שתף קטע נבחר

"אורט": נתגמל מורים בהתאם להישגי התלמידים

תוכנית חדשה של רשת "אורט", בהשקעה של 150 מיליון שקל, נועדה לשפר את ההוראה באמצעות תגמול למורים מצטיינים. עם זאת, יש מורים שמטילים ספק ביכולת התוכנית לממש את מטרותיה. "לפעמים המורה המצטיין האמיתי נמצא בכיתות החלשות", אומרת אחת המורות

רשת בתי הספר "אורט" ישראל הודיעה היום (ב') כי תשיק תוכנית ניסיונית לעידוד מורים מצטיינים, שתחל בשנת הלימודים הבאה בעלות של כ-150 מיליון שקלים. הרשת חשפה את פרט תוכנית בכנס חינוך שנערך בשפיים. "אורט" טוענת כי התוכנית נועדה לשפר את איכות ההוראה, להעצים את המורה ולמדוד את האיכויות ברמה הבית-ספרית, ברמת צוותי ההוראה, וברמת הפרט. 

 

התוכנית כוללת תגמולים למורים בהתאם ליכולתם ולאיכותם, ולמורים מצטיינים לפי מדדי הערכה שונים, בהם קורסי הכשרה ומיומנות. בשלב הראשון ייכללו בתוכנית חמישה בתי ספר בתקציב כולל של כ-200 אלף שקל. ל-10% מכלל המורים, שיבחרו על ידי הרשת, יינתנו תגמולים בשיעור של כ-5,000 שקלים בשנה. בנוסף, יינתן מענק צוותי הוראה מצטיינים בסך של 8,000 שקלים בשנה.

 

בשנה הראשונה של התוכנית תנסה "אורט"  למדוד את בתי הספר והמורים על-פי קריטריונים שונים, כמו התגובות וההערכה שיתקבלו במהלך הפיילוט. מהרשת נמסר כי "מודל הערכת המורים המצטיינים יתבסס על קריטריונים כגון מיומנות מקצועית גבוהה, תרומה ייחודית לקידום התלמידים והישגיהם, שיתוף פעולה ותרומה לצוות המורים ולבית הספר והזדהות ברמה גבוהה עם היעדים שבית הספר שם לעצמו".

 

מנכ"ל רשת אורט ישראל, צבי פלג, אמר: "כבר שנים שמערכת החינוך היא פס ייצור המוני, הנותן משאבים זהים לכלל האוכלוסייה ואשר אינו יכול להציע מודל גמיש העומד על פיתרונות חינוך איכותיים וייחודיים התפורים על מידותיה של כל קהילה וקהילה".

 

אולם יש מי שמטיל ספק ביוזמה. מורה באחד מבתי ספר "אורט" בירושלים שוחחה עם ynet והביעה חשש כי שיטת מענקים לא תוכל לטפל בבעיה במערכת החינוך. " אני מברכת על כל יוזמה לעידוד מורים ועל כל השקעה בחינוך, אך יש לתהות גם מה הם הקריטריונים שעל פיהם ימדדו המורים, והאם בכלל ניתן למדוד עבודה כזו?

 

"המדד העיקרי במצבים כאלה הוא הצלחת התלמידים, אך זהו מדד בעייתי", מסבירה המורה. "בכל בית ספר, ובמיוחד ברשת אורט, תמיד יש כיתות של מצטיינים ומולן כיתות חלשות. תלמידי כיתות המצטיינים היו מגיעים להישגים טובים גם ללא המורה, בעוד שהישגיו של מורה המלמד כיתות חלשות עלולים להראות קטנים יותר. מורה שילמד כיתת מצטיינים כנראה יקבל את 'הפרס', ומורה שמלמד את הכיתות החלשות לא ייחשב - ואילו המצטיין האמיתי נמצא דווקא בכיתות שבהם ההישגים נמוכים", אמרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים