שתף קטע נבחר

2008: השנה האופטימית שהייתה, ואיננה עוד

פתיחת השנה בשוק הרכב המקומי הייתה מזהירה - זינוק של עד 60% ייצר לא פחות מאופוריה אצל כל העוסקים בתחום. אבל בחודש מאי הכל השתבש. שבעה חודשים הציגו ירידה הולכת ומחריפה במכירות, ו-2008 נסגרת עם נתון זהה ל-2007, ושיא חדש אבל קטנטן. התחזיות ל-2009: ירידה של כ-25% במכירות

"פתיחה סוערת ל-2008", "חגיגת מכירות בשוק הישראלי". אלו היו השנה כותרות הדיווחים על אחד הענפים החשובים להכנסות המדינה - רכב חדש. ענף המגלגל עשרות מיליארדים לקופת האוצר, והרבה יותר ממיליארד לכיסם של העוסקים בתחום. ואחרי שנת שיא של מכירות ב-2007, פתיחת השנה נראתה שוב ורודה במיוחד. למרות הערכות אופטימיות, לאחר חודשים ספורים התקשו חלק מהיבואנים לעמוד בביקוש למכוניות חדשות. אוניות מטען פרקו אלפי מכוניות, וכל אחת ואחת מהן נמכרה ללא בעיות.

 

זכרו גם זאת - שנת 2008 הייתה הראשונה בה התקיימה בישראל שיטת רישום חדשה לרכב. לא עוד "שנת דגם", אלא מועד עלייה לכביש. לא עוד שנה חדשה שנפתחת באופן מלאכותי בחודש מאי, אלא חודש ושנה מדויקים המצויינים בבירור ברישיון הנהיגה.


פתיחה סוערת, סוף עצוב - הגידול בשוק הרכב לעומת 2007 (לחצו להגדלה )

 

סיקור רצוף: מכירות רכב חדש בישראל

 

השינוי בשיטת הרישום הריץ לא מעט בעלי מכוניות - אלה שהמתינו בדרך כלל עד חודש מאי - לאולמות התצוגה. חברות הליסינג וציי הרכב הגדולים התנפלו אף הם על היצע הרכב החדש, ככמוצאי שלל רב. לאחר תקופת אי ודאות לקראת סוף 2007, הפחתת המס המובטחת על-ידי האוצר, הורדת מחיר קבוצות שווי השימוש והמצב הכלכלי המצוין, דאגו לביקוש עצום לכלי רכב חדשים. השוק תפח ותפח, מעל ומעבר לחלומות הוורודים של היבואנים. נתוני סוף-חודש התחרו זה בזה על מידת הצמיחה, וכולם חגגו.

 

אלא שבחודש מאי, כמעט ללא התראה, נקטעה בפתאומיות האופוריה. פתאום, לאחר חודשים רצופים בהם נמכרו כמויות עצומות של כלי רכב חדשים, עם צמיחה משמעותית מול השנה הקודמת, הגיע מאי והציג ירידה של כ-5,000 מכוניות לעומת מאי 2007. מגידול של 60% בארבעת החודשים הראשונים של 2008, נפלנו תוך חודש ל-34% "בלבד". מכוניות חדשות החלו להצטבר בכמויות מדאיגות בנמל אילת, תוך שהן ממלאות חניוני ענק ומעלות אבק - חלקן הגדול ממתין שם אגב גם היום.

 

במהירות הסתבר כי חגיגת המכירות של ארבעת החודשים הראשונים, היא האשליה ולא המציאות: הגידול בשוק הרכב הישראלי המשיך לצנוח במהירות, ביוני הייתה העליה מול השנה הקודמת 26% בלבד, ביולי כבר עמדה על 20%, באוגוסט ירדה ל-17% לעומת ינואר-אוגוסט 2007. חודש ספטמבר נראה כמחזיר את השוק ליציבות עם מספר דומה לאשתקד, אך זו הייתה רק הפוגה בדרך לצניחה הגדולה, מהקשות שידע שוק הרכב.


אילת, עיר המכוניות. הנמל העמוס של העיר הדרומית (צילום: רועי צוקרמן)

 

המשבר הכלכלי בעולם הגדול הכה במלוא עוז בשווקים אחרים, שוק הרכב האמריקני נראה כמתאגרף שלא יקום גם אם יספרו עד 100, וגם אירופה לא נראתה ורודה כל-כך. אצלנו? אוקטובר היה חודש חגים, עם מעט ימי עבודה וירידה ראשונה למספר ארבע-ספרתי. הירידה מול אוקטובר 2007 נאמדה בכ-44%, ורק 9,900 מכוניות חדשות נמכרו כאן.  הגידול מול 2007, שנאמד באפריל על כ-60%, ירד ל-11 בלבד. והרע מכל עוד לא הגיע. החודשים נובמבר ודצמבר השנה היו גרועים במיוחד, מהגרועים שידענו זה שנים. מכירות הרכב הצטמצמו למספרים נמוכים חסרי תקדים, והצמיחה לעומת 2007 כמעט ונעלמה לחלוטין.

 

איש לא יתנחם בכך שארצות הברית רושמת שפל מכירות של יותר מ-20 שנה. אבל גם אם אף אחד לא צריך לרחם על יבואניות הרכב, שמכרו השנה בסופו של דבר אפילו יותר ממספר השיא של 2007, הרי שלאור הפתיחה הרועשת של השנה, מדובר באכזבה רבתי ובלבול לא קטן.

 

2009: התחזית פסימית

והחדשות הרעות יותר: יבואני הרכב חוזים כי 2009 תהיה קשה במיוחד לענף, ותראה צניחה של כ-25% במכירת רכב חדש לעומת השנתיים האחרונות. וזה אומר שקרוב ל-150 אלף מכוניות חדשות יימכרו כאן, נתון נמוך שמחזיר אותנו לא פחות מחמש שנים לאחור.

 

הסיבה לכך: צמצום רכישות ברור ומכאיב בשוק הרכב המוסדי - חברות הליסינג. אלו צפויות להפחית את כמות רכישת המכוניות בעיקר ברבעון הראשון והשני, תוך שהן מצפות להתפתחויות חיוביות בהמשך השנה. בחצי הראשון של 2009 יתמקדו אלה בעיקר בחיסול מלאי המכוניות המשומשות המעיק עליהן.

 

אז נכון, בענף חוזים כי היקף רכישת המכוניות על-ידי קונים פרטיים לא ישתנה מהותית. אבל שוק רכב המבוסס באופן עיקרי על רכישת רכב של חברות הליסינג, עם אומדן של כ-70% מכלל המכוניות החדשות שנמכרות כאן, ברור כי אל המספרים להם הורגלנו בשנתיים האחרונות לא נחזור. מקסימום נתגעגע. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרצופים מחייכים בשוק הרכב של 2008? ב-2009 יהיה גרוע בהרבה
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים