שתף קטע נבחר

עושים בו כבשלהם

יו"ר מועצת הקולנוע החליט לעכב חלוקת 20% מכספי התקנה ולבדוק מחדש את מרכיביה. בענף טוענים כי הדבר נעשה ללא ידיעתם ובניגוד לקריטריונים וחוששים מתקדים מסוכן שיאפשר התערבות של שיקולים זרים בחלוקת התקציב

במהלך הימים האחרונים קיבלו גופי הקולנוע המתוקצבים בישראל מכתבים רשמיים מטעמה של מועצת הקולנוע ובהם הודעה מפתיעה על ההחלטה לאשר העברת רק 80% מכספי התקנה (58 מיליון שקלים המוקצים לתחום מדי שנה מתוקף חוק הקולנוע). במכתב הרשמי, עליו חתום יו"ר המועצה, מיכה חריש, הודגש כי את הפרש התמיכות הוא מבקש "להותיר לשיקול דעתה של המועצה בהתאם לצרכים שיתעוררו במשך השנה".


חריש. אני אנווט (צילום: מרב יודילוביץ') 

 

אין זה סוד כי כבר עם כניסתו לתפקיד, דיבר חריש על בחינה מחודשת של הקריטריונים לחלוקת התקציב כפי שנקבעו עם כינונו של חוק הקולנוע. עם זאת, היום שואלים בענף הקולנוע האם בסמכותה של המועצה לחרוג מלשון הקריטריונים ולהתערב במבנה החלוקה הפנימי שנקבע. "אם החוק והקריטריונים לא תוקנו, אין בסמכותו של אף אחד, כולל יו"ר מועצת הקולנוע, להפעיל שיקול דעת בחלוקת

הכסף. הקריטריונים בנויים בצורה כזו שממצה את כל סכום ההקצבה ללא כל סמכות שיורית לחרוג מכך", אומרים ל-ynet גורמים בכירים שהיו שותפים ביסודו של חוק הקולנוע ובכינונה של המועצה.

 

עושה הרושם שבציפיות הגדולות שתלו אנשי ענף הקולנוע בכניסתו של מיכה חריש לתפקיד, מתגלעים בעקבות ההודעה החד-צדדית בקיעים או לפחות סימני שאלה. מעטים מוכנים היום לדבר, מתוך חשש שהדבר יפגע ישירות בתקציביהם. מעטים עוד יותר מוכנים לדבר לייחוס. מנכ"ל הקרן החדשה לקולנוע, דוד פישר, שיסיים את תפקידו בסוף החודש, אמר ל-ynet: "אחרי מפח הנפש שספג ענף הקולנוע בעקבות היחסים עם המועצה תחת רוני מילוא, יש בנו הרבה מאד תקווה שעם מיכה חריש והמועצה החדשה, זה יהיה אחרת. בסיס היחסים בין המועצה לענף קשור בקיום דיאלוג פתוח ובהתנהלות שנעשית בשקיפות. לכן קבלת החלטה שכזו, על חלוקת 80% מהכסף, מבלי להיוועץ בנו או לשמוע את דעתנו, אינה ברורה. בקרן החדשה לא קיבלנו שום פנייה בנושא לא בכתב ולא בעל פה. גם לא הובהר לנו כיצד בכוונתה של המועצה לחלק את 20% הנותרים ולאיזה מטרות".

 

טרור של הפרד ומשול

פישר לא היחיד שנשאר בערפל. יורם חטב, מראשי המאבק לכינונו של חוק הקולנוע ומי שעומד בראש שח"ם (איגוד שחקני המסך), אומר: "אם אכן מותר לשר או למועצה להחליט על חלוקה חדשה של העוגה, הרי שעובדתית מדובר בשינוי דרסטי של המבנה הקיים, שיהיו לו השלכות מרחיקות לכת על גופי הקולנוע. אנחנו דורשים מהמועצה לכל הפחות לקיים הליך מסודר, מעמיק ושקוף שיאפשר לכולנו להבין מה המגמה החדשה ולא להתעורר בוקר אחד ולגלות שקרן קולנוע מסוימת מתה או סינמטק ופסטיבל כזה או אחר נסגרו. מן הראוי שהדברים לא יעשו במחשכים ושיידעו את העושים במלאכה על הכוונות לפני קבלת החלטה ויאפשרו לנו להשמיע את עמדותינו. למה במחשכים? למה בסודי סודות? למה עוד הפעם קיצוצים רטרואקטיביים? יש חובה שלטונית כלפי האזרחים לשקיפות. זה לא כסף של השר וגם לא של המועצה, זה כסף ציבורי. לנו לא היה שום מושג על ההחלטה הזו עד לפני יומיים שקיבלנו את המכתב. לעכב חלוקת 100% מהכסף, זו קבלת החלטה שהמשמעות שלה היא שהשנה במקום 12 חודשים ייתכן שיהיו לנו רק 9.5 חודשים מתוקצבים. מועצת הקולנוע שינתה את לוח השנה והעלימה ממנו חודשיים וחצי. כמנהל אחראי של גוף מתקצב משמעות הדבר שאני מחויב לעצור פעילות, כיוון שאולי לא יהיה לי מספיק כסף לממן אותה".

 

על עצירת הפעילות שהוקפאה עד כה בשל חוסר הוודאות לגבי היקף התקציב, ומפה ועד לסוף החודש בשל צמצום תקציב הפעילות ב-20% אומרים היום גורמים בענף ל-ynet: "תעשיית הקולנוע הישראלית זוחלת על ארבע מול מנגנון טרור של הפרד ומשול".

 

חריש מצדו מחזיק בעמדה שההחלטה נעשתה בשיתוף עם השטח. "זו החלטה שלי והיא אינה עומדת בניגוד לקריטריונים", הוא אומר בראיון ל-ynet, "החלטתי להשאיר בידי המועצה 20% מכספי התקנה כיוון שבהידברות עם הגופים, הבנתי שיש בעיות שמצריכות מענה בגלל השינויים שחלו מאז כינונו של חוק הקולנוע. עד סוף חודש יוני המועצה תתכנס ותדון בנושאים הללו ותאשר את חלוקת שארית הכסף". חריש חוזר ומדבר על הרצון לשנות את הקריטריונים ומדגיש: "לא יכולתי לעשות זאת כעת כיוון שזה לוקח זמן. פעלנו במהירות האפשרית במסגרת החוק וההחלטה נעשתה בליווי החשב וסגן היועצת המשפטית של המשרד". בקשת ynet לקבלת חוות הדעת המשפטית בעניין, לא נענתה. כך גם פניות שהופנו לדוברות משרד התרבות לקבלת תגובתו של עו"ד גבי מאיר מהלשכה המשפטית של משרד התרבות.

 

פנינו לאן

מה שמפריע לפישר ולקולגות שלו במיוחד הוא כוונותיהם העלומות של המועצה והעומד בראשה לגבי חלוקת השארית. "עושה הרושם שההחלטות כבר התקבלו", אומר פישר, "אחרת איך אמורה המועצה לאתר בעיות לא צפויות תוך חודש, לשבת ולדון בהן ולקבל לגביהן החלטות?". ליו"ר פתרונים והוא מספק אותם אחד אחד. "נושא בוער שדורש מענה הוא שיווק הסרט הישראלי", אומר חריש ונותן כדוגמא את הסיוע המיוחד לסרט "בופור", שהתמודד על פרס האוסקר. חריש יודע היטב שנושא השיווק מקבל כבר ביטוי בקריטריונים, אך מבקש להגדיל את היקפו. נושא נוסף שדורש לדעתו רפורמה הוא הפריפריה. "לקרנות הקולנוע יש סמכות לעשות העדפה לסרטים שעוסקים בפריפריה ואני מתכוון לעבוד על זה איתן", הוא אומר.

 

פריפריה היא מילה שהולכת חזק במשרד התרבות, שאימץ אותה לחיקו בחום עוד יותר מאז כניסתו לתפקיד של השר ראלב מג'אדלה. "תרבות צריכה לצמוח מלמטה ולא רק באופרה", אמר השר עם כניסתו לתפקיד בראיון בלעדי ל-ynet והדגיש, "אני רוצה ששחקנים יבואו לפריפריה. אנחנו בתמורה נשקיע בהם בכדי שימשיכו להופיע". באותו הראיון דיבר מג'אדלה על חלוקה חדשה של עוגת התקציב וקביעה מתוקנת של סדרי עדיפויות. "אני לא מאמין במהפכות אלא בתהליכים הדרגתיים", אמר השר והבהיר, "אנחנו תומכים באמנים ורוצים להמשיך ולתמוך בהם אבל במקביל רוצים שהם יגיעו חמש פעמים בשנה לקריית שמונה, שלומי ושדרות".

 

נדמה שיושב ראש מועצת הקולנוע החדש שמע והפנים. את אחוזי התמיכה לכל סעיף וסעיף הוא לא יכול לשנות, אבל בתוך התקנות הוא מצא פרצות. "הכיוון הכללי של שינוי הקריטריונים מוסכם על כולם וזה יקרה בסופו של דבר", אומר חריש ומוסיף, "מייד אחרי ישיבת המועצה הבאה אוסיף צוות שיגבש במהירות האפשרית המלצות לשינוי הקריטריונים והגשתם לאישור משרד המשפטים. עבר זמן מאז קביעת הקריטריונים הקיימים ובינתיים תחום הקולנוע בארץ התפתח והשתנה. יש גידול אדיר במספר הגופים הנתמכים מחדש כשמנגד, עוגת התקציב נשארת קבועה. בנושאי הפסטיבלים והסינמטקים למשל עוד מעט הכסף שהתקנה מעניקה לא יהיה משמעותי".

 

כך יעשה לאיש ש...

אחת הסיבות העיקריות שהקריטריונים מורים על חלוקת 100% מהתקציב ואינם מותירים מרווח לשיקול דעת אחר מלבדם, קשור ברצון למנוע שיקולים זרים בחלוקת הכסף. כך למשל אי אפשר שלא לתמוה מדוע הגוף היחיד המתוקצב מתוקף תקנת הקולנוע שלא קיבל השבוע את מקדמות 2008, הוא פסטיבל "דוקאביב". קשה שלא לתהות האם הסיבה לכך קשורה בסגירת חשבונות של מנכ"ל המשרד, יואב רוזן, עם מנהלת הפסטיבל שסירבה לתת לו לנאום בטקס הפתיחה. בכתבה שחשפה את הסיפור ב-ynet אמרה מנכ"לית הפסטיבל אילנה צור: "לתדהמתי רמז מנכ"ל המשרד על קשר בין ההקצבות של המשרד לנוכחות בערב הפתיחה. אמרתי לו שחבל שלא הקלטתי את השיחה כי זה נשמע כמו איום ואז הוא נסוג".

 

נסיגה, כך מסתבר, היא עניין יחסי. בקשה לתגובת משרד התרבות על אי העברת המקדמות לא נענתה. עם זאת לדברי יו"ר מועצת הקולנוע, אי העברת הכסף נעשה בניגוד להמלצות המועצה. "המועצה המליצה להעביר את המקדמות לפסטיבל. נודע לי על כך שהכסף לא הועבר ולקחתי על עצמי לטפל בזה. צריך להבין שאחרי שהמועצה מעבירה את המלצותיה מי שמבצע אותן זה משרד התרבות. על פי מה שהבנתי ההחלטה לא להעביר את הכסף היתה בהקשר לסעיף מסוים שהפסטיבל לא מילא. אני יכול לומר שבסופו של דבר הם יקבלו את הכסף".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתן חריס
פישר. לא נועצו בנו
צילום: איתן חריס
לאתר ההטבות
מומלצים