שתף קטע נבחר

 

למה טובלים את החלה במלח בסעודת שבת?

שאלה:

 

מה משמעות המלח על החלה, בקידוש ביום שישי? (דני, צפון)

 

תשובה:

 

לדני השלום והברכה,

 

לשאלתך מהי משמעות המלח בברכה על הלחם, בסעודה בכל ימות השנה ( מנהג זה אינו רק בליל שבת, כמו שחשבת) אזי מנהג זה מופיע בספרי ההלכה ושני הסברים יש למה טובלים את הלחם במלח:

 

הסבר אחד אומר: שמכיוון שאנחנו מתכוונים לאכול את הלחם כשהוא מתובל בתבלינים או בממרחים, אז צריך שהברכה על הלחם תהיה כשהלחם במיטבו ולכן צריך להטבילו במלח או בתבלין או ממרח אחר לפני שמברכים עליו. ואם הלחם כבר מתובל והוא טעים לנו כמו שהוא אין צורך להטבילו במלח. וכן בימים שבהם נוהגים להטביל את הלחם בדבש (בראש השנה וכדומה) אין צורך להטביל במלח. (שולחן ערוך אורח חיים סימן קסז סעיף ה ובמשנה ברורה שם)

 

ההסבר השני: נובע מההלכה הכתובה בתורה שבבית המקדש חובה לשים מלח על בשר הקורבנות. כמו שכתוב: וְכָל קָרְבַּן מִנְחָתְךָ בַּמֶּלַח תִּמְלָח וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית אֱלֹהֶיךָ מֵעַל מִנְחָתֶךָ עַל כָּל קָרְבָּנְךָ תַּקְרִיב מֶלַח: (ויקרא פרק ב פסוק יג) ומכיוון שאין לנו ,לעת עתה, בית מקדש וקורבנות. אנו רוצים להשוות, בצורה סמלית, את שולחן האוכל שלנו שיהיה כמו מזבח. שאם נאכל את המזון שלנו לשם שמיים, כדי שנהיה בריאים ונוכל לעבוד את ה', אז האכילה בכוונה זו הוא מצווה שמכפרת על עוונותינו, כמו שהקורבנות מכפרות על העוונות.

 

כמו שאמרו חז"ל בזמן שבית המקדש קיים המזבח מכפר על האדם, עכשיו שולחנו של אדם מכפר עליו ( ברכות דף נה) לפי הסבר זה מטבילים את הלחם במלח דווקא . גם כאשר הלחם מתובל כבר וגם כאשר מטבילים אותו בדבש, מטבילים במלח כמו בקורבנות, והמלח בקורבנות מסמל את הברית הניצחית שלנו עם הקב"ה . כמו שמלח אינו מתקלל לעולם בשום מזג אויר ובשום מצב, כך גם ברית ה' עם עם ישראל אינו משתנה לעולם בשום מצב. (שולחן ערוך שם בדברי הרמ"א ובמשנה ברורה שם).

יהי רצון שאכן תתגלה בריתו של אבינו שבשמיים, ונזכה להשלמת הגאולה ולבניין בית המקדש, במהרה בימינו. בברכת העם, התורה והארץ (משיב: הרב משה ביגל - מיתר)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים