שתף קטע נבחר

העין השלישית

הוא יהיה קומפקטי מקודמיו, יאפשר קליטת שידורי טלוויזיה בהפרדה גבוהה ‭(HD)‬ ויכלול אנטנות ניידות, שיגדילו את טווח השידור והקליטה שלו. עמוס ‭,3‬ לוויין התקשורת השלישי של ישראל, ימריא לחלל עוד שבוע. אגב, עמוס 4 כבר מחמם מנועים

מי ששידורי טלוויזיה באיכות גבוהה (High-Definition) עושים לו את זה, כדאי לו לעקוב בדריכות אחר המתרחש בימים אלה באתר השיגור בייקונור שבקזחסטן. למה? מפני שבסוף אפריל אמור להמריא משם לחלל לוויין התקשורת הישראלי המשוכלל ביותר שנוצר בארץ מעולם. עמוס 3 יאפשר לצופי הטלוויזיה בלוויין ליהנות מתמונת מסך חדה ומשובחת (בתנאי שמקלט הטלוויזיה שלהם מתאים לשידורי ‭- (HD‬ מה שיהפוך את הצפייה בסרטים ובמשחקי כדורגל לחוויה שונה לגמרי.

 

הלוויין החדש יחזק את הנוכחות המרשימה של ישראל בחלל: חמישה לווייני ריגול מתקדמים ושני לווייני תקשורת, עמוס 1 ועמוס ‭.2‬ כשלושה שבועות אחרי השיגור צפוי עמוס 3 להיכנס לפעולה. במשך כשלושה חודשים הוא יפעל במקביל לשני קודמיו, אך בספטמבר אמור הלוויין החדש לתפוס פיקוד, עם הפסקת פעולתו של עמוס 1 הוותיק, אחרי 12 שנים שבמהלכן שירת את מנויי Yes וחברות תקשורת נוספות מחו"ל.

 

המעבר מלוויין ללוויין צפוי להתבצע באחד מלילות ספטמבר, במהלך השעות הקטנות, שבהן מספר הצופים היושבים ערים מול המסך קטן יחסית. "זה מבצע לא פשוט, אבל אנחנו בטוחים שיעבור ללא תקלה‭,"‬ מבטיח דוד פולק, מנכ"ל חברת חלל תקשורת, המפעילה את הלוויינים מסדרת עמוס. מה יעלה בגורלו של עמוס 1 שיסיים את חייו? את טיפות הדלק האחרונות שעוד נותרו במיכליו ינצל הלוויין הוותיק למסעו האחרון: על-פי אות מתחנת הקרקע, "ייבעט" הלוויין לגובה רב יותר מזה שבו ריחף עד היום ‭36)‬ אלף ק"מ) שם הוא ימשיך להקיף את כדור הארץ מבלי להפריע לאף אחד, מסביר פולק.

 

במגרש של הגדולים

 

חברת חלל תקשורת ‭Spacecom)‬ כפי שהיא נקראת מעבר לים) נוסדה בתחילת שנות ה‭90-‬ כמיזם משותף של התעשייה האווירית לישראל, חברת ‭,GSSC‬ קבוצת ח. מר וקבוצת יורוקום אחזקות. היא החלה את פעילותה באספקת שירותי תקשורת לוויינית עם שיגורו של לוויין התקשורת הישראלי הראשון, עמוס ‭,1‬ במאי ‭.1996‬ עמוס 1 הציע איכויות שידור גבוהות ובמשך השנים סיפק שירותים למגוון רחב של חברות טלוויזיה בלוויין, וכן ספקי טלפוניה ואינטרנט בארץ ובחו"ל, ובראשם Yes הישראלית.

 

הביקוש הגובר לתקשורת לוויינית הביא לכך שבסוף דצמבר 2003 שוגר מקזחסטן לוויין תקשורת ישראלי שני. עמוס 2 משוכלל בהרבה מקודמו, מסוגל להעביר יותר ערוצי תקשורת ומשרת לקוחות בישראל, במזרח התיכון ובארה"ב. עמוס 2 אמור לסיים את פעילותו בשנת ‭.2016‬

 

הלוויין החדש יהיה משוכלל עוד יותר. עמוס 3 מצויד בארבע אנטנות - אחת גדולה ושלוש קטנות - שישמשו לקליטת שידורים ולהעברתם. שתיים מהן יהיו ניידות, כלומר לא מכוונות לנקודה אחת על כדור הארץ, אלא ניתנות לכוונון מהקרקע, בהתאם לצורך. לשם השוואה, עמוס 2 מצויד באנטנה גדולה אחת בלבד, ולכן יכול לשרת לקוחות בתא שטח גיאוגרפי מוגבל יחסית. שני לווייני העמוס מוצבים ב"מגרש" בחלל שמיקומו נקבע לארבע מעלות צפונית לקו המשווה. ממיקום זה יכולים הלוויינים לשרת מנויים במזרח התיכון, באירופה ובחלק מארה"ב. עמוס 3 אמנם יוצב ב"מגרש" סמוך לזה של שני קודמיו, אך באמצעות האנטנות הניידות שלו יוכל לקלוט ולהעביר שידורים גם מאפריקה וממערב אסיה. היכולת המרשימה לא באה לידי ביטוי במשקל מיותר: הוא שוקל ‭1.5‬ טון, כמה מאות קילוגרמים פחות מאשר שני קודמיו.

 

עמוס 3 יפעל בשני תחומי תדרים: תחום ‭,KU‬ שבו משדרים כיום שני אחיו הפעילים - ותחום ‭,KA‬ שמשדרג משמעותית את קיבולת השידור. על גבי תדרי KA יוכל הלוויין להעביר שידור בפס רחב ושידורי וידאו בהפרדה גבוהה ‭(HD)‬ גם למדינות שבהן לא נקלטו שידורים כאלה עד היום, ובכללן ישראל ומדינות שונות בצפון אפריקה, במזרח התיכון ובצפון אסיה. פולק מסביר כי המעבר לתחום תדרים נוסף לא נובע רק מהביקוש לשידור איכותי יותר, אלא גם מהעובדה שמלאי התדרים בתחום KU פשוט נגמר.

 

המשגר שהכניס את עמוס 2 ל"מגרש" שלו בחלל עשה זאת בשני שלבים, בגלל מגבלות העוצמה של מנועיו. במהלך תמרוני הכניסה למסלול, שארכו יומיים, איבד הלוויין 75 אחוז מכמות הדלק שהייתה במיכליו - מה שהותיר לו רק מעט כוח לתקן מאוחר יותר סטיות במסלולו שנגרמו עם הזמן. עמוס 3 ישוגר באמצעות משגר בעל עוצמה אדירה, מדגם זניט. המשגר הזה יכניס את הלוויין למסלול ללא שלבי ביניים, והחיסכון בדלק יאפשר ללוויין "לחיות" זמן רב יותר בחלל. זאת ועוד: בעמוס 3 הותקנו תאים סולאריים משופרים, שיאפשרו ללוויין לקלוט אנרגיה גם מהשמש.

 

לערך "לוויינים" באנציקלופדיה ynet - לחצו כאן

 

הדור הרביעי

 

לווייני תקשורת אינם מספקים רק שידורי טלוויזיה ואינטרנט מהיר. תקשורת, כידוע, חשובה גם לצרכים צבאיים. הרבה כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים עושים כיום שימוש בתקשורת לוויינים, כדי להישאר בקשר עם בסיס המוצא. בחלקם מותקנת כיום אנטנה לקליטת שידורי לוויינים. החפיפה הזו, בין לווייני תקשורת אזרחיים לבין צרכים צבאיים, עלתה בסתיו האחרון לכותרות, כאשר במאות-אלפי בתים בישראל, המנויים על ‭,Yes‬ חלו שיבושים בקליטת השידורים. דוד פולק מסביר, כי ההפרעות החמורות, שהחלו בימים שלאחר התקיפה בסוריה, בספטמבר ,2007‬ נגרמו בבירור על-ידי ספינות ביון הולנדיות, שהתבקשו על ידי ישראל לפקח על הניסיונות להבריח נשק ללבנון דרך הים. "הם הפעילו מכ"מים אדירי עוצמה, וזה שיבש את שידורי ‭,Yes‬ לקח הרבה זמן לשכנע את ממשלת הולנד להורות לצי שלה להפחית את עוצמת המכ"ם‭."‬

 

מה הלאה? בעוד ההכנות לשיגורו של עמוס 3 בעיצומן, בחברת חלל תקשורת כבר מתכננים את הדור הבא של לווייני התקשורת, ובראשם עמוס ‭,4‬ שצפוי להמריא לחלל בעוד שנתיים. לקראת הפרויקט הזה מקיימת חברת חלל מגעים עם שותפה פוטנציאלית, הפעם, כנראה, ממשלת ישראל עצמה.

 

עמוס ‭ ,4‬ אגב, יוצב בחלל בנקודה שונה מזו שבה הוצבו קודמיו. מנקודה זו, 70 מזרח, יוכל הלוויין לכסות שטח הרבה יותר גדול: מיפאן במזרח ועד למרכז אירופה. כמו עמוס,3‬ גם הוא יורכב מאנטנות קבועות וניידות, שישדרו בעוצמה גדולה מאוד. המשקל יגדל בהתאם, ועשוי להגיע ל‭3.5-‬ טון.

 

אחרי שישוגר עמוס ‭,4‬ יוכל מערך הלוויינים הישראלי לשרת לקוחות המצויים כמעט בכל פינה על פני הגלובוס, מטוקיו ועד ניו-יורק. העניין, כמובן, הוא עסקי טהור: עוד לפני שעמוס 3 המריא לחלל, כבר נרכשה כמעט כל יכולת השידור שלו על-ידי חברות תקשורת שונות ברחבי העולם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ 1
שיגורו של עמוס 2 דצמבר 2003
צילום: ערוץ 1
מומלצים