שתף קטע נבחר

חברות התעופה נגד פיצוי נוסעים שעוכבו לטיסה

על פי הצעת החוק של ח"כ אחמד טיבי, עיכוב או ביטול טיסות למרחקים של עד 1,500 ק"מ יזכה את הנוסעים בפיצוי של 1,250 ₪; עיכוב או ביטול טיסות למרחקים שבין 1,500 ל-3,500 ק"מ יזכה בפיצוי בגובה 2,000 ₪; ובמקרה של טיסות למרחק רב יותר הפיצוי יהיה בגובה 3,000 ש"ח

חברות התעופה מתנגדות להצעת חוק פרטית של ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל), שתחייב אותן להעניק פיצויים נרחבים לנוסעים, שטיסתם עוכבה או נדחתה (שלא באשמתם).

 

ועדת הכלכלה דנה היום (ג') לראשונה בהצעת החוק שאושרה בוועדת שרים לענייני חקיקה, למרות התנגדות משרד התחבורה.

 

טיבי אמר השבוע ל"כלכליסט" כי "חברות התעופה מצפצפות על הנוסעים. לא ייתכן שמה שטוב לנוסעים האירופים לא טוב לישראלים." טיבי התייחס לכך שהנהלים הקיימים בנושא באיחוד האירופי משנת 2005 חלים על חברות התעופה היוצאות מאירופה לישראל, לרבות על החברות הישראליות. "כיום ייתכן מצב שכאשר נוסע ישראלי ונוסע בריטי שעולים על אותה טיסה המגיעה לישראל באיחור ניכר, שלא באשמתם, אזי הנוסע הבריטי יקבל פיצוי ואילו הנוסע הישראלי לא", אמר אתמול טיבי בדיון בוועדה. טיבי הוסיף כי מעולם לא קיבל כל כך הרבה תגובות חיוביות על הצעת חוק שהגיש, מכל קצוות הקשת הפוליטית.

 

זעם בחברות התעופה

לבקשת חברות התעופה וכן משרדי הממשלה השונים התחייב טיבי לבצע כמה שינויים בהצעת החוק, כך שתתאים יותר למציאות הישראלית. עיקר הטענות של חברות התעופה, וכן של משרדי התחבורה והתיירות, התייחסו לעובדה שהצעת החוק מחמירה מאד עם חברות התעופה משום שהיא אינה מותאמת למרחקי הטיסה הגדולים מישראל למרבית היעדים בעולם.

 

על פי הצעת החוק בנוסחה הנוכחי, עיכוב או ביטול טיסות למרחקים של עד 1,500 ק"מ יזכה את הנוסעים בפיצוי של 1,250 ש"ח, עיכוב או ביטול טיסות למרחקים שבין 1,500 ל-3,500 ק"מ יזכה בפיצוי בגובה 2,000 ש"ח ובמקרה של טיסות למרחק רב יותר הפיצוי יהיה בגובה 3,000 ש"ח.

 

כמו כן, החוק קובע כי חברות התעופה יעניקו לנוסעים המעוכבים שירותים שונים ללא תשלום דוגמת ארוחות וכיבוד בזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון, הסעה בין נמל התעופה לבית המלון ואף שתי שיחות טלפון ללא תשלום.

 

פיצוי או קנס?

גידי ארנון, נציג חברת ישראייר, אמר בדיון כי "החוק המוצע כאן אינו מידתי. אין מדובר על פיצוי אלא על קנס. חברות התעופה הישראליות לא יוכלו לחיות עם פיצוי כזה. 3,000 ש"ח פיצוי עבור 500 נוסעי ג'מבו ממוצע זה מיליון וחצי שקלים. אם הפיצויים לא יהיו ריאליים הם יגולגלו אל הצרכנים וייקרו את מחירי כרטיסי הטיסה."

 

שעתם של הלוביסטים

חברות התעופה נעזרות בשירותיהם של משרדי לובינג שונים על מנת להשיג את ההתאמות בהצעת החוק בהן הן מעוניינות. חברת אל-על נעזרת בשירותי משרד הלובינג גורן-עמיר, חברת ארקיע נעזרת בשירותי משרד הלובינג כהן-רימון. בנוסף, סוכני הנסיעות נעזרים בשירותיה של ענת קראוס, משום שהצעת החוק עלולה להטיל גם עליהם חלק מן האחריות במקרים של עיכוב או ביטול טיסות.

 

מארגון חברות התעופה האירופי AEA, נמסר כי החוק האירופי מתייחס הן לטיסות של כל החברות הממריאות מנמלי התעופה באירופה, והן לטיסות של חברות התעופה האירופאיות שטסות לאירופה. למשל, בטיסה מתל אביב ללונדון, החוק מתייחס לחברה אירופאית ולא לחברה ישראלית, ומנגד מלונדון לתל אביב, החוק מתייחס גם לחברה הישראלית. "עקרונית חברות התעופה לא מחויבות בפיצוי", נמסר מ-AEA, "אבל הן מחויבות לסייע בארוחות ואף בלינה, בהתאם לזמן ההמתנה לטיסה. כמו כן, על החברה להציע שתי שיחות טלפון או שליחת שתי הודעת דוא"ל. בטיסות במרחק 1,500-3,500 ק"מ, על החברה לדאוג לנוסעים בדרכים שצוינו, לאחר המתנה של 3 שעות".

 

מבריטיש איירוייז נמסר כי במקרה של ביטול טיסה, החברה מחויבת להטיס את הנוסע באמצעות טיסה חלופית, או לתת החזר כספי מלא בגין הכרטיס.

 

יעל קטן, המנהלת המסחרית של החברה בישראל, מציינת כי "במקרה והנוסע שטיסתו בוטלה החזיק בכרטיס טיסה מאושר, הוא זכאי לסיוע הכולל מזון, שתייה ושיחת טלפון בשדה התעופה, ובהתאם לנסיבות – גם לינה. סיוע זה נכון לטיסות שבוטלו עקב נסיבות בלתי צפויות, שאינן תלויות בחברת התעופה, דוגמת תנאי מזג אוויר, סיכוני בטיחות, תקלות טכניות במטוס, שביתות ובעיות במגדל הפיקוח". גובה הפיצוי הכספי משתנה בהתאם לאורך הטיסה, ופיצוי לטיסות בנות למעלה מ-3,500 ק"מ, כמו הטיסות בקו ת"א – לונדון, עומד על 600 יורו במזומן, לטיסות שאורכן בין 3,500 ק"מ ו-1,500 ק"מ – 400 יורו ולטיסות שאורכן פחות מ-1,500 ק"מ – 250 יורו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טיבי. תגובות נלהבות להצעה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים