שתף קטע נבחר

קואליציה ואופוזיציה - בעד תחבורה ציבורית בשבת

האם תסמן הממשלה החדשה את שינוי הסטטוס קוו בנושא תחבורה ציבורית בשבתות? חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה הגישו שלוש הצעות חוק, הקוראות להפעיל תחבורה ציבורית גם בשבתות. הדתיים צפויים להתנגד נמרצות

רוצים אוטובוסים ורכבות גם בשבת: חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה הגישו שלוש הצעות חוק חדשות, הקוראות להפעלת תחבורה ציבורית גם בסופי שבוע. עם השבעת הכנסת ה-18, מיהרו חברי כנסת מהליכוד, מרצ וחד"ש להגיש הצעות חוק חדשות, לפיהן ישונה הסטטוס-קוו בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. כיום, אסורה תנועת תחבורה ציבורית מכניסת השבת ועד צאתה, וזאת מתוקף הסטטוס-קוו הנשמר מאז ימי ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן-גוריון.

 

החריגה היחידה מהסטטוס-קוו מותרת בחיפה, שם מופעלת תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת. שלוש הצעות החוק החדשות מנסחות כללים לפיהם תתאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, וזאת למעט בישובים שבהם יש רוב דתי.


שירות אוטובוס - בקרוב גם בשבת? (צילום: הרצל יוסף) 

 

ההפתעה של הליכוד

הצעת החוק הראשונה הוגשה על-ידי ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד - המשמש כיום כשר ההסברה והתפוצות בממשלת נתניהו. אין זו הפעם הראשונה שבה מגיש אדלשטיין הצעת חוק הקוראת לשינוי הסטטוס-קוו, אך הגשתה כעת - כאשר הליכוד בשלטון - מפתיעה ועלולה לעורר ויכוחים בתוך הקואליציה. ראוי לציין כי מלבד אדלשטיין, לפחות שלושה שרים נוספים הביעו בעבר תמיכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת: גלעד ארדן (הגנת הסביבה), סטס מיסז'ניקוב (תיירות), ומיכאל איתן (שירות ממשלתי). בנוסף, יש לזכור כי חמשת שרי העבודה מחויבים לשינוי הסטטוס-קוו מתוקף מצע המפלגה בבחירות האחרונות.

 

על-פי הצעת החוק של אדלשטיין, המתייחסת לנושאים נוספים בעניין השבת, "אין לפגוע בחופש התנועה בשבת" - וזאת במיוחד בכל הנוגע למי שנמנה עם השכבות החלשות, ושאינו יכול להחזיק מכונית פרטית. עם זאת, על-מנת שלא לפגוע ברגשות הציבור הדתי, מציע אדלשטיין להפעיל את התחבורה הציבורית במתכונת מצומצמת. במקומות בהם יש רוב משמעותי של תושבים דתיים, תיאסר לחלוטין תנועת התחבורה הציבורית. "(החוק) מציע שינוי חשוב ביחס למצב הקיים, ומאפשר תחבורה ציבורית מופחתת ומוגבלת... הסעיף (בהצעת החוק) יאפשר חופש תנועה בשבת גם לשכבות החלשות".

 

"תושבים מופלים לרעה"

הצעות החוק של מרצ וחד"ש מפתיעות פחות, אך קוראות לשינוי מהותי יותר של המצב. בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק של מרצ - שהגישו חברי הכנסת חיים אורון, ניצן הורביץ ואילן גילאון - מנוסח בקצרה הרקע להגשתה: "במציאות הקיימת כיום, כאשר ברוב המקומות בישראל אין תנועה של תחבורה ציבורית מערב שבת ועד מוצאי שבת, תושבי ישראל שאין ברשותם רכב פרטי מופלים לרעה. זכותם לחופש תנועה נשללת למשך 24 שעות בכל שבוע, בלא שום הסבר סביר".

 

על-פי הצעות החוק של מרצ וחד"ש, הסטטוס-קוו הקיים יבוטל בפועל: "על אף האמור בכל דין או הסכם, שירותי התחבורה הציבורית יופעלו גם ביום המנוחה השבועי". למעשה, החריגים יהיו קווים שהפעלתם תיאסר - זאת בניגוד למצב כיום, לפיו החריגים הם הקווים שהפעלתם מותרת. הצעת החוק קובעת כי רק שר המשפטים - בהסכמת שר התחבורה ובאישור חברי ועדת חוקה, חוק ומשפט - יוכלו לקבוע שקו אוטובוס או רכבת לא יפעלו ביום שבת. בנוסף, שר התחבורה יוכל לקבוע כי קווים מסוימים יופעלו בשבת במתכונת מצומצמת.

 

תחבורה ציבורית וגירושין

באופן טבעי, את ההתנגדות להצעות החוק צפויים להוביל חברי הכנסת מטעם המפלגות הדתיות והחרדיות, אך גם לא מעט אחרים. בדיונים שנערכו בעניין בכנסת הקודמת, הסבירו חברי כנסת ממפלגות דתיות כי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת תפגע בזהות היהודית של מדינת ישראל.

 

כך ניסח זאת חה"כ לשעבר ניסן סלומינסקי מהאיחוד הלאומי: "הביטוי לאופייה היהודי של המדינה מצטמצם בחלק הציבורי, ופרט לעניין גיטין וגירושין מתבטא בעיקר בשבת - השבת הציבורית. לאחר דיונים רבים מאוד נקבע מה שנקרא הסטטוס-קוו המקודש, שקבע את ההסדר שאדם פרטי יכול לנסוע בשבת - ואילו המדינה והגופים הציבוריים לא נוסעים בשבת... במציאות נקבע סטטוס-קוו, שקובע כי בכל הקשור לתחבורה הציבורית לא נוסעים בשבת, וזה מכובד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"אין לפגוע בחופש התנועה בשבת". שר ההסברה, יולי אדלשטיין
צילום: חיים צח
"הזכות לחופש תנועה נשללת". ח"כ חיים אורון
צילום: דנה קופל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים