שתף קטע נבחר

"מחיר דלק של 7 שקלים לליטר אינו מופרך"

עליית מחירי הנפט צפויה לגרום גם להתייקרות הבנזין בסוף החודש "אם מחירי הנפט בעולם ימשיכו לעלות, גם הדלק יתייקר", אומר המנהל לשעבר של מינהל הדלק במשרד התשתיות, "מי שחייב לנסוע - ישלם, ומי שלא - שייסע פחות

מחיר הנפט שבר אתמול שיא נוסף והגיע ל-119.7 דולר לחבית, קרוב מאוד למחסום הפסיכולוגי של 120 דולר לחבית, על רקע ההתעצמות הכלכלית של מדינות מזרח אסיה, תפוקות הנפט המוגבלות, התקפה על צינור הנפט בניגריה ואיומים בשביתות בסקוטלנד ובצפון אנגליה. הזינוק המחודש במחיר הנפט צפוי לתת את אותותיו בקרוב גם בשוק הישראלי. אחרי העלייה במחירי הטיסות וההפלגות, צפויים גם החשמל, הבנזין ומוצרי התעשייה, כולל המזון, להמשיך ולהתייקר.

 

ישראל צורכת 85 מיליון חביות נפט בשנה. זה אמנם נשמע הרבה, אבל מדובר בכמות השקולה לצריכת הנפט היומית בעולם. "אנו צרכנים קטנים, ואין לנו מה לעשות כדי לעצור את הסחף, אלא רק לשלם, לחסוך ולחשוב מה היה קורה אילו הדולר לא היה ברמתו הנמוכה של 3.5 שקלים, אלא 4.5 שקלים", אומר אהוד יחיאלי, ששימש עד לאחרונה כראש מינהל הדלק לשעבר במשרד התשתיות.

 

כמדי חודש, גם בסוף אפריל יודיע מינהל הדלק על עדכון מחירי הבנזין, הנקבעים לפי מחירי הבנזין באירופה. "מוקדם לדעת כיצד תשפיע עליית מחירי הנפט על מחיר הבנזין בתחנות בישראל, בין השאר בגלל משתנים שונים, בהם שער הדולר", אומר יחיאלי, "מחיר של 6.5 שקלים לליטר נראה כמו תרחיש הגיוני, אבל מוקדם להגיד. אם מחירי הנפט בעולם ימשיכו לעלות, גם מחיר של 7 שקלים בתחנות אינו מופרך. מי שחייב לנסוע - ישלם, ומי שלא - שייסע פחות".

 

"מחיר הדלק אינו צריך להבהיל"

גם ד"ר עמית מור, מנכ"ל משותף לחברת אקו אנרג'י לייעוץ כלכלי, אינו נבהל מהמחיר העולה. "רמת המחירים של הנפט כיום שקולה במונחי כוח קנייה למחיר הנפט לפני חצי שנה - 80 דולר לחבית נפט, כיוון שמאז הדולר צלל ואיבד עשרות אחוזים מערכו", אומר מור, "מחיר הבנזין כיום נמוך משהיה לפני שנה. בקיץ שעבר היה מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן בתחנות הדלק 6.5 שקלים, ואילו כיום הוא 6.2 שקלים, למרות העלייה המתמשכת במחירי הנפט בעולם", אומר מור.

 

"מבחינת יצרניות הנפט מדובר, בין השאר, בתיקון של שער הדולר הנמוך", מוסיף מור, "בדולרים שהם מקבלים כיום הם קונים הרבה פחות. זו אחת הסיבות לעלייה במחירי הנפט. המפסידה הגדולה היא ארה"ב, שהמטבע שלה מאבד מערכו והיא משלמת יותר דולרים עבור כל חבית. כדי שהמחיר יגיע ל־7 שקלים לליטר בנזין, הנפט צריך להגיע ל־150 דולר לחבית, בהנחה ששער של הדולר לא ישתנה".

 

נזק כבד לתעשייה

עליית מחירי הנפט משפיעה ישירות על מחירי הדלקים - המזוט, הסולר והגפ"ם (גז פחמימני מעובה). לדברי אורן הרמב"ם, מנהל המחלקה לכלכלת עסקים בהתאחדות התעשיינים, יש לעלייה גם השפעה ארוכת טווח על מחירי החשמל, אף כי ההשפעה הולכת וקטנה עם כניסת השימוש בגז טבעי. להערכת התאחדות התעשיינים, הסבה עליית מחירי הנפט מאז תחילת 2007 לתעשייה נזק של 1.3 מיליארד שקלים. ענפי התעשייה הרגישים ביותר להתייקרות הדלקים הן התעשיות המסורתיות ועתירות האנרגיה - ענפי הכימיה, הפלסטיק, המתכת הכבדה והנייר.

 

בהכנת הכתבה השתתפו גיא מי-טל ונעמה סיקולר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים