שתף קטע נבחר

מאומץ מתאבל על הוריו הביולוגיים והמאומצים?

שאלה:

 

מה הדין לגבי דיני אבלות על הורים מאמצים? הערות: אני בת מאומצת היודעת מיהם ההורים הביולוגיים. השאלה שלי נוגעת לגבי ההורים המאמצים? מה הדין לגבי אבלות, לא עלינו, לגביהם ולגבי ההורים הביולוגיים. כיצד עליי יהיה לנהוג? (ליה)

  

תשובה:

 

יש הבדל בין אופי האבלות על הורים ביולוגיים והורים מאמצים. חובת האבלות על הורים ביולוגיים קשורה לעצם העובדה שהולידו את האדם, גם אם לא פגש אותם מעולם, וחובת האבלות על הורים מאמצים קשורה בכך שגידלו את האדם, חינכוהו ולימדוהו חכמה. לכן מעיקר הדין, חובת האבלות על הורים מאמצים זהה לחובת האבלות על רבו שלימדו חכמה, הנמשכת יום אחד ולא שבעה, כמבואר בשולחן ערוך יורה דעה סימן שעד סעיף י.

 

עם זאת, לכבודם של הנפטרים ומתוך הכרת התודה הטבעית של הילדים המאומצים, מקובל כיום וראוי לנהוג במאמצים אבלות זהה להורים, בשינוי מספר פרטים קטנים הנגזרים מהעובדה שזו אבלות על רב ולא על הורה ביולוגי.

 

ההבדלים העיקריים הם שביום הראשון לאבלות, בנים מאומצים מניחים תפילין בצנעה, ובמקומות שנהגו שרק אחד אומר קדיש ולא כל הילדים, יש קדימה באמירת הקדיש לבן הביולוגי. בשאר המקרים, המאומצים אומרים קדיש על הוריהם כרגיל. (שו"ת הרמ"א קיח)

 

לגבי דיני הקריעה, הקריעה על רבו ועל הוריו היא זהה, ולכן קורעים על הורים מאמצים כמו על הורים ביולוגיים (שו"ע יו"ד סימן שמ סעיפים ח-ט).

 

במקרים בהם מצוה אחרת מתנגשת עם האבלות, (למשל בנישואי ילד של הבן המאומץ), נוהגים להקל לבנים מאומצים יותר מאשר לבנים ביולוגיים, ולפרטים כדאי לפנות עם השאלה לרב. (משיב: הרב דרור ברמה)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים