שתף קטע נבחר

זירת הקניות

הסודות הירוקים של הכור בדימונה

קרום טבעי נגד זיהומים, מנוע מכונית שיפעל באמצעות מימן, מתקן שאוגר חום בעזרת מלח. לא, זו אינה רשימת פטנטים מסרט בדיוני - אלה שיטות שמפתחת רותם תעשיות בכור האטומי כדי להפוך את חיינו לנקיים יותר

קרום צמחי מהטבע נגד זיהומים, תאי דלק שיפעלו באמצעות מימן ומתקן שאוגר חום באמצעות מלחים. זו אינה רשימה דמיונית מסרט מדע בדיוני; זה קורה במציאות, כאן בישראל. העיתון "ידיעות אחרונות" חשף היום (א') כי זרוע היישום הטכנולוגית (רותם תעשיות) של הכור האטומי בדימונה, שוקדת באחרונה על פיתוח כמה פטנטים שיהפכו את חיינו לאיכותיים ונקיים יותר. אם חשבתם שהכור בדימונה עוסק רק באנרגיה גרעינית, אז טעיתם: הוא מפתח גם טכנולוגיות ירוקות אזרחיות כדי לשפר את חיינו.

 

תגלית עולמית

גולת הכותרת היא תגלית עולמית: זה התחיל לפני כמה שנים, כאשר באזור הכור היה שיטפון גדול. אנשי הכור הבחינו בתופעה מעניינת: בשטחים רבים שנמצאים במתחם הכור המים לא חילחלו לאדמה, אף שמדובר באדמת מדבר יבשה, שבמקרים כאלה אמורה לספוח את המים במהירות.

 

צילומי אוויר שנערכו במקום העלו תמונה מוזרה: צבע האדמה במתחם הסגור הגדול סביב הכור - אזור שבו לפי ההערכות לא דרכה רגל אדם שנים רבות - היה שונה בצבעו מהאדמה שמחוץ לתחום המגודר שסביב הכור. אנשי היחידה לחקר סביבתי בקמ"ג (הקריה למחקר גרעיני) יצאו לשטח וגילו שבשטחים נרחבים באזור הכור צמחה רשת צמחים שמנעה מהמים לחלחל.

 

בדיקות העלו שמדובר בשכבה ייחודית של צמחים זעירים (מיקרופיטים‭:(‬ שילוב של חיידקי קרקע, אצות, חזזיות וטחב, שיחד עם אדמת המדבר יצרו קרום ביולוגי אטום, משהו חדש לגמרי שאיננו מוכר בשום מקום. החוקרים גילו שלקרום יש עמידות גבוהה לסחיפה, הוא מצמצם את חלחול המים, ואורך חייו אין־סופי (כאשר אין מים המיקרופיטים נרדמים ומתעוררים עם טיפת המים הראשונה‭.(‬

 

בעקבות כך הוטל על אנשי רותם תעשיות לבחון אפשרות לנצל מתנת טבע זו לצרכים מועילים. בשיתוף עם מכון וולקני נמצאה דרך לגדל קרום שכזה במהירות, בלי לחכות מאות שנים להתהוותו. הרעיון המרכזי הוא להשתמש בקרום הזה נגד זיהום מים וקרקע באתרי פסולת רעילה ופסולת רדיואקטיבית. כיום מתקינים בתחתיתם שכבה אטומה וכן מערכות ניקוז כדי למנוע ממים שעברו דרך הפסולת להגיע למי התהום ולזהם את מי השתייה.

 

המטרה היא לפרוס מעל אתרי פסולת אלה את שכבת הקרום הטבעי כדי ליצור הגנה כפולה: גם מלמעלה וגם מלמטה. ניסוי שנערך באתר הפסולת הרעילה ברמת חובב - עובר בינתיים בהצלחה.

 

שתי אפשרויות נוספת לשימוש בקרום הטבעי: לשתול אותו במדרונות כדי למנוע היסחפות קרקע (כמו למשל בגבעות תלולות לאורך כבישים) ולפרוס אותו בתחנות כוח סולאריות כדי למנוע הצטברות אבק על האריחים (אבק מפחית את יעילותם‭.(‬

 

ניסוי לוהט

טכנולוגיה נוספת שמפותחת: אוגר חום לתחנות כוח סולאריות שמיועד לייעל את ההספק שלהן בימים מעוננים ובשעות החשיכה. מדובר במתקן שבו יש תמיסות מלח מיוחדות שמצטיינות באגירת חום. כאשר השמש זורחת המתקן קולט את החום, מחזיק אותו בטמפרטורה של מאות מעלות ומשחרר אותו בעת הצורך. החום מפעיל טורבינות שמייצרות חשמל. הצלחת הפרויקט תעלה באופן משמעותי את כדאיות תחנות הכוח הסולאריות. כיום נבחן אב־טיפוס של מתקן כזה בתוך הכור.

 

במקביל בוחנים אנשי רותם תעשיות פרויקטים סולאריים נוספים, כמו קולט אוויר סולארי שאמור לשפר את מגדל השמש. הרעיון, שפותח במקור במכון ויצמן, הוא לרכז שדה מראות שימקדו את חום השמש במגדל - ובתהליך של העברת חום ייצרו קיטור שיניע טורבינת חשמל. הפרויקט נבחן כעת בשיתוף עם מכון ויצמן, חברת אורמת וחברת בואינג.

 

מערך המראות אמור לחמם את האוויר באותו קולט סולארי לטמפרטורה של ‭1,300‬ מעלות צלזיוס, כך שאותו אוויר חם יניע ישירות טורבינה שתייצר חשמל. בעולם ידוע לפחות על ניסיון דומה אחד לפתח טכנולוגיה דומה, אך גם שם וגם בישראל מנסים להגיע לטמפרטורות הגבוהות שנדרשות כדי להפוך את הטכנולוגיה למסחרית. במקביל בוחנים בישראל הפעלה סולרית של מתקנים להתפלת מים.

 

אגזוז סטרילי  

פרויקט נוסף שנבחן כיום ביחד עם אנשי אוניברסיטת בר־אילן הוא בניית תאי דלק שיאפשרו להניע את כלי הרכב שלנו באמצעות מימן - הדלק הנקי ביותר שקיים. בעולם יש פרויקטים רבים שבמסגרתם מנסים לפתח מנועים שיונעו במימן במקום בבנזין. אם הפרויקט יצליח - האגזוזים שלנו יפלטו רק מים.

 

המחקר שמבצעים אנשי רותם תעשיות ובר־אילן מתמקד באבקות מתכתיות שנקראות הידרידים. המטרה היא להצליח להביא לשחרור מבוקר של מימן לאוויר מאותן מתכות באמצעות חימום ולהשתמש במימן שמשתחרר להנעת המנוע. עד כה לא הצליחו בעולם לייצר תאי דלק או מכלי מימן לנסיעה לטווח ארוך. ברותם תעשיות מקווים להיות הראשונים שיצליחו להגיע לתוצאה המיוחלת. החברה משתלבת גם בפיתוח יוזמות של אנשים שפנו אליה, כמו טורבינת רוח חדשנית וטכנולוגיות חדשניות לתאים פוטו־וולטאיים (טכנולוגיה שבה אור השמש הופך לחשמל‭.(‬

 

חיסכון ענקי  

מנכ"ל רותם תעשיות דן פאר, המשמש גם סמנכ ל בקמ"ג: רותם תעשיות נמצאת בחזית הקדמה הטכנולוגית בכל הקשור לפיתוח טכנולוגיות ירוקות ופתרונות אקולוגיים ייחודיים.

יישום פיתוחים אלה יחסוך הון למדינה, יסייע בהגנה על הסביבה ויקדם את מעמד המדינה כמובילה טכנולוגית בינלאומית בתחומים אלה. יזמים עם רעיון חדשני וייחודי, שנו־ עד לשפר את איכות סביבה, מוזמנים לפנות למרכז הירוק ברותם. יש לנו הכלים המדעיים, הטכנולוגיים, הת־ שתיתיים, הרגולאטוריים והעסקיים לסייע למימוש הפוטנציאל העסקי והסביבתי הטמון בהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכור בדימונה. לא רק אנרגיה גרעינית
צילום: רויטרס
צילום: איי אף פי
מגדל שמש. מנסים לשפר את הטכנולוגיה בקמ"ג
צילום: איי אף פי
מומלצים