שתף קטע נבחר

 

ביקורת אתר: טוב שהרשת בידיים של אגד?

למרות האפשרות הנוחה לחפש מידע בשפה חופשית, אתר האינטרנט של חברת האוטובוסים "אגד" לא מצליח לשרת את כל קהלי היעד הפוטנציאליים שלו. ביקורת

עליי להודות כי חלף זמן רב מאז נסעתי באוטובוס בין עירוני, אך כמי ששירת בצבא מספר לא מצומצם של שנים, שמורה לאגד פינה חמה בליבי, שהרי אגד הם אלו שהחזירו אותי הביתה בסופי השבוע ובחופשות. עם התחושה החמימה פניתי לעבר האתר של חברת התחבורה הותיקה, כדי לראות כיצד חברת האוטובוסים התאימה את עצמה לעידן האינטרנט.  

 

רגע קצר לפני הכניסה, נעצרתי כדי לבצע את השלב החשוב ביותר בהערכת האיכות – תיאום הציפיות. אתר האינטרנט של אגד הינו בעל אוריינטציה שירותית. להבנתי, מתפקידו לספק מידע חיוני באופן שיהיה נגיש לקהל הרחב, פשוט ואינטואיטיבי.

 

בחרתי שלוש דמויות דמיוניות שילוו אותי בסיור: אבנר, חייל בן 19, שצריך להגיע מחר מתל אביב למרפאה בצריפין; יוליה, בת ה-35, עולה חדשה עם קשיי שפה קלים, אשר מעוניינת לנסוע לאילת; ורבקה, בת 65, המעוניינת למצוא את שעות היציאה של קו מספר 641.  את הביקור באתר קיימתי מנקודת המבט שלהם.

 

מרוב אוטובוס לא רואים יער

דף הבית של האתר , אשר קידם את פניי, הינו דף נקי, מסודר ונעים לצפייה. סט הצבעים והמבנה משדרים רוגע ופשטות. עם זאת, דף הבית אינו מייצר ערך אמיתי למשתמש.

בכניסה לדף מוצג בגאון באנר השער, המיועד לקשר אל מערכת המידע באתר, היא הכתובת לאיתור כל המידע הנדרש עבור הגולש.


 

 

הגולש המגיע לאתר עם משימה ברורה לביצוע, אינו מתעכב על קריאת באנרים, מתוך הנחה שאלו אינם מכילים תוכן רלוונטי. הבחירה בבאנר כאמצעי הקישור למערכת המידע ,הינה בחירה שגויה, בעיקר כשלא ניכרת דרך גישה חלופית בדף הבית. גם המינוח "מערכת מידע באתר" אינו חד משמעי. חסר השימוש במונח מקובל ואינטואיטיבי כגון "מודיעין אגד".

 

מלבד הבאנר, מורכב דף הבית ממספר קישורים למאמרים, אשר לרוב אינם נמצאים בראש מעייני הגולש וכן שני אמצעי חיפוש מידע: שדה "חיפוש מהיר" ושדה "חפש באתר".

 

חיפוש "מהיר"

איזור החיפוש המהיר מוצג באופן חריג ושונה מכל שדה חיפוש קודם שהכרתי. כותרת השדה מנותקת ונראית כקישור לדף אחר, שדה הזנת המלל לחיפוש אינו נראה כשדה הזנה מקובל וכפתור החיפוש מרוחק משמעותית מהשדה ואינו נראה שייך.

 


 

מעטים הם הגולשים הקוראים הנחיות כתובות, אך אם בכל זאת החליט הגולש לנסות, המתינה לו הודעה בזו הלשון: "הקלד כאן את שאלתך אודות קווים עירוניים, בינעירוניים והשילוב ביניהם ולחץ על שלח". ניסוח ההנחיה המסורבל וחוסר הבהירות הופכים את תהליך החיפוש המהיר למורכב ובעייתי, ומונעים ממנו את האפשרות לייצר תהליך מהיר באמת.

 

אמצעי עזר נוסף שממתין בדף הבית הינו שדה "חפש באתר". שדה זה נראה כשדה חיפוש רגיל, אך מן הכותרת משתמע כי מדובר בחיפוש תוכן. מכיוון שאין זה אתר תוכן, נדמה כי כלי עזר זה אינו רלוונטי למשתמש הממוצע.

 

מערכת מודיעין מתקדמת. מאוד.

הבאנר, כמו גם אפשרות "לוחות זמנים" בתפריט, מפנה אל דף חדש, הכולל את מערכת איתור המידע המיוחלת. להבנתי, תכנון מוכוון משתמש מחייב להכיל את מנגנוני חיפוש המידע כבר בדף הבית. החלון שנפתח חושף מבנה שונה בתכלית מזה של דף הבית, ומחייב את הגולש ללמוד מחדש כיצד מתנהג האתר. חוסר העקביות הינו בעוכריו של המשתמש.

 

הלוגו של אגד מכוון את עיני הגולש להתמקד במקום אשר אינו תחילת הדף, איזור הכולל פרסומות, בעוד שחלקה העיקרי של מערכת המידע הינו בצד הימני של הדף. במרכזו של הדף, מוצג מסמך הנחיות שימוש לגולש. כבר סיכמנו שהמשתמש אינו קורא הנחיות. בודאי שלא כשהן מוצגות באופן ארוך ומייגע.


 

איתור המידע

מצד ימין של הדף, ממתין מנגנון ניווט מבוסס לשוניות. הכותרות הראשיות הציעו חיפוש מידע לפי "מוצא ויעד", "מס' קו" ו"שפה חופשית".


 

ניסוח המונחים "מוצא ויעד" עשוי להיות קשה לגולשים בעלי קשיים בשפה. שימוש במינוח עממי יותר, כגון "מאיפה ולאן?" היה עושה את החיים הרבה יותר קלים.

 

מנגנון חיפוש המידע הינו מורכב ומסורבל, ומחייב את המשתמש להתמודד עם אתגרים שאינם טריוויאליים, ביניהם הכרת מילות מפתח בתחום התחבורה הציבורית כגון "מסעף".

 

בנוסף, על מנת לאתר מקום ספציפי בישוב, למשל את כנסת ישראל בירושלים, בוחר המשתמש את המקום בישוב מתוך רשימת ערכים מובנית. באפשרותו של המשתמש למיין את הרשימה לפי "חשיבות". האם קיימת הגדרה ברורה ומוחלטת איזה מקום חשוב יותר ופחות בכל ישוב?

 

עם השלמת ההזנה של ערכי מוצא ויעד ולחיצה על חיפוש, מוצג לגולש מסך תוצאת, המציג טבלת פרטים המתארת את הדרך לפי נקודות החלפת אוטובוס. משמע שמסלול בן שלוש נקודות מתואר בטבלה זו באמצעות 2 נקודות החלפה – דרך שאינה אינטואיטיבית ואינה הולמת את אופן החשיבה של הגולש.


 

כדי לגלות באילו קווי אוטובוס ניתן לנסוע ומהם זמני הנסיעה , נדרשתי ללחוץ על קישור "הצג זמנים וקווים". עם הלחיצה על הקישור נפתח חלון דפדפן חדש, שלישי במספר עד כה.

 


  

סימון ה-X הירוק, המאובחן במבט מהיר כחיווי לתקלה, מתגלה כחיווי ויזואלי למפעיל הנסיעה, כלומר, לא היה אחר מאשר הלוגו של אגד! הלוגו, שנראה במלוא הדרו בדף הבית, מאבד את הזהות השיווקית שלו בגודל קטן ונראה כאינדיקציה לבעיה. חיווי השעה האדום המכוכב, המוצג במסך, הינו אינדיקציה לכך שהשעה משוערת. למה באדום? למה סתם להלחיץ?

 

"אגד, רק תגיד לאן"

טכניקת איתור מידע ייחודית שמציע האתר הינה חיפוש במלל חופשי. מסתבר בדיעבד, כי זוהי מקבילה לשדה החיפוש המהיר בדף הבית. הרעיון יפה והמנוע מושקע ומרשים.

יאמר לזכות מפתחיו, כי השאלה "איך נוסעים מתל עדשים לפתח תקוה וכמה זה עולה?" הניבה תשובה מלאה. נראה שמישהו באמת מבין למה התכוון המשתמש. עם זאת, האריזה של מנגנון זה אינה מכוונת מספיק, ואינה פונה לקהל הרחב ולאוכלוסיה מתקשה.

 

"אוטובוס יוצא מחיפה לת"א בשעה 7 בבוקר... "

הערכים המרכזיים שעל אתר אגד להציב למולו הם: פשטות ואינטואיטיביות, עממיות, עקביות והתאמה למטרותיו של המשתמש. אם ביקשתי דף בית אפקטיבי וביקור מועיל, מהיר ופשוט, הרי שקיבלתי אתר מסורבל ותהליכי איתור מידע מורכבים ולא טריוויאליים.

 

עיקרי הנקודות לשיפור הינן לרכז את מנגנוני איתור המידע כחלק מדף הבית, לצמצם את כמות הדפים הנפתחים ולהציג מידע המרוכז באופן מרוכז, ולהקנות למשתמש מסלול מוגדר, מנחה ופשוט יותר בדרך לאיתור המידע. נדמה כי הפער המרכזי בין האתר הקיים לבין הצלחה מלאה טמון רובו ככולו במאמץ להיכנס לנעליו של המשתמש ולשאול את אותה שאלה של תיאום ציפיות שהצבתי בתחילת התהליך – מי הם המשתמשים של האתר ולאיזה שירות הם זקוקים.

 

טל פלורנטין, הוא יועץ ומרצה בתחומי שימושיות וממשק משתמש

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים