שתף קטע נבחר

הכי כדאי - שילוב בנזין וגז

בנזין עם מערכת גז, רק בנזין, היברידי ולבסוף מנוע דיזל. זה דירוג הכדאיות האחרון שמפרסמת "חשב". ומתי כדאי לעבור לדיזל? רק אם נהגתם מעל 30 אלף בשנה

התייקרות מחיר הנפט ובעקבותיו מחיר הדלק, הקטינה מאוד את כדאיות השימוש במכוניות מונעות סולר. השילוב הכדאי ביותר כיום למכונית עם קילומטרז' ממוצע - בנזין וגז. כך עולה מתחשיב שנעשה על ידי סמדר ומשה קצין מ"חשב". בהתייחס למכונית משפחתית עם מנוע 1.6 ליטר הצוברת כ-17 אלף ק"מ בשנה, עולה כי כיום, המכונית הזולה ביותר לאחזקה היא זו המשלבת מנוע בנזין עם אפשרות לשימוש בגז. עלות האחזקה של מכונית כזו היא 2,814 שקל בחודש.

 

במקום השני נמצאת מכונית בעלת מנוע בנזין, שעלות אחזקתה החודשית עומדת על 2,848 שקל, במקום השלישי ממוקמת מכונית עם מנוע היברידי (במקרה זה, טויוטה פריוס 1.5 ליטר, ושילוב בנזין וחשמל), שעלות אחזקתה החודשית עומדת על 2,896 שקלים. במקום האחרון, מכונית עם מנוע דיזל בנפח 1.9 ליטר, שעלות אחזקתה 3,092 שקל לחודש.


לתדלק זה לא פיקניק (צילום ארכיון: איי פי)

 

התחשיב קובע כי כדאיות השימוש ברכב היברידי לעומת רכב בנזין מתחילה רק אם המכונית צוברת בשנה כ-19 אלף ק"מ. השימוש ברכב עם מנוע דיזל לעומת רכב בנזין, הופך כדאי רק אם המכונית צוברת כ-31 אלף קילומטרים בשנה.

 

העלות השנתית של מכונית הבנזין עומדת על 34,171 שקל, וכוללת עלות חודשית של 2,848 שקל, לפי 1.107 שקל לקילומטר כהוצאה קבועה, 0.903 שקל כהוצאה משתנה לקילומטר, והוצאת דלק בלבד 0.678 שקל לקילומטר נסיעה.

 

המכונית ההיברידית מעט יקרה יותר ועולה 34,751 שקל כהוצאה שנתית כוללת, עם עלות חודשית של 2,896 שקל, הוצאה קבועה לקילומטר של 1.418 שקל, הוצאה משתנה לקילומטר של 0.625 שקל, ועלות דלק בלבד לקילומטר - 0.38 שקל.

 

מכונית הדיזל, היקרה ביותר בתחשיב, עולה לשנה 37,108 שקל, ועלותה החודשית עומדת על 3,092 שקל. ההוצאה הקבועה לקילומטר היא 1.44 שקל, המשתנה לקילומטר היא 0.704 שקל, וההוצאה על דלק בלבד לקילומטר עומדת על 0.465 שקל.

 

הזולה ביותר בהשוואה, זו המשלבת בנזין וגז, מציגה עלות שנתית של 33,768 שקל. העלות החודשית המחושבת היא 2,814 שקל, ואילו ההוצאות הקבועות לק"מ עומדות על 1.169 שקל. ההוצאות המשתנות לק"מ מחושבות לפי 0.816 שקל, ואילו עלות הדלק בלבד לקילומטר עומדת על 0.581 שקל.

 

כדאי להבהיר - הוצאות קבועות כוללות החזר הון על ההשקעה ברכישת הרכב, רישוי שנתי וביטוחים. ההוצאות המשתנות כוללות דלק, תיקונים וצמיגים. עוד יש לציין כי התחשיב מבוסס על מכונית בנזין משפחתית שמחירה 111 אלף שקל, מכונית היברידית במחיר 147 אלף שקל, דיזל שמחירה 127,800 שקל, ומכונית בעלת מנוע 1,600 סמ"ק שמחירה (כולל מתקן הגז) 120 אלף שקל.

 

החזר ההון השנתי על ההשקעה במכוניות נעשה לחמש שנים, לפי שעור ריבית שנתי של 3%. חישוב מחירי הדלק נעשה לפי המחיר הרשמי של ליטר בנזין (6.85 שקל) וסולר (7.864 שקל לליטר). מחיר ליטר גז חושב לפי 3.5 שקל. צריכת הדלק הממוצעת לרכב בנזין חושבה לפי 10.1 ק"מ לליטר, ברכב ההיברידי לפי 18 ק"מ לליטר, ברכב הדיזל לפי 16.9 ק"מ לליטר וברכב הגז לפי 9 ק"מ לליטר, כאשר המנוע פועל על גז בלבד.

 

יש לציין כי אחת הסיבות לכך שרכב הגז גובר על האלטרנטיבה ההיברידית, היא המחיר היקר של הרכב ההיברידי לעומת כלי הרכב האחרים. שכן עלות הדלק הממוצעת של מכונית הזו לכל קילומטר נסיעה היא הנמוכה ביותר. קשה גם להעריך עדיין את עלות האחזקה וירידת הערך המלאה של רכב היברידי בטווח הארוך. לכן, רוכשי מכונית כזו צריכים לקחת בחשבון מקדם סיכון גבוה יותר מאשר במכוניות האחרות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איזה סוג רכב הכי משתלם?
צילום: גדי קבלו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים