שתף קטע נבחר

וכמה מרוויחים עליכם המוסכים?

רשות המסים מדווחת: שעת עבודה במוסך רשת מגיעה ל-180 שקלים, רווח אותו מוסך על חלקי חילוף מקוריים מגיע ל-40%. הידעתם: יש גם עמלת תיווך כאשר שולחים חלק לשיפוץ

מכירים מישהו שלא מצא עצמו מעיין נמרצות בחשבון שהוגש לו אחרי טיפול במוסך, ותוהה כיצד תפח המחיר והגיע לסכומים שכלל לא תכנן לשלם? אנחנו לפחות, לא מכירים מישהו כזה. אולי מכיוון שהאזרח הפשוט אינו מודע למחירים הנדרשים עבור חלקים ועבודה, ואולי מכיוון שהרווחים שעושים המוסכים, לעיתים באמת גבוהים למדי.

 

וכך עושים במוסך כסף

כך למשל עולה מתדריך של רשות המסים, שהועבר לפקיד השומה ולמפקחי המס לצורך בדיקת הכנסות מוסכים בשנת המס הקודמת. מחיר שעת עבודה למשל נע במוסכים מורשים של יבואני רכב בין 160 ל-180 שקל (לא כולל מע"מ). במוסכים שאינם שייכים לרשת, היה המחיר נמוך יותר ועמד על בין 130 ל-160 שקל.


כמה עולה הטיפול במוסך? (צילום ארכיון: רועי צוקרמן)

 

עוד עולה כי אחוז הרווח המקובל במוסכים על חלפים מקוריים שנרכשים מיבואן הרכב, נע בין 25% ל-40% למוסכים מורשים מטעם היבואן, ובין 10% ל-15% למוסכים שאינם מוסכי רשת של יבואן הרכב. רווח דומה יש לחשב עבור חלפים תחליפיים. ואפרופו, כדאי לדעת כי התדריך קובע שיבואן הרכב נוהג לתת הנחה נוספת, למוסכים שרוכשים ממנו חלפים בהיקפים גדולים. לפיכך, עורכי התדריך קובעים כי אחוזי הרווח הגולמי של המוסכים, נגזרים מהרכב חלקי החילוף שבהם הוא משתמש.

 

עוד עולה כי הרווח במוסכים מורשים מטעם היבואן, גבוה בדרך כלל מזה של שאר המוסכים. זאת בגלל ערך החלפים הגבוה יותר, שכן במוסכים מורשי-יבואן, משתמשים ברוב המקרים בחלפים מקוריים. הסיבה לכך: מכסות קניית-חלפים שמציבים יבואני רכב בפני מוסכים. והידעתם - כאשר שולח מוסך פריט כלשהו לשיפוץ (תיבת הילוכים למשל), הוא מקבל דמי תיווך הנעים בין 20-15% מעלות התיקון.

 

סוגי המוסכים

התדריך מחלק את המוסכים הפועלים בארץ לארבע קבוצות:

 

"מוסכים מורשים", המתמחים בתיקונים וטיפולים עבור יבואן הרכב עמם הם קשורים. היבואן מתחייב למכור למוסכים אלה - השייכים לרשת שלו - חלפים מקוריים בהנחה של 25-40%, ובתנאי אשראי.

 

"מוסכים מומחים", שאינם קשורים ליבואן מסוים, ובעליהם מתמחים בתיקון מספר מצומצם של מותגים - בדרך כלל אחד עד שלושה. המוסך המומחה אינו מורשה לתת שירות למכוניות חדשות בתקופה אחריות, והוא אינו זוכה להנחות גדולות ברכישת חלפים מקוריים מיבואן הרכב, ולכן יכול לרכוש חלפים גם מספקים אחרים.

 

"מוסך כללי", אשר נותן שרות ותיקונים לכל סוגי כלי הרכב. מלאי החלפים בו קטן יחסית, בדרך כלל רק כאלה שהדרישה להם גדולה. קניית החלפים מתבצעת בו לפי צרכים יומיומיים, ובדרך כלל נהוג להשתמש שם בחלקים תחליפיים.

 

"מוסך מדרכה", המופעל על-ידי מכונאים בעלי כלי עבודה בסיסיים, ועוסק בעיקר בעבודות מכונאות פשוטות - טיפולים תקופתיים ותיקונים קלים. מחיר הטיפולים בו נמוך יחסית, אך יש לדעת כי מוסכים אלה אינם מורשים מטעם משרד התחבורה, ואינם מדווחים על הכנסותיהם.

 

כיצד נקבע מחיר שעת עבודה במוסך

מחיר שעת העבודה מוסך אינו קבוע, ומשתנה לפי סוג המוסך, אך יכול להיות שונה גם בין מוסכים דומים. כך למשל, במוסכים מורשי יבואן יקבע מחיר שעת העבודה לפי הכפלת שעתון שקובע יצרן הרכב לכל סוג עבודה, במחיר לשעת עבודה.

 

במוסכים אחרים יש שיטות אחרות. למשל הכפלת מספר שעות העבודה בפועל, במחיר לשעת עבודה. אך גם לפי מחיר קבוע לכל סוג של עבודה בנפרד, כאשר בעל המוסך קובע את המחיר. כן נעשה שימוש בתוכנת Auto Data, המאפשרת לבעל המוסך להעריך זמן לפי שעתון היצרן.

 

יש לציין כי בתדריך נרשמת התייחסות מיוחדת לחברות הליסינג, שהפכו גורם דומיננטי בענף הרכב: לחברות אלה יש הסכם תחזוקה עם מספר מוסכים, לצורך אחזקת צי הרכב שלהן. חברות הליסינג מקבלות הנחות על שעת עבודה ומחירי חלפים, אך מצד שני מכתיבות למוסכים באיזה חלפים להשתמש בכלי הרכב שלהם. במרבית המקרים, כך קובע התדריך, ישנה דרישה לשימוש בחלפים תחליפיים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
סליחה, תקלה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים