שתף קטע נבחר

מחר: דיון בכנסת ב"אותיות הקטנות" בפרסומות

בוועדת הכלכלה של הכנסת ידונו מחר בתיקון לחוק הגנת הצרכן הכולל, בין היתר, הצעות להגבלת גודל ה"אותיות הקטנות" בפרסומות, ביטול עסקת שירות עקב הטעיה וניצול מצוקה, וסנקציות נגד הפרת כללי שיווק לקטינים

בשורה לצרכנים: מחר (ד') תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת לדון בתיקון לחוק הגנת הצרכן, לקראת קריאה שנייה ושלישית.

 

התיקון לחוק, שיוצג על-ידי סגנית שר התמ"ת, אורית נוקד, כולל הצעות לתיקונים במספר סעיפים - ביטול עסקת מכר מרחוק לרכישת שירות מתמשך תוך 14 יום, קביעת הוראות לגודל ה"אותיות הקטנות" בפרסומות, והארכת הזמן בו יוכל צרכן לבטל עסקה, ולא רק רכישת נכס, כתוצאה מהטעיה או ניצול מצוקה. כמו כן, מבקשים במשרד התמ"ת לתקן את סעיף העונשין בחוק, כך שניתן היה להגיש כתבי אישום גם על הפרת הכללים הנוגעים לדרכי שיווק המכוונים לקטינים ולא רק לפרסומות.

 

ביטול עסקת מכר מרחוק תוך שבועיים

במשרד התמ"ת מבקשים לאפשר לצרכנים לבטל עסקת מכר מרחוק, כמו עסקת חיבור לאינטרנט או לכבלים, תוך שבועיים.

זאת אף אם הוחל במתן השירות, משום שלפי החוק כיום, הצרכנים נכבלים לעסקות שירות מתמשכות בלי שניתנה להם אפשרות לבטל את העסקה רק בגלל שהוחל מיד במתן השירות.

 

בנוסף, לא תמיד מקבלים הצרכנים את פירוט תנאי העסקה טרם קבלת השירות ואינם מודעים לזכותם לבטלה.

 

גודל אחיד לאותיות הקטנות בפרסומות

בחוק הגנת הצרכן אין התייחסות לגודל האותיות בפרסומות בשלטי חוצות, עיתונים וטלוויזיה שמכילות סייגים הכתובים לא פעם באותיות כה זערוריות עד כדי כך שלעיתים בלתי אפשרי להבין את משמעותן.

 

בתמ"ת מבקשים להרחיב את סעיף החוק המסמיך את שר התמ"ת לקבוע הוראות באשר לגודל אותיות ואופן כתיבתן בחוזה אחיד הקובעות הוראות מדויקות באשר לגודל האותיות ואופן כתיבתן גם לפרסומות וכל מידע הניתן לצרכן. המטרה: למנוע הסתרת פרטים מהותיים לעסקה מפני הצרכן.

 

ביטול עסקת שירות בעקבות הטעיה או ניצול מצוקה

כמה פעמים מכרו לילד שלכם מבצע בסלולרי או לסבא שלכם מסך פלזמה שאינו צריך? אוכלוסיות מועדות לרמיה כמו ילדים, קשישים ואנשים שהעברית אינה שגורה בפיהם נוטים ליפול קורבן למציעי עסקאות שירות המנצלים את חולשתם.

 

חוק הגנת הצרכן מעניק לצרכן זכות לבטל עסקה לרכישת נכס ואשר לגביה נעשתה הטעיה או ניצול מצוקה, אולם אינו מאפשר לצרכן לבטל עסקה מאותו טעם, בה רכש שירות כגון חיבור לאינטרנט, טלפון סלולרי, ושרותי רפואה דחופה.

 

החוק הקים מעניק לצרכן שבועיים בלבד לסגת מעסקה כזאת ובתמ"ת מבקשים להעניק לצרכן אפשרות לבטל את אותה עסקה תוך זמן סביר מהיום שבו נודע לו על ההטעיה או ניצול המצוקה. זאת משום שהפגמים הללו בעסקה מתגלים בדרך כלל בשלב מאוחר יותר ובאופן שאינו תלוי במועד עשיית העסקה, יש צורך בתיקון הסעיף.

 

בנוסף, מבקשים בתמ"ת להוסיף תיקון לסעיף העונשין בחוק, כך שניתן היה להגיש כתבי אישום גם על הפרת הכללים הנוגעים לדרכי שיווק המכוונים לקטינים, כמו דוכנים ליד בית הספר, בנוסף לפרסומות המכוונות לקטינים. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
להקשות על הטעיה עקב ניצול מצוקה
צילום: index open
להעניש על שיווק פוגע לקטינים
צילום: index open
מומלצים