שתף קטע נבחר

תהיי יפה ותשתקי

זוהי פחות או יותר השורה התחתונה של "האמת המכוערת", עוד קומדיה רומנטית חסרת חן שמתמקדת בביזוי המין הנשי במקום להפיק תובנות משעשעות מתוך ההתנצחות בין המינים


 

צפייה בקומדיה רומנטית כמו "האמת המכוערת" ("The Ugly Truth") מעלה בהכרח מחשבות נוגות על הקושי ליצור סרט ראוי בז'אנר זה. רכיבי היסוד נמצאים כאן – התנצחות בין גבר ואישה, הבדלים מהותיים בין השניים, רגשות ששני הצדדים לא מודים בקיומם - אך עיצובם ודרך חיבורם של מרכיבים אלו מסתכמים בתוצאה עלובה למדי.

 

אבי (קתרין היגל) היא מפיקת טלוויזיה לחוצה ואליטיסטית בתוכנית בוקר המשודרת בסקרמנטו. דרישותיה הגבוהות גובות ממנה מחיר בשני תחומים – התחנה מפסידה כספים כיוון שהקהל לא מתעניין בנושאים כבדי ראש כמו "חדשות", ואין לה קשר משמעותי עם גברים שלא עונים על רשימת הקריטריונים המפורטת שלה.

 

בלחץ של בעל התחנה היא נאלצת לשלב בתוכניתה פינת יעוץ בהנחיית מייק צ'אדוויי (ג'רארד באטלר) – יועץ שוביניסט מחוספס ונחרץ לנושאי יחסים בין גברים ונשים. ההיפך המוחלט, ולכן גם הנוגדן המושלם לדפקטים של אבי. מה נשים רוצות? התובנות של מייק הניאנדרטל פשוטות מאוד – גברים. לכן הן צריכות לתת לגבר להיות הצייד, ולעשות כל מה שנדרש כדי למשוך את מבטו לגופן. לעצב עצמן כאוביקט מיני, לא להציב דרישות גבוהות מדי, לא לחשוף את קיומה של מחשבה או דעה. תובנות אלה מובילות, איך לא, לעליית רייטינג מהירה ומוחצת.

 

כשאבי מגלה כי שכנה החדש הוא רופא חטוב העונה על כל רשימת הקריטריונים שלה, היא נזקקת לעזרתו של מייק. רופא או לא רופא, כל הגברים הרי חושבים כמו מייק, ולכל אישה נדרש מייק קטן שילמד אותה כיצד להתמסר לחבטת הנבוט על ראשה ולגרירתה למערה. בדרך להשגת מטרה זו היא תעבור סדרת השפלות ומבוכות.

 

לא חשוב גישה, העיקר זה בלי רומנטיקה

המשבר בז'אנר הקומדיה הרומנטית הוביל בשנים האחרונות לפיצול לשני סוגי סרטים. הראשון, קומדיה פסבדו-רומנטית כמו "הדייט שתקע אותי" (עוד הצמדה של קתרין היגל, הבלונדינית הגבוהה והיפה, מול גבריות לא מפותחת). סרטים שמתחזים לקומדיה רומנטית אך הקשר הרגשי העמוק מתקיים בהם בין הזכר וחבריו, והרומנטיקה היא איום או שינוי בלתי נמנע איתו צריך להשלים.


"האמת המכוערת". למד אותי להיות טיפשה, בבקשה

 

הסוג השני הוא של קומדיות רומנטיות וולגאריות, שבהן התקשורת בין גברים ונשים מחליפה את האלגנטיות והשנינות של הקומדיה הרומנטית הקלאסית במפגנים וולגאריים ("זאק ומירי עושים פורנו"), בשפה מלוכלכת ובמקרים רבים ברצף השפלות המחליף התפתחות של דמויות ויחסים – סרטים שבמסווה של "קומדיה רומנטית" ממוקדים בביזוי האישה ("ההצעה").

 

למרות ש"האמת המכוערת" נכתב על-ידי שלוש נשים, למרות שהבוסית של האולפן שבו הופק הסרט גם היא אישה, זה לא משנה את נקודת המבט השוביניסטית הבסיסית של הסרט על מערכות היחסים בין גברים ונשים. גם אם נחשפת פגיעות מסוימת בניאנדרטל, ככל שהסרט מתפתח, היא מאבדת אמינות ואינה הופכת אותו לדמות מעניינת. לא נוצר איזון בין הסיטואציות המביכות אליהן נקלעת אבי והפגיעות הנחשפת בגבר. יתרה מזאת, הסרט מאמץ מלכתחילה את הפרפסקטיבה של מייק בהציגו את אבי כדמות מגוחכת הזקוקה לאילוף.

 

סצנה אחת בסרט מדגימה היטב את ההבדל בין קומדיה רומנטית אלגנטית ומהנה (גם כשהיא לא בוחלת בגסות מסוימת) ובין סרט זה. הסצנה הקלאסית ב"כשהארי פגש את סאלי", שבה מדגימה מג ריאן אורגזמה קולנית בדיינר הומה אדם, ניתנת

להשוואה לסצנה מקבילה ב"אמת המכוערת" ובה היגל לובשת תחתונים רוטטות (אותן קיבלה ממייק בתפקידו כמנטור לקידום המיניות הנשית) לפגישת עסקים חשובה.

 

בסרט הראשון דמותה של ראיין הופכת את האורגזמה הקולנית להתרסה כנגד יהירותו של הארי, המצהיר כי תמיד יזהה אורגזמה מזויפת. ב"אמת המכוערת", השלט של התחתונים נופל לידיו של ילד בשולחן סמוך המשתעשע בו מבלי לדעת שמאחוריו גיבורת הסרט מתחילה לגנוח מול עיניי הגברים. מול ההעזה של סאלי המהווה חלק מהדיאלוג וההתנצחות בין נשים וגברים, האורגזמות של אבי הם דימוי של השפלה, הסנובית משוחררת בעל כורחה אל מול עיניי הגברים המשתאים. מהי המיניות הנשית? שאלה מורכבת ותשובה פשוטה שנפתרת באמצעות תחתונים רוטטות ושלט.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היגל. אישה יפה וחכמה מחפשת צייד
באטלר. הניאנדרטליות כיתרון
לאתר ההטבות
מומלצים