שתף קטע נבחר

אבות לא רק אכלו בוסר

מהודרה חדשה של "פרקי אבות" היא הזדמנות מצוינת גם לקורא החילוני לצלול אל עולם החוכמה היהודי, ובעיקר לנתק אותו מההקשרים הרבניים שדבקו בו. ואל תחמיצו את הסיפור על אשתו של רבי מאיר

פרקי אבות הם מסכת ייחודית במשנה. מדובר בעשרים עמודים בערך, מחולקים לפרקים קצרים, שנוצרו כסוג של ספרות חוכמה, המתכתבת בכמה מובנים עם ספר משלי התנ"כי. לאחרונה זה הופיע במהדורה חדשה, עבה לאין ערוך מן המקור המישנאי.  ערך ופירש אותה באריכות פרופ' אביגדור שנאן, וניתן למצוא ולהתענג שם על כל חמדות הידע ההיסטוריות, האגדיות והלשוניות שצירף שנאן לטקסט החז"לי.


חמדות ידע היסטוריות (צילום: הרצל יוסף)

 

כדאי בהחלט לקורא החילוני לנתק את פרקי החוכמה האלה מן ההקשרים הרבניים שדבקו בהם ברבות השנים. כשחז"ל מדברים על אלוהים, הם לא מתכוונים לישות המצטיירת מעמדותיו של הרב עובדיה יוסף, למשל, וכשהם אומרים "תלמוד" ("בן חמש עשרה לתלמוד", "תלמוד לומר") הם לא מתכוונים לגמרא, שעוד לא נוצרה אז, אלא לתנ"ך עצמו.

 

אותו תנ"ך שמולו ובתלמודו התנהל הדיון היצירתי והחדשני שלהם - דיון שניסה ללכת עם מצוות התנ"ך אל הלכות

החיים בזמנם (וזו ה'הלכה'). זה היה כידוע לפני כאלפיים שנה (המשנה נוצרה בערך בין 200 לפנה"ס ל-200 אחריה), כמה מאות שנים לאחר שנחתם התנ"ך ופסקה הנבואה.

 

שנאן עצמו, אגב, אם לשפוט על פי כמה מהערותיו, שייך לזן הפרופסורי הידעני שלא ממש מאמין באמיתוּת התנ"ך. זה לא כל כך משנה (אמנם פה ושם מבצבצת איזו זחיחות מתחכמת הקשורה לעניין הזה), אבל אין לטעות: חז"ל של פרקי אבות האמינו לגמרי באלוהים של התנ"ך והאמינו לגמרי בהבטחות התנ"ך, למשל בתחיית המתים, הגם שהם פירשו את התנ"ך מתוך חופש פנימי וחופש מדרשי גדול.

 

בעניין ההשתמטות החרדית

הקסם הוא קודם כל בתמציתיות המתנגנת של אמירות חז"ל: מהלל הזקן ב"אם אין אני לי מי לי" (המזכיר בצלצולו את "אל נא רפא נא לה" של משה), דרך לקחו של בן זומא הבנוי על היפוך מוסכמות: "איזהו חכם? הלומד מכל אדם, איזהו גיבור? הכובש את יצרו, איזהו עשיר? השמח בחלקו".

 

הקסם נמשך עד הנימה האלגית הקצבית בדברי ר' אלעזר הקפר על החיים והמוות ותחיית-המתים והשיפוט האלוהי: "היִלודים למוּת והמתים להחיות, והחיים לידון, לֵידַע, להודיע ולהיוודע שהוא אל (...) שאין לפניו לא עוולה ולא שכחה ולא משוא פנים ולא מיקח שוחד (...) ואַל יבטיחך יִצרך שהשאול בית מנוס לָך, שעל כורחך אתה נוצר, ועל כורחך אתה נולד, ועל כורחך אתה חי, ועל כורחך אתה מת, ועל כורחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון".

 

יש בספר עוד ועוד אמירות שנכנסו למחזור הדם הרוחני שלנו, כמו "הכל צפוי והרשות נתונה" של רבי עקיבא שעניינה חופש הבחירה, וכמו "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות" של שמעיה ואבטליון, מראשוני אבות המשנה, פתגם אקטואלי מאוד.

 

אכן, גם את שורשי הבטלנות החרדית ניתן לאתר בספר הזה, שרובו מדבר אמנם בשבחי העבודה ("כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון" - ר' גמליאל), אבל החרדים, כידוע, מזוהים דווקא עם אמירתו של נחוניה בן הקנה: "כל המקבל עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ" – שהיתה להם אחת האסמכתאות להשתמטות מהצבא ומהפרנסה. (לאותו נחוניה, אגב, מיוחס חיבור הפיוט "אנא בכוח").

 

פתיחות, וגם נזירות

לצד הפתיחות המחשבתית הגדולה, ניכר בפרקי אבות גם קו נזירי ברור, למשל בגדרי הצניעות בענייני נשים ובאותה אמירה ידועה שלפיה אדם ההולך בדרך ועוצר מלימודו כדי לומר "מה נאה אילן זה" - מתחייב בנפשו. זה לא ממש דומה להתפעלות דוד מן הטבע בתהילים ("ישְׂבּעו עצי ה'... אשר שם ציפורים יקננו"), או לאהבה הארוטית ב"שיר השירים" או להמלצות קוהלת: "לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך".

 

ההבדל בין הגישה התנ"כית לחז"לית טמון במידה רבה במצב התלוש והמאוים בימי חז"ל, שחיו תחת מגף האימפריה הרומית, עם חופש מוגבל לפני החורבן ובלי עצמאות אחריו, מחוץ לעברית כשפת דיבור (ארמית היתה השפה המדוברת ועברית "לשון הקודש"). זו היתה גלות, אמנם בארץ, ולפי נסיבותיה כוננו החכמים רפובליקה הלכתית ומחשבתית אלטרנטיבית.

 

למה הכוונה ב"נשים דעתן קלה"?

חלק מרכזי מהריתוק שמעורר הספר קשור כאמור לאינפורמציות שצירף אביגדור שנאן. יש כאן, למשל, את הסיפור המדהים על ברוריה, אשת רבי מאיר החכמה והדעתנית, שקינטרה את החכמים על האמירה "נשים דעתן קלה" ובתגובה לכך שלח אליה בעלה תלמיד חכם שיפתה אותה.

 

היא התפתתה, וכשהתגלה לה התרגיל – התאבדה. לא ברור אם זה קרה באמת, אבל שרב ישלח מאהב לאשתו?! מעניין מאוד. השאלה היא אם רבי מאיר היה מתפתה אילו אשתו היתה שולחת לו מאהבת. בקיצור, לא זו ההוכחה ולא זו הכוונה כמדומה באימרה: "נשים דעתן קלה". אבל הסיפור הוא בהחלט סיפור.

 

כמו כן, ניתן להתחקות בספר אחר האימרה החיונית מאין כמוה "דיברה תורה בלשון בני אדם" נטבעה בידי ר' ישמעאל, בתגובה לדרשנות-היתר של רבי עקיבא, בן דורו. ומתברר שעריכת המשפט באותם ימים (עניין מרכזי בפרקי אבות) התנהלה רק עם שופט חוקר מול שני המתדיינים ועדיהם – בלי שום עורכי דין המשקרים אוטומטית למען לקוחם, כמו היום. גם זה שווה מחשבה אקטואלית.

 

והנה עוד דבר שולי שיעניין בוודאי את שוחרי לשוננו: מקורה של המילה השימושית "עכשיו" הוא בלתי ידוע (עילתו של פרופ' שנאן לעסוק במקורה של מילה זו הוא במאמר חז"ל הידוע "ואם לא עכשיו – אימתי"). בכלל, כל דבר משמש לפרופ' שנאן עילה לשתף את קוראיו בהשכלתו הבלתי נגמרת, לא תמיד הדברים לגמרי קשורים לנושא העיון. 

 

"פרקי אבות", פירש וערך: אביגדור שנאן, הוצאת ידיעות ספרים בשיתוף קרן "אבי חי", 235 עמ'

 

לכל כתבות המדור לחצו כאן

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרקי אבות. אם לא עכשיו - אימתי
עטיפת הספר
לאתר ההטבות
מומלצים