שתף קטע נבחר

בקרוב: מוקד הלשנות ארצי

ועדת הכלכלה מאשרת לקריאה ראשונה - בקרוב יופעל מוקד הלשנה ארצי בו ניתן יהיה לדווח על אופי נהיגתכם. ומה דעתכם על כך?

נהגים עם רכב צמוד מהחברה, שימו לב: בקרוב יופעל מוקד ארצי לתלונות על אופן נהיגתכם. ועדת הכלכלה אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה הצעת חוק של ח"כ ארדן, לפיה משרד התחבורה יפעיל מוקד ארצי לתלונות על נהיגת עובדי חברה. הצעת החוק קובעת כי כל חברה בעלת צי רכב המונה למעלה מ-40 כלי רכב, תחויב להדביק על כל כלי הרכב שברשותה מדבקה, שבה יופיע מספר טלפון של המוקד. התלונה תועבר מהמוקד אל החברה שבה עובד הנהג, וכן לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

 

 

ראוי לציין כי כיום מפעיל משרד התחבורה נוהל דיווח דומה ("תקנה 6"), שנכנס לתוקף ביולי 2005. אולם, לטענת ארדן, משרד התחבורה אינו אוכף אותו כראוי, ולכן יש צורך בהפיכתו לחוק מחייב. "המדינה אינה אוכפת את ביצוע התקנה", קובע ארדן בדברי ההסבר להצעת החוק, "וחברות המחזיקות ציי רכב גדולים לא מקיימות את התקנות המקוריות, המחייבות מנגנון מעקב ופיקוח אחר נהגים שלגביהם יש תלונות על עבירות תנועה".

 

על-פי סיכום אליו הגיעו ארדן ומשרד התחבורה, על המדבקה יופיע מספר טלפון אחיד. יתכן כי במסגרת מכרז שיערוך משרד התחבורה יוחלט על הקמת מספר מוקדים בפריסה ארצית, אולם על-פי החלטת הוועדה - לכולם ניתן יהיה לפנות באמצעות מספר טלפון אחד. הצעת החוק הוגשה לראשונה עוד בכנסת הקודמת, אולם בעקבות פניית משרד התחבורה הוקפא תהליך החקיקה, כדי לאפשר את הפעלת "תקנה 6" ואכיפתה.


בקרוב: מוקד ארצי לתלונות על נהגי חברה (צילום: רועי צוקרמן) 

 

הקנס: 26 אלף שקל

יעילות הדיווח על עובדי חברה המבצעים עבירות תנועה, מעוררת חילוקי דעות מזה זמן רב. ארדן טוען בתוקף כי הדבקת מדבקה הנושאת כיתוב בנוסח "איך אני נוהג?", יכולה להפחית את מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים עובדי חברה בשיעור של עד 50%. "מחקרים רבים הוכיחו שנהג הנוסע ברכב שאינו שלו, נוטה לנהוג בצורה פחות זהירה ובטיחותית", אומר ארדן. "חשיפת הנהג לדיווחים על-ידי הציבור, תוציא אותו מאלמוניותו ותעודד אותו לנהיגה בטוחה יותר".

 

ארדן מציין כי מטרת החוק אינה להביא להרשעה או לקנסות, אלא לעורר את תשומת לבם של הנהג וקצין הבטיחות של החברה בה הוא עובד. יש לציין כי על-פי הצעתו של ארדן, חברה שלא תפעל בהתאם להוראות החוק, תיקנס בסכום של עד 26 אלף שקל.

 

מנגד, מחקרים שנערכו בעבר מעוררים ספק בטענותיו של ארדן. ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה, ופורסם בחודש יולי האחרון, עולה כי יעילות "המדבקה" רחוקה מלהיות ברורה וחד-משמעית. המחקר גילה כי למרות ש-83% מקרב 1,000 הנהגים שרואיינו היו מודעים לנוהל של משרד התחבורה, רק 8% אמרו כי התקשרו ודיווחו על התנהגות נהגים שנסעו במכוניות הנושאות את המדבקה.

 

עוד עלה מהמחקר כי מבין עובדי חברות היי-טק שרכבם נושא מדבקה כזו, רק 5% מאמינים שהנוהל גורם להם לנהוג בזהירות רבה יותר. עם זאת, 80% מהנהגים שהשתתפו בסקר, אמרו כי תומכים בהמשך קיום הנוהל.

 

רעיון נכון שאינו מיושם כהלכה

במהלך הדיון בוועדה, טען מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מר יאיר דורי, כי הנוהל המופעל כיום על-ידי משרד התחבורה אינו יעיל: "סקר שביצעה הרשות לפני שנה מוכיח חד משמעית כי נוהל 6 לא ממומש. הרעיון נכון אך צריך לעלות מדרגה".

 

בדבריו, הסכים דורי עם טענות ארדן בדבר יעילות החוק המוצע: "אנו יודעים מניסיון רב, שבמקומות בהם היתה מודעות של נהגים לכך שמדווחים על נהיגה פרועה, יש בהחלט שינוי בתרבות הנהיגה. השינוי הדרמטי במאבק בתאונות הדרכים יחול כשהציבור יצא מאדישותו, ויהיה מעורב במאבק. אך לשם כך צריך לתת לו את התנאים שיאפשרו זאת".

 

אם אתם מצדדים בהלשנה על איכות הנהיגה, הצביעו בעד. מתנגדים? הצביעו נגד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוזם הצעת החוק, ח"כ גלעד ארדן
צילום: יותם פרום
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים