שתף קטע נבחר

זירת הקניות

סקר: התקשורת "ירוקה" יותר מהציבור

סקר של המרכז ללימודים אקדמיים בחן האם המאמצים להעלות את המודעות לנושאי איכות סביבה נושאים פרי בקרב הציבור. התשובה מאכזבת: הרוב לא ממחזר פלסטיק ולא ינסה שימוש במים מטוהרים לרחצה. "העיסוק בנושאי איכות סביבה קיימים הרבה יותר באמצעי התקשורת מאשר בקרב הציבור", אמרו יוזמי הסקר

האם המודעות לנושאי אקולוגיה ושמירה על הסביבה אכן עלתה או שאל גור הוא חביב העיתונאים בלבד? האם העובדה שאפשר למצוא במרכול נוזל כלים אקולוגי, שעל הכביש יש מכוניות היברידיות ושמשרדי פרסום הופכים "ירוקים" אכן מעידה על שינוי באורח חיינו, או שמא מדובר בטרנד תקשורתי בלבד? סקר של המרכז ללימודים אקדמיים מגלה כי התקשורת ירוקה כנראה יותר מהמציאות.

 

על פי הסקר, 62 אחוז מהציבור עדיין משליכים את הבקבוקים לפח האשפה ולא לכלובי האיסוף למיחזור; 60 אחוז לא יתקלחו במים מטוהרים - למרות שאיכותם דומה מאוד למי שתיה וחרף המצב האנוש בו נמצא משק המים בישראל; רק 14 אחוז אמרו כי הם בודקים אם יש תו "ירוק" על מוצרים שהם רוכשים ורק 25 אחוז אמרו כי חשבו לרכוש רכב היברידי, ידידותי לסביבה.

 

יוזמי הסקר אמרו כי מטרתו הייתה לבחון את נושא תחום השיווק ולבדוק האם פרסום "ירוק" עובד, והאם העובדה שמוצרים מסויימים מוצגים בתקשורת כידידותיים לסביבה הופכת אותם לאטרקטיביים יותר לציבור, כעת כשכולם מתגאים במודעות ירוקה מפותחת. התשובה, מתברר, שלילית. 

 

"המסקנה הברורה ביותר שעולה מתוצאות הסקר היא שהטרנד הירוק והעיסוק בנושאי איכות סביבה קיימים הרבה יותר באמצעי התקשורת מאשר בקרב הציבור", אמרו במרכז ללימודים אקדמיים. 

 

איש המרכז, פרופ' רמי פרידמן, מגן מעט על התוצאות המאכזבות ויוצא להגנת הציבור לפחות בכל הקשור לנושא הרכב ההיברידי. הוא מציין כי מחירו הגבוה יחסית של רכב זה לעומת רכב "רגיל" היא כנראה שעומדת מאחורי תשובת הנשאלים בנושא הזה. הוא ציין כי במקרה זה, סביר להניח כי הדאגה לכיס גברה על הדאגה לסביבה.

 

אך לא הכל שחור: הסקר גילה כי המסר הירוק מחלחל בכל זאת. 55 אחוז מהנשאלים אמרו כי הם מוכנים לשקול רכישת מוצרים מחומרי גלם ממוחזרים. 12 אחוז אמרו שהם נוהגים לאכול אוכל אורגני באופן קבוע ו-55 אחוז ענו כי הם אוכלים אורגני מדי פעם.

 

"המודעות לנושאי סביבה אינה גבוהה כפי שניתן היה לצפות לאור המאמצים להגברת המודעות לאיכות הסביבה והפרסומים הרבים בנושא" סיכמו יוזמי הסקר. "בסופו של דבר, נראה כי העניין הציבורי בנושאים אלה קטן באופן משמעותי בהשוואה לעניין שהתקשורת מגלה בהם".

 

הסקר בוצע בסיוע מכון "כלים שיווקיים" בקרב 420 נשאלים, מהם 62 אחוז נשים, ו-70 אחוז בעלי השכלה אקדמית והכנסה חודשית ממוצעת של כ-7,400 שקלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים