שתף קטע נבחר
 

מחמירים את הפיקוח על הדלק

חוק הפיקוח על תחנות הדלק נכנס לישורת האחרונה לקראת אישורו. העונש על דלק באיכות ירודה יהיה עד שנת מאסר בפועל. בכירים בענף הדלק: "אנחנו רוצים ענף בלי עבריינים"

בעלי תחנות הדלק יחוייבו לבדוק את כל סוגי הדלק שהם מוכרים לנהגים שש פעמים בשנה. מי שיעבור על החוק, צפוי לעונש כבד. ביום ב' הקרוב תדון ועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת חוק המקודמת לקריאה שניה ושלישית, אשר אמורה להחמיר באופן משמעותי את הפיקוח על איכות הדלק הנמכר בתחנות. הצעת החוק, שזוכה לתמיכת משרד התשתיות, הוגשה על-ידי חברי הכנסת מאיר פרוש וניסים זאב עוד בכנסת הקודמת, אולם רק כעת מקודמת לקראת אישורה הצפוי במליאת הכנסת.

 

על-פי הצעת החוק, יחויבו בעלי תחנות לבצע שש בדיקות איכות בשנה, לכל סוג דלק שהם מוכרים. הבדיקה תבוצע על-ידי מעבדה מוסמכת בלבד, עמה יחוייב בעל התחנה להתקשר באמצעות חוזה. הבדיקות יערכו ללא ידיעת בעל התחנה, ותוצאותיהן יועברו מהמעבדה למינהל הדלק.

 

ראוי לציין ולהזכיר כי כיום, לא קיימת כל חובה חוקית לבצע בדיקות איכות בתחנות הדלק. על-פי נתונים שהעביר ל-ynet משרד התשתיות, מינהל הדלק מבצע מדי שנה כ-3,000 בדיקות בקרוב ל-1,000 תחנות בישראל.


(צילום: ירון ברנר)

 

הצעת החוק החדשה מתכוונת גם להחמיר את הענישה כנגד תחנות שיעברו על החוק. אם בדיקה תגלה כי דלק שנמכר בתחנה אינו עומד בדרישות, לא יוכל בעל התחנה להמשיך להשתמש במכל המספק את הדלק למשאבה ממנה נלקחה הדגימה. רק לאחר שינוקה המכל, וכל תכולת הדלק תועבר לבתי זיקוק, יקבל בעל התחנה אישור להפעיל מחדש את המשאבה.

 

בנוסף, אם יוחלט על הגשת כתב אישום כנגד תחנה, בגין מכירת דלק שאינו עומד בדרישות, יוכל בית משפט לתת צו סגירה לתחנה, לתקופה של עד 90 יום. בעל תחנה שימכור דלק לא תקני - או שימכור דלק מבלי שדאג לרוקן מכל שהכיל דלק לא תקני - דינו יהיה מאסר לתקופה של עד שנה, או קנס בגובה של עד 100 אלף שקל.

 

עוד קובעת ההצעה, כי על משרד התשתיות תחול חובה לפרסם רשימה של תחנות שבהן נמכר דלק שאינו עומד בדרישות, וכן תחנות שלא קיימו את החובה להתקשר עם מעבדה מוסמכת. הרשימה תפורסם באתר האינטרנט של המשרד.

 

תחנות הדלק: תמיכה וביקורת

באיגוד חברות הנפט מביעים תמיכה בהצעת החוק: "זה חוק טוב ונכון, שביחד עם צו שהחמיר לאחרונה את הפיקוח על מובילי הדלק - יכול לתת פתרון כולל לבעיית המהילות, שפגעה בצרכנים ובתחנות הדלק". אולם, לצד תמיכה עקרונית בהצעת החוק, בענף הדלק סבורים כי יש ביישומה כמה צדדים בעייתיים.

 

"אנחנו רוצים ענף בלי עבריינים - הם לא עושים טוב לעסקים, והם לא עושים טוב לתדמית שלנו", אומרים היום ל-ynet בכירים בענף. "אבל צריך לזכור שבלא מעט מקרים, מדובר בטעויות שנעשות בתום לב. מדובר באנשים שלעתים עושים טעויות, וזה עונש לא מידתי לסגור עקב כך תחנה לכמה שבועות". בענף אומרים עוד כי במקרים רבים תלויות התחנות במובילי הדלק, וכך נפתח פתח לטעויות שכלל אינן באחריות בעלי התחנות.

 

גם פרסום שמות התחנות באתר משרד התשתיות עשוי להיות בעייתי. "זה צעד נכון ומרתיע, אבל צריך לחשוב גם על בעלי תחנות, שהמוניטין שלהם ייפגע, וזאת מבלי שהוכח שמכירת דלק לא תקני נעשתה במזיד או אפילו בידיעתו. אלה מקרים שהחוק יהיה חייב להתמודד איתם".

 

בעיה נוספת עליה מצביעים בענף היא העובדה כי הצעת החוק תחייב את התחנות להתקשר עם מעבדת בדיקה אחת בלבד, הנמצאת בבעלות פרטית: "זו סמכות מובהקת של הרגולטור, ומה שהם בעצם עושים הוא להעביר סמכות שלטונית לידיים פרטיות. זה כמו שאת בדיקות השכרות לנהגים, יבצעו זכיינים פרטיים". בתגובה אומרים במשרד התשתיות כי כיום פועלות שתי מעבדות, ולהערכתם תיפתח מעבדה נוספת, בעקבות יישום החוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זום 77
ח"כ ניסים זאב
צילום: זום 77
צילום: יהדות התורה
ח"כ מאיר פרוש
צילום: יהדות התורה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים