שתף קטע נבחר

ככה לא בונים רפורמה

משרד התחבורה החל אתמול לערוך את מבחני התיאוריה במתכונתם החדשה, וזאת באיחור של חודשיים וחצי - ולאחר שהוכנסו שינויים בלא פחות מ-350 שאלות. ההסבר: "מתברר שרמת העברית הייתה גבוהה ולא מובנת דייה לתלמידים"

משרד התחבורה מציג: הדרך הארוכה ליישום רפורמה. באיחור של חודשיים וחצי, החל אתמול (ג') משרד התחבורה לערוך מבחני תיאוריה במתכונת חדשה. הסיבה לאיחור היא ליקויים חמורים שהתגלו בנוסח של רבות מהשאלות הכלולות בספר התיאוריה, עליו מבוססים המבחנים העיוניים.

 

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסביר היום ל-ynet כי מרבית השינויים נוגעים לניסוחן של השאלות, שהתברר כמורכב מדי עבור הנבחנים. "מתברר שרמת העברית הייתה גבוהה ולא מובנת דייה לתלמידים. כעת, חלק מהמונחים נכתב בצורה פשוטה ומובנת יותר. השינויים שהוכנסו נועדו להקל על התלמידים".


דובר משרד התחבורה על האיחור: "מטבע הדברים יש קשיים וחבלי לידה"

 

חבלי לידה

רק לפני שלושה חודשים, מיהרו במשרד התחבורה לברך על המתכונת החדשה של מבחני התיאוריה, ואף הגדירו אותה "מהפכה במבחני הנהיגה העיוניים". אלא שעד מהרה התברר שהמהפכה תיאלץ להמתין: חלק גדול מהשאלות נוסחו באופן לא ברור, ולחלקן הייתה יותר מתשובה אחת. רק לאחר שנערכו שינויים בכ-350 שאלות, החלו אתמול להתבצע המבחנים במתכונתם החדשה. "חלק מהשאלות בוטלו, חלקן שונו, ובחלקן הוכנסו שינויים סגנוניים", מסביר עובדיה.

 

על שאלות בנוגע לאיחור הניכר ביישומה של הרפורמה, מגיבים היום במשרד התחבורה בביטול. עובדיה: "זו פעם ראשונה, מאז קום המדינה, שאנחנו משנים את כל מתכונת הבחינה - ולא רק את השאלות. מטבע הדברים יש קשיים וחבלי לידה, וזה נכון לכמעט כל רפורמה בישראל".

 

בעיות לנבחנים?

במשרד התחבורה טוענים כי עדכון השאלות אינו כרוך בעלות נוספת כלשהי, וכי הזכיין הפרטי - שזכה במכרז להכנת הספר והפצתו - נושא בכל העלויות. עוד נטען כי התלמידים שכבר רכשו את הספר, לפני שהוכנסו בו העדכונים, לא ייתקלו בבעיות כלשהן במבחן עצמו. לדברי עובדיה, "לתלמידים אלה לא תהיה כל בעיה, וזאת מאחר שהשינויים יוכנסו למבחנים רק כשתודפס מהדורה חדשה של הספר. צריך גם לזכור שהספר הוא רק כלי עזר ללימודים". למהדורה הנוכחית של הספר יצורף נספח, המסביר לתלמידים את השינויים ומפרט אילו שאלות שונו או בוטלו.

 

מבחני התיאוריה החדשים נערכים במתכונת של שאלות "סגורות": לכל שאלה יש ארבע תשובות אפשריות. כדי לעבור את המבחן, נדרש הנבחן לענות נכונה על 26 שאלות, בפרק זמן של 40 דקות. לחלק מהשאלות מצורפים אמצעי המחשה, כמו תמונות או איורים, שאמורים להקל על הנבחנים.

 

10 מיליון שקל

על הכנת ספר התיאוריה החדש אחראית זכיינית פרטית, שזכתה במכרז שערך מכרז התחבורה. הזכיינית, חברת "בורסי", היא גם זו שמפיצה את הספר, ונהנית מכל ההכנסות בגין מכירתו לתלמידי הנהיגה. חשבון פשוט מגלה כי הזכיינית תקבל מדי שנה סכום שעשוי להתקרב ל-10 מיליון שקל: ספר התיאוריה עולה 86 שקל, ומדי שנה עוברים את המבחן העיוני יותר מ-100 אלף תלמידי נהיגה.

 

על משרד התחבורה נמתחה ביקורת חריפה בעניין זה: כנגד המשרד נטען כי מן הראוי היה לפרסם את כל תוכן הספר באמצעות אתר האינטרנט של המשרד, וזאת ללא תשלום ובאופן המאפשר לכלל הציבור לרענן את ידיעותיו בנושא התיאוריה.

 

במשרד התחבורה מסבירים כי הבחירה בשיטה זו, לפיה זכיין פרטי מדפיס את הספר ונהנה מההכנסות בגין הפצתו, נעשתה משיקולים תקציביים. עובדיה: "מדינת ישראל מוגבלת בתקציבים, ולכן זו הדרך שנבחרה. זה מקובל בכל העולם, וזו פשוט אחת הדרכים לממן פרויקטים כאלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
עוד רפורמה מקרטעת. שר התחבורה, שאול מופז
צילום: אלעד גרשגורן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים