שתף קטע נבחר

ולנטיין 2009: אוהבים (לקנות) פחות

יום האהבה יחגג בשבת, אבל הקניות לכבודו במגמת ירידה. בארה"ב קונים פחות מתנות ופרחים ויותר מכשירי מעקב לגילוי בוגדים. בבריטניה הנשים שומרות השנה על ארנקים סגורים. ורק ביפן הן דווקא קונות יותר שוקולד, ולעזאזל המצב הכלכלי

המצב הכלכלי השנה לא אוהב את חג האוהבים, והם אוהבים אותו עוד פחות בחזרה. אחרי שלוש שנים של עלייה ברכישות, השנה ניכר שקופידון מכוון את חיציו נמוך יותר מבחינת רכישות אוהבות, והאמריקנים קונים פחות שוקולדים, ורדים ותכשיטים לבנות ובני זוגם לרגל הוולנטיין, חג האהבה שיתקיים בשבת הקרובה (14 בפברואר).

 

לפי "פורבס", בדיקה שנערכה על ידי מכון BIGsearch העלתה שהאמריקנים יבזבזו השנה 14.7 מיליארד דולר על רכישות שקשורות לחג - 13.5% פחות מהשנה הקודמת.

 

גברים יבזבזו 163 דולר בממוצע ואילו נשים 83 דולר. קרוב ל-91% מהאמריקנים יוציאו בממוצע 67.22 דולר על אהובם, אבל לא יקפחו אהובים אחרים: חברי משפחה וילדים יקבלו מתנות ששוויין 20.95 דולר בממוצע. בנוסף, האמריקנים יוציאו 4.74 דולר על מתנות לחברים, 3.59 דולר על מורים וחברים לכיתה, 1.94 דולר על חברים לעבודה ו-2.17 דולר על חיות המחמד שלהם.

 

למרות שצפוי שהאמריקנים ירכשו פחות בוולנטיין הזה, אופי והתפלגות הרכישות לא צפויים להשתנות בהרבה. 35.7% מהקונים מביאים הביתה פרחים, 16% מהם צפויים לרכוש תכשיטים. עם זאת, נראה שיותר אנשים ירכשו כרטיסי ברכה השנה (58%) מאשר בשנה שעברה (56.8%).

 

מכירות הפרחים בירידה

גם מוכרי הפרחים, המשווקים בארה"ב סחורה קולומביאנית ואף עזתית, לא חשים אהבה. "זו שנה פחות טובה עבורנו מקודמותיה", אמר אחד מהם ל"וושינגטון פוסט". "אני לא חושב שאנשים רוצים להוציא הרבה כסף על פרחים".

 

סקר אחרון של המועצה הפדרלית לקמעונאות הראה שצרכנים מתכננים להוציא השנה כ-102.5 דולר בממוצע על פרחים, לעומת ממוצע של 122.8.98 דולר בשנה שעברה.

 

המועד עליו נפל החג השנה - שבת - גם הוא תורם למכירות הפרחים הדלות. באמצע השבוע אנשים עסוקים מכדי לחגוג, ועל כן יכולים לפטור עצמם מחובתם הרומנטית בזר של פרחים. אבל במוצאי שבת הם בדרך כלל יכולים להרשות לעצמם לצאת ולחגוג, וזוהי עילה נוספת לירידה בביקוש לפרחים.


קונים פחות ורדים. ולנטיין 2009

  

גם המחירים לא עושים חסד עם הצרכנים. פרח הוולנטיין הרשמי הוא ורד אדום. ורדים ארוכי גבעול נמכרים ב-100 דולר, מחיר שלא הוזל מאז השנה שעברה. ניכרת עלייה בהזמנות ישירות דרך האינטרנט, שם אפשר לקבל משלוח ורדים במחיר נמוך יותר.

 

מכירות מכשירי המעקב בעלייה

אולי תופתעו לגלות שדווקא מכירות מכשירי המעקב זינקו בחג הזה. הוולנטיין הוא יום האוהבים, אבל לא תמיד האהוב הוא בן הזוג החוקי והמוצהר. חג האהבה הוא זמן מצוין לתפוס בו זוג בוגדני, מאחר שזה אחד מהמועדים היותר סבירים בשנה בו אדם יצור קשר עם אהובו הסודי.

 

לפי ה-USA TODAY, מכירות מכשירי GPS למטרת מעקב באתר הבילוש אתר PI Magazine עלו ב-20% בשלושה השבועות שלפני החג, יותר מאשר בכל יום אחר בשנה.

 

מסתבר שהבעיות הכספיות של אמריקה לא מונעות מהקנאים לבצע את מעקביהם. בחברת BrickHouse Security מוכרים מכשירי מעקב שעולים בין 50 ל-400 דולר, בהם מצלמות זעירות, סורקי אימיילים וסורקים שמטרתם לגלות פעילות מינית. תיעודי שיחות רכישה עם נציגי שירות הלקוחות העידו ששכיחות התשובה "כדי לעקוב אחר בן הזוג שלי" כמענה לשאלה "לאיזו מטרה אתם רוכשים ציוד זה" עלתה ב-141% בארבעת השבועות האחרונים.

 

בלשים פרטיים, לעומת זאת, הם מצרך קצת יקר יותר, ולכן הביקוש לו ירד לעומת ימי ולנטיין בשנים קודמות.

 

בריטניה

גם בבריטניה מורידים את הראש אל מול המכות הכלכליות. יותר מ-22% מהנשים בבריטניה יבזבזו פחות בוולנטיין השנה, כך לפי האתר ההשוואתי moneysupermarket.com. ועם זאת, 20% מהגברים יוציאו יותר כסף על אהובותיהם בפברואר השנה מאשר בשנה שעברה: 48 ליש"ט לעומת 22 ליש"ט בשנה שעברה.

 

יפן: עלייה במכירות השוקולד לחג

ביפן לעומת זאת, מכירות השוקולד לחג לא צפויות לרדת, למרות המיתון. במדינת השמש העולה, הנוהג הוא שנשים מעניקות שוקולד ממין אחד לבחירי ליבן הגבריים ושוקולד ממין שונה לקולגות ולמכרים שלהן. הן מקבלות תמורה לתשורה רק ב"יום הלבן" המצויין ב-14 במרץ, אז על הגברים להשיב לנוטות החסד שלהם שוקולד כגמולן.

 

לפי נתוני סקר שפורסמו בטיימס של יפן, נשות טוקיו מתכוונות להוציא השנה יותר כסף על שוקולד מבשנה שעברה, כשמכירות ה"גירי" - מתנות השוקולד למכרים, הניתנות מתוך נימוס, נראות טוב במיוחד.

 

בתום קניות האהבה: מכירות ערכות השוקולד לאוהבים עלו ב-275 ין בממוצע לאישה לעומת השנה שעברה. ערכות שוקולד "אישי" עלו ב-469 ין בממוצע לאישה, לעומת השנה שעברה

 

לפי איגוד השוקולד והקקאו של יפן, מכירות השוקולד בין סוף ינואר לאמצע פברואר בשנת 2005 הסתכמו ב- 53 מיליארד ין, כ-12% מסך רכישת השוקולד השנתית. השנה צפוי שמכירות השוקולד באותה תקופה יגיעו ל-20% מסך רכישת השוקולד השנתית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: גלית קוסובסקי
גדול ביפן. שוקולד
צילום: גלית קוסובסקי
מומלצים