שתף קטע נבחר

קאן ועכשיו

מה אומרים המבקרים בקאן על סרטו החדש של טרנטינו, מי זכה לקריאות בוז ומה חושבים על הנציגים הישראלים? סיכום ביניים של המתרחש בפסטיבל קאן, שבוע אחרי הפתיחה

הבוקר (ד') הוקרן במסגרת התחרות הרשמית בפסטיבל קאן סרטו החדש של קוונטין טרנטינו, "Inglourious Basterds" (השגיאות במקור), מסע נקמה רצחני של קבוצת חיילים יהודים (תחת הנהגתו של בראד פיט) בצרפת הכבושה של מלחמת העולם השנייה. טרנטינו הוא אולי לא הבמאי הנחשב ביותר שמשתתף בפסטיבל השנה, אבל עם היצע דל יחסית של קולנוע אמריקני, הוא ללא ספק הנציג המובהק ביותר של קולנוע המיינסטרים בתחרות.

 

לפני 15 שנה הגיע טרנטינו לקאן עם "ספרות זולה" ("Pulp Fiction"). ברגע אחד הסרט גנב את ההצגה, וטרנטינו שב למולדתו עם פרס דקל הזהב היוקרתי. האם ישנו סיכוי להפתעה דומה גם הפעם? נכון לעכשיו, נראה כי המבקרים שהחלו להגיב לסרט חלוקים בדעתם.


פיט ב"Inglourious Basterds". יחזור על ההצלחה של "ספרות זולה"?

 

"לא רק שאהבתי כל דקה מהסרט, אם המקרין היה מחליט להתחיל אותו מחדש הייתי נשאר לשבת עם חיוך ענק על הפנים", כותב סם אשרסט מאתר Total Film. "זהו הסרט הטוב ביותר של טרנטינו מאז 'ג'קי בראון', אולי אפילו מאז 'ספרות זולה'". ג'ונתן דין מאותו האתר, לעומת זאת, התרשם הרבה פחות: "מהנה? בוודאי. אבל זו משימה לא פשוטה לשמור על הסגנון הפרחחי הזה לאורך שעתיים ו-40 דקות".

 

"מבריק למדי", תיאר את הסרט כריס יואיט ממגזין "אמפייר" הבריטי. "זהו סרט שמשוחק באופן נפלא שמצליח להפתיע בכל רגע. זוהי אולי עבודת הכתיבה והבימוי הנועזת ביותר של טרנטינו אי פעם". לעומתו, קירק האניקאט מה"הוליווד ריפורטר", שעד כה לא הסתיר את אכזבתו ממרבית סרטי התחרות, טוען בביקורת וידאו קצרצרה כי לא מטרנטינו תבוא הישועה ושאין צפי לגורל דומה לזה של "ספרות זולה".

 

סרטים מהשטן

קוונטין טרנטינו אמנם ידוע כבמאי שמעורר תגובות קיצוניות, לטוב ולרע, אבל אין ספק שאלה מתגמדות לעומת התגובות שעורר "The Antichrist", סרטו החדש של הבמאי הדני לארס פון טרייר שמשתתף גם הוא בפסטיבל. הסרט, שמתעד את יחסיהם האלימים באופן קיצוני להחריד בין בני זוג, אמנם זכה לכמה תגובות חיוביות (גם אם אלו היו כרוכות בזעזוע מסוים), אך גם לקריאות בוז במהלך הקרנתו.

 

"יותר משפון טרייר עשה סרט על אלימות, הוא עשה כאן סרט שמטרתו להפגין אלימות כלפינו, אולי כחווייה מזככת", טוען המבקר רוג'ר אברט. "בעבר דווח כי פון טרייר סבל מדיכאון בזמן שעבד על הסרט, וזה ניכר". ב"וראייטי", טוד מקארתי היה הרבה פחות מאופק, וכינה את הסרט "big fat art-film fart".

 

שאר הסרטים זכו לתגובות סולידיות יותר, לטוב ולרע. על פי טבלת המבקרים של אתר "סקרין דיילי", "Kinatay" הפיליפיני מחזיק כרגע בתואר הסרט הגרוע ביותר בתחרות, בעוד "Bright Star" של ג'יין קמפיון ו"A Prophet" של ז'אק אודיאר נהנים מהביקורות החיוביות ביותר. אך בסיכומו של דבר, ניכר כי מבקרים רבים מאוכזבים מרמת הסרטים המתמודדים, לפחות בהשוואה לציפיות שעוררה רשימת הבמאים המשתתפים. קירק האניקאט מה"הוליווד ריפורטר" סיכם את ביקורתו על "Inglourious Basterds" כשהביע תקווה שאולי הסרט הטוב של הפסטיבל עדיין לפנינו.

 

תוצרת הארץ

ומה לגבי המשתתפים הישראלים בפסטיבל? "הזמן שנשאר" של אליה סולימאן אמנם טרם הוקרן, אך מחוץ לתחרות ישנן כבר תגובות ליצירות כחול-לבן.


"כלת הים". ביקורות מעורבות (צילום: עמית ברלוביץ)

 

"כלת הים", סרטה החדש של קרן ידעיה (שלפני חמש שנים יצאה מקאן עם פרס מצלמת הזהב), הוקרן בפסטיבל ביום שבת האחרון מחוץ למסגרת התחרות, וזכה לתגובות פושרות. ב"וראייטי" נכתב כי "ידעיה מציגה כאן דמויות ריקות ונטולות קשר

בין האחת לשנייה ובינן לבין הקהל. מרבית הפסטיבלים בעולם ככל הנראה ישמרו מרחק מהסרט". ב"הוליווד ריפורטר", לעומת זאת, דווקא התרשמו לטובה ותיארו את הסרט כ"דרמה שואבת".

 

"עיניים פקוחות", סרטו של חיים טבקמן, הוקרן היום בבכורה במסגרת "מבט מסוים". תגובות רבות לסרט עדיין אין, אבל ב"וראייטי" מיהרו לפרסם ביקורת חיובית. "סרט הביכורים של טבקמן נהנה מבימוי רגיש, תסריט מהודק ועמוק של מרב דוסטר, צילום אינטימי ומשחק חזק ואמין", כתבה על הסרט אליסה סימון, ואף ניבאה לו הצלחה בפסטיבלים ברחבי העולם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טרנטינו. נציג המיינסטרים
צילום: AP
לאתר ההטבות
מומלצים