שתף קטע נבחר

מופז מסרב להחזיר את שילוט הענק לאיילון

הקרב על שלטי החוצות לאורך איילון חוזר. שר התחבורה מעכב את החזרת שלטי החוצות לאיילון, ודורש לקבל את חוות דעתם של מספר גופים מקצועיים נוספים. חברות השלטים: "החלטת השר שמה ללעג את ההליך הדמוקרטי"

שר התחבורה נגד שלטי החוצות: ל-ynet נודע כי בישיבה שנערכה בשבוע שעבר, החליט מופז שלא לאשר הצבת שלטים לאורך נתיבי איילון. שאול מופז, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, מעכב את יישומו של חוק המאפשר הצבת שלטי חוצות לאורך נתיבי איילון. הסיבה: מופז דורש לקבל את חוות דעתם של כל הגורמים הרלוונטיים, בנוגע להערכת השפעתם הבטיחותית של שלטי החוצות על נהגים.

 

שלטי החוצות שהוצבו לאורך נתיבי איילון הורדו מתוקף צו בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ב-31 בדצמבר 2007. זאת, בעקבות עתירה שהגישה עמותת פעולה ירוקה. החוק המאפשר את הצבתם מחדש הוגש על-ידי חברי הכנסת יורם מרציאנו ויואל חסון.


שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז. מסרב להחזיר את שילוט הענק לאיילון (צילום: יותם פרום)

 

 

הסכנה: היסח הדעת

כדאי להזכיר כי משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתנגדים להצבת שלטי חוצות באיילון. כך הסביר בעבר מנכ"ל הרשות, יאיר דורי, את ההתנגדות: "אנחנו אומרים ששילוט בנקודת הזמן הזאת (יולי 2008) בדרכים בין-עירוניות ופרבריות מהירות (דוגמת נתיבי איילון, ש.ה) ...מסיט את הדעת ועלול לגרום לתאונת דרכים... הרשות מוטרדת מכך שיש קשר - כפי שאנחנו רואים את הקשר בין נושא שילוט חוצות ותאונות דרכים - דרך הלינק הזה של היסח הדעת, ולכן עמדתנו המתואמת עם עמדת השר, (היא) למנוע את הצבת השילוט עד לקבלת תוצאות מחקר מפורט וענייני".

 

יש לציין כי בהתאם להנחיית שר התחבורה, הרשות עורכת מחקר בנושא ההשפעה הבטיחות של שילוט החוצות. עם זאת, תוצאות המחקר צפויות להתקבל רק לקראת סוף 2009, וכאמור - עמדת השר והרשות היא כי יש להמתין עד פרסומן.

 

"החלטה פופוליסטית" 

בענף שילוט החוצות מותחים ביקורת על התנהלות שר התחבורה ומשרדו. בשיחות שלא לציטוט, תוקפים בכירים בענף את השר, ומכנים את החלטתו "פופוליסטית". עוד אומרים בענף כי החלטת השר שמה ללעג את ההליך הדמוקרטי שהתנהל בכנסת.

 

עם זאת, יש בענף גם מי שסבור כי מדובר בדחייה קצרת-מועד בלבד. גיא ברעם, בעלים של אחת החברות הגדולות בתחום, אומר היום ל-ynet כי "לאחר שחוק השילוט עבר בקריאה שנייה ושלישית, הוכנו במהלך ששת החודשים האחרונים תקנות לחוק. התקנות הוכנו על-ידי נציגים מקצועיים ומשפטיים של שלושה משרדי ממשלה. התקנות אושרו על-ידי שני שרים - ואנו מאמינים שהחתימה השלישית תתקבל בזמן הקרוב מאד".

 

בסבך הביורוקרטיה 

סיבה נוספת לעיכובים באישור התקנות, נוגעת לתהליך אישורן: לאחר חתימת השר, מועברות התקנות לאישורה של ועדת הכלכלה. בסביבתו של מופז מציינים כי בישיבה שנערכה בשבוע שעבר, הסבירו לשר היועצים המשפטיים של משרד התחבורה כי אין סיבה להזדרז ולחתום על התקנות. זאת, מאחר שהוועדה תחזור לפעול רק בעוד מספר שבועות - לאחר הבחירות והשבעת הכנסת החדשה.

 

בנוסף, בסביבת מופז מבהירים כי התקנות שהועברו לחתימתו יצמצמו משמעותית את היקף שילוט החוצות שיותר מתוקף החוק. ראוי לציין כי חלק מחברות הפרסום הביעו את הסכמתן לצמצום היקף השילוט, וזאת מתוך כוונה למסד את הענף ולקבוע כללים ברורים להתנהלותו.

 

מי הצביע בעד הצבת השלטים, ומי נגד

בהצבעה סוערת במליאת הכנסת שנערכה ב-30.7.2008, עבר ברוב גדול "חוק השילוט" של חברי הכנסת מרציאנו וחסון. במהלך ההצבעות אף התפתח ויכוח חריף בין חברי הכנסת מרציאנו ודב חנין, בסופו הורחק מרציאנו ממליאת הכנסת.

 

בעד:

שלום שמחון (עבודה)

יורם מרציאנו (עבודה)

עמיר פרץ (עבודה)

נדיה חילו (עבודה)

קולט אביטל (עבודה)

לאון ליטינצקי (עבודה)

שכיב שנאן (עבודה)

אלחנן גלזר (גמלאים)

יצחק זיו (גמלאים)

משה שרוני (גמלאים)

יולי אדלשטיין (ליכוד)

משה כחלון (ליכוד)

חיים כץ (ליכוד)

יובל שטייניץ' (ליכוד)

מזור בהיינה (ש"ס)

יעקב מרגי (ש"ס)

דוד אזולאי (ש"ס)

חיים אמסלם (ש"ס)

סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו)

רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)

סופה לנדבר (ישראל ביתנו)

יוסף שגל (ישראל ביתנו)

יואל חסון (קדימה)

שלמה מולה (קדימה)

עבאס זכור (רע”מ-תע”ל)

ואסל טאהא (ברית לאומית דמוקרטית)

 

נגד:

אבשלום וילן (מרצ)

חיים אורון (מרצ)

יוסי ביילין (מרצ)

רן כהן (מרצ)

שמואל אלפרט (יהדות התורה)

יעקב ליצמן (יהדות התורה)

אריה אלדד (איחוד לאומי)

גלעד ארדן (ליכוד)

דב חנין (חזית דמוקרטית)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלטי החוצות - מכוסים
צילום: אוהד קינר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים