שתף קטע נבחר
זירת הקניות

לא בתוקף

מה אורך חייו של קרם לחות? האם באמת צריך לזרוק מוצר קוסמטי שפג תוקפו? ומה אם בכל זאת תשתמשי בו? יעל הררי בדקה וחזרה עם עור פנים מבריק

"כל הדברים הטובים מגיעים לסופם", שרה נלי פורטדו, ואנחנו מוסיפות – אפילו כאלה שמגיעים באריזות קטנות והוצאת עליהם הרבה כסף. תאריכי התפוגה מצוינים על מוצרי מזון ועל תרופות, אבל כשמדובר במוצרי טיפוח הבאים במגע ישיר עם העור (ולטענת היצרן נספגים בשכבות העמוקות שלו), התחום די פרוץ. אמנם מוצרים קוסמטיים נוצרו כדי לתפקד הרבה זמן, אבל לא תמיד ברור כמה זמן. והקרם הזה שאת מחזיקה כבר שנתיים וחצי במקלחת, שהיה פעם לבן ועכשיו הוא קצת ירקרק – איך אפשר לדעת אם הוא עדיין בתוקף?

 

בעבר חויבו היצרנים לפעול בהתאם לחוקי הבריאות של ה־FDA האמריקאי (Administration and Drug The Food), המחייבים ציון של תאריך התפוגה רק על מוצרים עם מרכיבים פעילים כמו מסנני קרינה ומשחות נגד אקנה. אבל החוקים האלה רלוונטיים כפונינט דאשתקד, ולכן אינם שימושיים יותר.

 

מדיניות הקופסה הפתוחה

ב־1 ביולי 2009 צפוי להיכנס לתוקף תיקון חוק לפקודת הרוקחים שהעבירה חברת הכנסת זהבה גלאון, שתזכה לעור פנים בריא לנצח, אמן. לפי התיקון החדש, יחויבו היצרנים לציין את תאריך התפוגה במפורש (ולא רק את מספר החודשים מזמן הפתיחה) על כל מוצר קוסמטי שאורך חייו קצר מ־30 חודשים, כלומר כמעט כל מוצר קוסמטי חוץ מקרם גוף ובושם. PAO זה נקרא (Period After Opening ), וחובה לסמן אותו הן על האריזה החיצונית והן על גבי המוצר עצמו, כי רובנו הרי לא שמות ניילון על הרהיטים או שומרות את הקרמים בתוך אריזות הקרטון לנצח נצחים. זה אומר שממש בקרוב יהיה מצוין על הקרמים תאריך תפוגה כמו זה שכתוב על קוטג' וחלב, ולא תצטרכי לעשות חישובים מתמטיים סבוכים לפני שאת שמה שחור בעיניים.


 

מחומצנים הביתה

מוצרים שמשך חייהם ארוך מ־30 חודשים יחויבו בסימון בהתאם להחלטת האיחוד האירופאי – סימון הקופסה הפתוחה. אם תסתכלי על גב האריזה, על רוב המוצרים הקוסמטיים מוטבע סמל בצורת קופסה פתוחה ובו האות M ולצדה מספר. זה לא רמז ב"חפש את המטמון". כאשר מופיע M12, למשל, המשמעות היא שאפשר להשתמש במוצר עד 12 חודשים מרגע הפתיחה. ברגע הפתיחה,

 כשהחומרים באים במגע עם האוויר, חלק מהם נוהגים כמו פמלה אנדרסון ומתחמצנים או מתפרקים. מובן שזה מקצר את חיי המוצר, ויכול להתבטא גם בריח לוואי רע.

 

כל יצרן קובע את תאריך פקיעת התוקף של מוצריו בעצמו, בהתאם למבחן סבילות שבו מנסים את המוצרים בתנאי חום או קור קיצוניים. מוצרים לשימוש חד פעמי ומוצרים שאינם באים במגע עם הסביבה (כמו דאודורנט) ועמידים לאורך זמן, פטורים מסימון.

 

אבל לא הכול זה קצפת ואנטיאוקסידנטים. בסימון לפי חודשים יש בעייתיות, כיוון ששיטה זו לא לוקחת בחשבון את תנאי האחסון השונים של המוצרים, שהם גורם משמעותי שעשוי לפגום ביעילות המוצר. למשל אם תאחסני קרם באמבטיה שבה את נוהגת לשרוץ שעות ארוכות ביום ולפתור תשבצים תוך כדי שתיית קאווה קרירה, האדים ישפיעו על אורך חייו של הקרם לרעה; אבל אם תאחסני אותו בשידה קרירה בחדר השינה, זה יעשה לו רק טוב.

 

איפה הידיים שלך היו קודם?

משך חיי הקרם נקבע גם לפי אופן השימוש בו. אם הידיים אינן נקיות, הקרם עלול להפוך למושבת חיידקים. לכן שטפי אותן היטב אחרי שאת גולשת באתרים מטונפים דוגמת פרז הילטון.

 

יש כמה חברות שבחרו לא להסתיר את תוקף המוצר, והן מציינות את תאריך התפוגה עליו בסימון EXP (Expiration) ולצדו חודש ושנה. עד שכל היצרנים יאמצו את ציון התאריך המדויק, עשי לך הרגל: למרות שזה נראה טרחני ואין לזה כוח, רשמי תחת כל אריזה חדשה את חודש הפתיחה של המוצר. אם תזניחי אותו לתקופה מסוימת ותרצי לחזור להשתמש בו, תוכלי לדעת אם הוא עדיין בתוקף.

 

למקרה שתתקשי להחליט על גורלו של מוצר, על האריזה מופיע קוד בצורת מספרים או שילוב של מספרים ואותיות. העתיקי אותו, וצרי קשר עם נציג היצרן שיעזור לך לפענח מה תאריך התפוגה. כך תוכלי לברר אם המוצר עדיין בתוקף, ואולי על הדרך לגרד מהנציג איזו דוגמית לקרם עיניים.

 

זה לא אני, זה אתה

גליה תורן־חן, מנהלת התקשורת וההדרכה בקבוצת "שסטוביץ", מזהירה: "אם על פני הקרם נוצרה שכבה חשודה או שנודף ממנו ריח שונה, רצוי מאוד להשליכו. שינוי בצבע או במרקם צריך להדליק נורה אדומה. גם אם לא הצלחת

 להבחין בסימנים האלה אך תאריך התפוגה חלף – אל תיקחי סיכונים מיותרים, כיוון שישנם שינויים כימיים אינם נראים לעין שעלולים להתרחש בתוך הקרם". אבל מה בכל זאת יקרה אם תצפצפי על כל החוקים, כי עכשיו מיתון ואין כסף לקנות מסקרה כל חצי שנה? מה יקרה אם תשימי קרם עיניים מתקופת "האלופה 2" כשאף אחד לא רואה? ובכן, לא מומלץ. מוצרים המכילים מים ומרכיבים כימיים אחרים עלולים לשמש מצע להיווצרות בקטריות אם התוקף פג. תכשירים לעיניים, כמו קרם עיניים או איפור, עלולים ליצור דלקות המחייבות התייעצות עם רופא. אפשרות נוספת היא שהמוצר – ממש כמו העונה החמישית של "החיים זה לא הכול" – לא יזיק אך יהיה חסר תועלת.

 

מוצרים המכילים מקדם הגנה מפני השמש ומסנני קרינה כבר לא יהיו יעילים אם תוקפם פג. המשמעות היא שאת יכולה להתמרח בקרם ההגנה מהבטן ועד קצות האף, אך להיחרך כקריספי טונה. סכנה נוספת בשימוש במוצרים שפג תוקפם היא גירוי בעור בצורת אדמומיות, קילוף, גירוד או הופעת פצעונים, ובמקרים קיצוניים אף זיהום.

 

ואם אלה מוצרי טיפוח טבעיים, זה בסדר?

חומרים טבעיים פחות עמידים מטבעם, אף שפעמים רבות מוסיפים להם ויטמין E או נבט חיטה המכילים אנטיאוקסידנטים טבעיים. אבל אפילו במוצרים טבעיים יש חומרים משמרים, לכן גם לגביהם אין להקל ראש בנוגע לתאריך התפוגה.

 

מוצר קוסמטי הוא כמו האקס שלך. בהתחלה הוא מקסים, משקיען ויש לו ריח נהדר, אבל אם לא זורקים אותו בזמן הוא מתחיל להסריח ועושה לך חצ'קונים. ראי הוזהרת!


 

משך החיים המומלץ למוצרי טיפוח ואיפור

(לפי המלצת משרד הבריאות האמריקאי)

 

- קרמים טיפוליים לאקנה או אנטי אייג'ינג: 3 חודשים עד שנה.

- קרם גוף: 3-2 שנים. אם הוא מגיע באריזה עם משאבה, זה יכול להאריך את חייו.

- מקדם הגנה: בדקי מה תאריך התפוגה על גבי האריזה.

- מסקרה ואייליינר נוזלי: 4-3 חודשים.

- עפרון עיניים: 5-3 שנים, מומלץ לחדד לפני השימוש.

- צלליות: עד 3 שנים.

- שפתון וליפגלוס: 3-2 שנים.

- מייק־אפ: כשנתיים.

- בושם: כשנתיים.

- לק לציפורניים: שנה.

- סומק: שנה.

- קרם פנים ומי פנים: חצי שנה עד שנה, אלא אם הם מכילים חומצה סליצילית או גליקולית, ואז הם יכולים להחזיק יותר.

- שמפו, מרכך, סבון נוזלי: עד 3 שנים. 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כתבו לנו
מומלצים
מומלצים