שתף קטע נבחר

 

חייבים לכסות את הראש בטלית בזמן התפילה?

שאלה:

 

האם חייבים לכסות את הראש בטלית בזמן התפילה? (משה הכהן)

 

תשובה:

 

למשה הכהן שלום

 

כיסוי הראש בטלית קשור לכיסוי הראש בכלל.

 

בשולחן ערוך (אורח חיים סימן ב) נזכר כי אסור ללכת "ארבע אמות בגילוי ראש מפני כבוד השכינה". הרב ישראל מאיר מראדין בספרו "משנה ברורה" מוסיף בעקבות הלכה זו כי בוודאי אסור לברך או ללמוד דברי תורה בגילוי ראש.

 

כאשר מתעטפים בטלית, מברכים לפני כן: "וציוונו להתעטף בטלית", בשולחן ערוך כותב על כך: " ונכון שיכסה ראשו בטלית."(אורח חיים סימן ח)

 

האחרונים הסבירו, שכוונתו "שכיסוי זה מכניע לב האדם ומביאו לידי יראת שמים", דבר המתאים למתפלל. (משנה ברורה)

 

יש אומרים שבגלל סיבה זו, "צריך שיהא הטלית על ראשו מתחלת התפלה עד סופה. ועל כל פנים, יעמוד כך מעוטף לפחות כדי הילוך ארבע אמות". (בית חדש)

 

כלומר, בזמן הברכה, יש צורך לכל הדעות לעטוף גם את הראש בטלית, כיוון שזו הגדרת העיטוף.

 

לגבי שאר התפילה: לכתחילה, ראוי לכסות את הראש בטלית במשך כל התפילה, כדי להביא את האדם לידי רצינות וריכוז. יש נוהגים להתפלל באופן זה, רק מתחילת ברכות קריאת שמע (ברכו), עד אחרי תפילת העמידה, מכיוון שזה עיקר התפילה.

 

לסיום עוד שתי הערות בעניין: א. בזמן הגמרא רווקים לא היו מכסים את הראש בטלית, ומשמע שכך צריך לנהוג (משנה ברורה). ב. יש שהורו, ששליח ציבור ראוי שיתעטף ויכסה ראשו במשך כל התפילה. (שו"ת משנה הלכות חלק טו סימן ח). כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

יש לכם שאלה? רבני צהר עונים לשאלותיכם בפרוייקט החדשו"ת של ynet ובבית ההוראה "CALL ההלכה" - טל': 1-800-200-377 בימים א' עד ה' - בין השעות 19:00 ל-23:00

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים