שתף קטע נבחר

חקירת ההתרסקות: "הטייסת אחראית לתאונה"

דו"ח החקירה המלא של תאונת המטוס בבצרה, שבה נהרגו ארבעה בני אדם, מטיח האשמות חמורות בטייסת אליאב ארבל ז"ל. החוקר קבע כי הטייסת איפשרה לנוסעים להחליף מושבים, וכך נפל אחד מהם על מוט ההיגוי. לדבריו, בטיסה דומה באותו היום, איפשרה לנוסע לאחוז בהגאים

הטייסת אליאב ארבל היא האחראית לתאונת מטוס בבצרה שבה נהרגו היא ושלושה נוסעים. כך נכתב בדו"ח החקירה הסופי של נסיבות התאונה שפורסם הלילה (יום ב'). החוקר הראשי פרסם במסקנותיו כי ארבל לא עצרה שניים מהנוסעים שניסו להחליף מושבים וכך לא מנעה את נפילתו של אחד מהם על מוט ההיגוי: "האחריות הישירה והמיידית לאירוע בתרחיש זה תיזקף לחובתו של הטייס-מפקד, אשר איפשר את התופעה".

 

 

עוד נכתב בדו"ח כי אותה טייסת איפשרה לנוסע להטיס את המטוס בטיסה דומה באותו היום. בנוסף, קבע החוקר כי גם חברת הטיסה אחראית מאחר שיצרה אווירה לא ביקורתית שאפשרה התנהגות לא בטיחותית.

 

 

בסעיף א' במסקנות קובע החוקר הראשי: "התאונה מסווגת כ'אישית' של הטייסת, אשר התירה או לא מנעה את החלפת המושבים בין הנוסעים. ובכך איפשרה את התנאים להתרחשות המעידה, ואולי גם את העדר יכולתה למנוע את התפתחותה ברגע שארעה".

 

בתאונת מטוס הססנה בחודש שעבר נהרגו מנחם בן זכריה (33) מנתניה, האחים אבירם (32) ואיתי (25) פסטרנק מחדרה, והטייסת ארבל (30) מכרמי יוסף. בדו"ח הסופי, שניסח החוקר הראשי של משרד התחבורה עו"ד רז יצחק, הוא פירט את השתלשלות האירועים המצערת שהובילה לתאונה. הוא פסל את האפשרות כי היתה זו תוצאה של כשל טכני במטוס והפנה חצי ביקורת כלפי חברות הטיסה המספקות טיסות מסוג זה. לדבריו, זו לא התאונה האחרונה.

 

עו"ד יצחק הסביר כי הארבעה נצפו עולים למטוס באווירה טובה של "צחוקים ודאחקות". שני האחים פסטרנק ישבו במושב האחורי, ואילו חברם בן זכריה ישב מקדימה, לצד הטייסת. ארבל, כך קובע החוקר, היתה בעלת רמת טיסה ממוצעת אך השתפרה כל הזמן. אולם לפי עדויות שונות, בהן של עמיתיה, "היא שידרה חוסר ביטחון ואסרטיביות בתא, לצד היסוס ואיטיות מסוימת בקבלת החלטות בתרגולי חרום". הוא הוסיף כי מאז שצברה 500 שעות טיסה והוסמכה לטיסה מסחרית בחברת "אף.אן.איי", התרכזה ארבל בצבירת שעות על ידי ביצוע טיסות כיף.

 

עוד עולה מדו"ח החקירה כי המטוס עלה לאוויר עם עומס שכמעט הגיע עד למשקל המירבי. "צוות החקירה הצליח להוכיח כי החלפת מקום תמימה, בין הנוסע שליד הטייסת לבין אחד הנוסעים שישב מאחוריו, היא הפעולה שהובילה לתוצאה המחרידה של התרסקות המטוס. בדרך חזרה לנחיתה, עבר הנוסע שליד הטייסת אחורה, כשהמטוס בנתוני משקל ומרכז כובד מגבלתיים. כתוצאה מכך, טיפס המטוס - באופן לא רצוני - והטייסת דחפה את מוט ההיגוי קדימה.  


זירת ההתרסקות (צילום ארכיון: עידו ארז)

 

"תוך כדי כך, החל הנוסע שמאחור, לעבור קדימה, בין שני הכסאות הקדמיים, במהלך המעבר ואולי גם בהשפעת התמרון, דחף הנוסע בטעות את הסטיק הימני, ימינה ולמטה. כתוצאה מכך, צלל המטוס אנכית ובתוך מספר שניות פגע בקרקע, מבלי שהיה בידי הטייסת אפשרות כלשהי להיחלץ מהמצב".

 

עו"ד יצחק אמר כי בנסיבות שנוצרו אחרי נפילת הנוסע על מוט ההיגוי, "נבצר מהטייסת לחלץ את המטוס בשל אי יכולתה הפיזית למשוך אליה את הסטיק. זאת, כנגד משקלו של הנוסע שנפל עליו, במיוחד כשהמטוס בצלילה אל הקרקע".

 

"אין פיקוח על טיסות החוויה"

מעבר לתאונה הטרגית, העלה החוקר יצחק חששות כבדים בנוגע לתעשיית טיסות החוויה כולה. הוא חשף כי טייסים רבים סיפרו לו שהחברות שמפעילות טיסות מסוג זה לוחצות על אנשי צוות האוויר, בעיקר הצעירים שבהם, לטוס בשכר ולעגל פינות, לטוס במשקלים כבדים ולשרת את הלקוחות עד כמה שניתן. בנוסף, סיפרו הטייסים כי התירו לנוסעים להחליף מושבים בזמן טיסות ואף לאחוז בהגאים ולהטיס את המטוס.

 

"מתחוור יותר יותר כי תופעות כאלה היוו בפועל גורמי רקע שארבו לטעות או למעידה. ניתן לקבוע כי למפעילים ולמשכירים ישנה אחריות,

לא זניחה, בכל הקשור ליצירת האווירה או לפחות לאי-מניעתה ואשר בה תכפו תופעות כמו משקל ואיזון מגבלתיים או חריגים, החלפת מושבים בטיסה והטסה על ידי נוסעים", קבע החוקר במסקנותיו.

 

לדבריו, טיסות החוויה והאקסטרים נעשות ללא הסדרה ברורה וללא מעקב ופיקוח. אחריות המפעילים היא בעלת משקל רב. האיסור על החלפת מושבים בטיסה אינו מוגדר בצורה מפורשת וברורה, לא בתקנות הטיס ולא בפרסומים אחרים. יצחק המליץ להסדיר את טיסות הכיף באופן ברור ולנקוב בתנאים מחייבים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האסון בבצרה (ארכיון)
צילום: עידו ארז
אליאב ארבל ז"ל
צילום: אסף שוסטר
מומלצים