שתף קטע נבחר

ראיון: "לא קל לפתח משחקים בישראל"

עדיין לא נרשמו סיפורי הצלחה לתעשיית משחקי המחשב הישראלית, אומר בראיון המפתח עודד שרון, שמקווה לשנות את התמונה עם "פיצה מורגאנה" - משחק באנגלית המבוסס על קומיקס של אורי פינק

למרות השנים הרבות שעברו, רבים זוכרים לטובה את באלריום, משחק האסטרטגיה השאפתני שפותח על-ידי ישראלי ישראלים. הם לא נתנו לנורמות מסביבם לבלבל אותם, והחליטו לפתח משחק לשוק הבינלאומי כאן בארץ. למרות שבסופו של דבר המשחק הגיע רק עד שלב הבטא שלו ולא זכה לצאת לאור, אפשר לומר שמה שנזרע אז, אנחנו קוצרים היום, כשתעשיית המשחקים בישראל הולכת וגדלה.

 

עודד שרון, אחד מאנשי המפתח של באלריום, פרסם לאחרונה כי חברת Corbomite Games שבראשה הוא עומד נמצאת בשלבים האחרונים של פיתוח משחק חדש בשם "פיצה מורגנה" המבוסס על קומיקס חדש של אורי פינק. את אורי פינק אין צורך להציג, סוג של סרג'יו ארגונס ישראלי, יוצר "זבנג", "סופר שלומפר" וגם "אנטיוכוס".

 

 

"יש לי היסטוריה ארוכה עם משחקי מחשב ופיתוח שלהם", אומר שרון. "את הקריירה שלי התחלתי בפיתוח של MUD, שזה סוג של משחק תפקידים מרובה משתתפים קדום, רק

בטקסט. הייתי מתחבר עם המודם לאינטרנט ואז באמצעות התוכנה Telnet לאיזה שרת מהסוג הזה שכתבתי. משם הדרך ארוכה. עבדתי בחברת משחקים בשם מגורם שפיתחה משחק אסטרטגיה בזמן אמת מרובה משתתפים בשם באלריום. לאחר שהפרויקט נסגר עבדתי כיועץ לחברה טיוואנית ואחרי זה הקמתי את קורבומייט גיימז".

 

"החלטתי שהכיוון של החברה יהיה לפתח משחקי הרפתקה - קווסט. אני ואורי פינק חברים כבר שנים, וכשהקמתי את החברה פניתי אליו במטרה לעשות משחק מ"זבנג". אחרי שהפקנו את פרק הפיילוט החלטנו לנסות את הסיפור שלו, פיצה מורגנה. לדעתי בין קומיקס ומשחקי הרפתקה יש הרבה קשר. זה קל להמיר מהפורמט הקומיקסי למשחק הרפתקה עלילתי", הוא אומר.

 

איך זה להיות מפתח משחקים בישראל? אנשים מעקמים את האף?

"זה לא קל בכלל. לחברות שמפתחות משחקים לא היו עדיין סיפורי הצלחה מסחררים בארץ. היו לא מעט שניסו, היו הרבה כישלונות, אבל הצלחות - בקושי. היו כל מיני חברות שמוכרות ומפתחות טכנולוגיות שהצליחו, כמו אוברון למשל. ובכל זאת, לגייס השקעה לחברת תוכן, זה בין קשה לבלתי אפשרי. למרות זאת, יש לנו קהילת מפתחים ישראלית שגדלה בקצב מסחרר, וכולם מפרגנים. אנחנו נפגשים על איזה כוס אלכוהול מידי פעם ויש לנו כנסים, וזה נחמד לראות את התעשייה מתפתחת ואותך חלק ממנה".

 

שליח פיצה גלאקטי

כאמור, המשחק החדש מבוסס על "פיצה מורגנה", הקומיקס של אורי פינק. כמה מהעלילה מכסה המשחק החדש?

"הקומיקס מספר את הסיפור הקסום של ברי, ילדה בת 12 שעוברת הרפתקאות רבות אחרי שהיא מגיעה בטעות למימד מכושף בשם טרהמאגיה שבו יש שדים, מפלצות, מכשפות וערפדים שהם כולם שליחים ב"פיצה מורגנה", פיצריה של המכשף מורגן. הקומיקס יצא בעיתון הקומיקס "זבנג" ומאוחר יותר גם כספר בפני עצמו. במשחק אנחנו עוקבים אחרי סיפור העלילה של הקומיקס, ובו תוכל לשחק את ברי ואת הערפדית אייבי פלוס. המשחק מחולק לפרקים, בדומה מאוד לקומיקס, ואנחנו נספר את כל הסיפור של ספר פיצה מורגנה הראשון בעונה הראשונה של הסדרה".

 

למעשה, אתם לוקחים חומר לא מוכר של יוצר קומיקס ישראלי וחושפים את זה לעולם הגדול. לא היה עדיף לקחת קומיקס שכבר מוכר בעולם? מה היתרונות בשימוש ב"חומר מקומי"?

"תמיד שאתה ניגש לייצר תוכן חדש, נשאלת השאלה מאיפה להתחיל. כן, יתכן וקומיקס שידוע יותר בחו"ל יעזור למכירות, אבל לדעתי משחק טוב שמבוסס על קומיקס לא ידוע, עדיף מאשר משחק רע שמבוסס על קומיקס פופולרי. כמו כן, בגלל לא בטוח שהכרה רחבה מבטיחה הצלחה- לפעמים גם ההפך הוא הנכון.

 

על פי נתוני מכירות עולמיים דווקא משחקים שמבוססים על סרטים מצליחים הם לרוב בעלי מכירות נמוכות, בעוד שמשחקים שמבוססים על תוכן מקורי, או פחות מוכר, נמכרים לפעמים יותר. בנוסף, זה לא תמיד קל להשיג זכויות יוצרים של קומיקס מפורסם, ובייחוד לא לחברה צעירה. אולי בעתיד תראו שיתופי פעולה בינינו לבין בעלי תוכן אחר. בהחלט יש שיחות בנושא".

 

לדברי שרון, פיצה מורגנה הוא קווסט פשוט להבנה. "בשפת המקור קוראים לזה Point and Click Adventure Game. לרוב אתה מחפש חפצים, מנהל דיאלוגים מבדרים עם דמויות ופותר חידות. למשל, בקטע מהמשחק על השחקן לגלות מילים קסומות שיפעילו את לחש השיגור. הממשק קל וברור ונועד לזה שגם אנשים שאינם שחקנים יוכלו להשתלט על המשחק בקלות. ואכן מהדגמות שעשינו למשחק עם אנשים שאינם שחקנים, הם מסתדרים איתו מצוין. כל מה שצריך לדעת זה איך להזיז עכבר על המסך, פחות או יותר. כל השאר או מובן מאליו, או מוסבר תוך כדי המשחק".

 

כמה שעות משחק יהיו ב"פיצה מורגנה"?

"אני לא אוהב לחשוב על משחקים בכמה זמן לוקח לשחק בהם. כמה שעות משחק יש בסוליטר? אני גומר משחק בכמה דקות וזהו, אשתי יכולה לשחק שעות. ובכל זאת, אנחנו מכוונים כלפי כשעתיים משחק בממוצע לכל פרק".

 

 

משבר כלכלי? מה זה?

Corbomite Games כבר קיימת מזה זמן מה, והייתה ידועה עד כה כיוצרת משחק המבוסס על סדרת הקומיקס זבנג (גם היא מבית היוצר של פינק). מה קרה למשחק הזה? האם הוא יצא לפני או אחרי פיצה מורגנה?

"אחרי שהוצאנו את פרק הפיילוט של זבנג ודיברנו קצת עם מפיצים, הבנו כי יש לנו סיכוי יותר טוב להצליח עם פיצה מורגנה בחו"ל ולכן החלטנו להתמקד בו בתור משחק ראשון. אחרי שהוא יצא לשוק, נחזור ונמשיך את ההפקה של סדרת זבנג. לא זנחנו אותה לגמרי, אלא אנחנו פשוט מתקדמים שם בקצב איטי יותר.

 

לפי לוחות הזמנים כרגע, נראה שנשחרר כמה פרקים של פיצה מורגנה לפני שנתחיל שוב עם זבנג. העובדה ששני המשחקים פונים לקהלים שונים מאפשרת לנו לחכות עם זבנג בלי לדאוג יותר מדי".

 

כחברת סטארט-אפ, המשבר הכלכלי בוודאי משפיע גם עליכם. איך אתם מתמודדים איתו?

"דווקא המשבר הכלכלי עושה לחברה שלנו די טוב. אין לנו אחזקות של מניות בבורסה, ואנחנו לא תלויים בקרנות הון סיכון בכדי להמשיך ולהתקיים. המשקיעים שלנו הם אנשים פרטיים, אחד מהם אבא שלי, והם מגבים אותנו לגמרי. זה לא שאנחנו טובעים בכסף או משהו כזה, אבל בהחלט אין לנו על מה להתלונן. בנוסף, בגלל שחברות סטארט-אפ רבות מפטרות עובדים, לאחרונה מגיעים אלינו יותר ויותר אנשים להתראיין. מתכנתים טובים, שעבדו בעבודות מכניסות אך משעממות, עכשיו באים אלינו כדי לעשות באמת את מה שהם רוצים לעשות: משחקי מחשב".

 

כמה אנשים כוללת Corbomite Games?

"אנחנו כ-14 איש, מתוכם ליבה פעילה של 5, שפועלת במרץ כדי לסיים את ההפקה על הפרקים בסדרה. שאר אנשי הצוות עובדים בכמות פחותה יותר, או שעובדים על דברים ספציפיים. למשל המוזיקאית המוכשרת שלנו הילית, שמלחינה לנו את המוזיקה בזמנה הפנוי, או החבר'ה שצובעים ומציירים עבורנו את הרקעים במשחק, ולהם יש פחות עבודה מאשר הכותבים של המשחק".

 

האם מיקום Corbomite games בישראל הוא יתרון או חיסרון מבחינתך?

אני חושב שיש יתרונות ויש חסרונות. ישראל מבורכת באנשי תוכנה והייטק מוכשרים מאין כמותם וזה יתרון. מצד שני, אין כאן עדיין תעשיית משחקים גדולה ועשירה מספיק כדי באמת לתמוך בחברות משחקים. אם אני מחפש עובד חדש, רוב הסיכויים שאני אדרש להכשיר אותו וללמד אותו מהתחלה איך מפיקים ומתכנתים משחק מחשב. לעומת זאת, יש גם יתרון בלהיות פורצי דרך. חברה כמו שלנו, שמתחילה קודם בתעשייה, יהיה לה יותר טוב בשלבים מאוחרים יותר כשהתעשייה שלנו תצמח ותפרח ותהייה גדולה ורצינית".

 

מתי אתם מתכננים להוציא את המשחקים ואיך תתמחרו אותם?

"אני בדרך כלל שונא את התשובה הזאת, אבל המשחק יצא כשהוא יהיה מוכן. אבל אני מוכן להגיד שזה יהיה בחודשים הקרובים. יש לנו כמה אופציות מתי לשחרר אותו וכשנדע, גם אתם תדעו. את המחיר עוד לא קבענו, אבל הוא יהיה דומה למשחקים אחרים מהסגנון. תשלום יחסית קטן לכל פרק, ואפשרות לעשות מנוי לעונה שלמה בהנחה".

 

מה עם גרסה בעברית של המשחקים? הרי במקור, זבנג ו"פיצה מורגנה", הם קומיקסים ישראליים למהדרין.

"תהיה גם גרסא עברית. למען האמת, יש גרסא עברית כבר כמעט מוכנה לפרק של זבנג, כמו גם לרוב הפרק הראשון של פיצה מורגנה. זה ייקח קצת יותר זמן כי אנחנו מתחילים עם האנגלית, ואנחנו עדיין מחפשים שחקנים מתאימים שידובבו את הדמויות במשחק בעברית. לאנגלית יש כמה שחקנים הוליוודיים שייתרמו את קולם. בכל מקרה, אין לנו שום כוונה לוותר על קהל יעד הטבעי שלנו, שזה כל אלו שקוראים ואוהבים את הקומיקסים של אורי פינק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיצה מורגאנה, משחק ישראלי. בקרוב
Vgames
מומלצים