שתף קטע נבחר

יבוא אישי של רכב - המדינה עושה סדר

הפרצות בחוק שאפשרו מסחר בייבוא אישי של כלי רכב לישראל, עומדות להיסגר סופית. שר התחבורה אישר היום שורת צעדים, שנועדה להגביל את צעדיהם של סוכני הייבוא האישי, ולהגן טוב יותר על הצרכן: חובת בדיקת תקינה במשרד הרישוי מייד אחרי הייבוא, ואיסור נהיגה למי שאינו בעל הרכב או קרוב משפחה ממדרגה ראשונה

מנסים לסגור את הפרצות: משרד התחבורה יחל ביישום צעדים להסדרת ענף הייבוא האישי של כלי רכב, הגורם למדינה לאובדן הכנסות של כ-100 מיליון שקל בשנה. שר התחבורה, ישראל כץ, אישר היום (ג') שורת צעדים, שנועדו להסדיר את הייבוא האישי של כלי רכב לישראל. הענף, שחווה בשנתיים האחרונות שגשוג חסר תקדים תודות לתמחור מכוניות אטרקטיבי, פגע במישרין בפעילות יבואניות ותיקות. המסקנות שאימץ משרד התחבורה, מבוססות על עבודת ועדה ציבורית שהוקמה בינואר, בראשות השופטת קיי בלאנש.

 

 

הצעדים אותם אישר היום השר, כוללים בין היתר החמרת בדיקות אותן יחוייבו לעבור כל כלי הרכב המיובאים לישראל בייבוא אישי. זאת בניגוד למצב הקיים, בו מתבצעים - כך משרד התחבורה - נוהלי בדיקה שאינם קפדניים מספיק, כאלה המאפשרים יבוא מכוניות שעברו תאונות קשות בארצות המוצא. עוד נקבע כי משרד התחבורה יעביר ליבואנים הרשמיים את פרטי כל כלי הרכב המיובאים בייבוא אישי, וזאת כדי שיוכלו לאתרם במקרים של פרסום "קריאה לתיקון" (Recall). יש לציין כי השר לא אישר את מסקנות הוועדה הנוגעות למתן רישיונות לעוסקים בענף הייבוא האישי - סוחרים, מתווכים ויועצים. זאת, מתוך תקווה כי הצעדים שאושרו, יביאו להסדרת הפעילות בענף.


יבוא אישי: כ-3,000 מכוניות בשנה שעברה (צילום אילוסטרציה: רועי צוקרמן) 

 

יש לציין כי הוועדה הציבורית מצאה ליקויים רבים בפעילות משרד התחבורה, שאפשרו - או לכל הפחות לא מנעו - אי-סדרים ועבירות בענף הייבוא האישי. כך למשל, קבעה הוועדה כי כלי הרכב המיובאים לישראל בייבוא אישי, אינם נבדקים כראוי, ובכך נגרמת סכנה בטיחותית ברורה. הוועדה גם ציינה כי המדינה אינה מפעילה כיום סנקציות כלשהן נגד מי שמזייף את מסמכי הייבוא, או מי שמשתמש בכלי הרכב המיובא בניגוד לחוק.

 

בדיקה חובה במכון הרישוי

על-פי המסקנות שאישר השר, כל אזרח במדינת ישראל יוכל לייבא שני כלי רכב בתקופה של שנתיים - זאת לעומת המצב כיום, לפיו מותר יבוא של שני כלי רכב בכל שנה. עוד נקבע כי בכלי רכב שהגיע לישראל בייבוא אישי, יוכלו לנהוג בעל הרכב עצמו, או בן-משפחה ממדרגה ראשונה בלבד. במשרד התחבורה מציינים כי כיום לא חלה כל הגבלה על הנהיגה בכלי רכב אלה. עוד אומרים במשרד כי בכוונתם להסדיר את העניין מול חברות הביטוח, כך שגם הסכם הביטוח יגביל את הנהיגה בכלי הרכב. יש לציין כי השר דחה את המלצת הוועדה, להגביל את גיל הרכב המותר לייבוא אישי לשנה אחת בלבד, ולהשאיר ללא שינוי את המצב הקיים, לפיו מותר יבוא כלי רכב עד שנתיים ממועד ייצורו.

 

אחת ההמלצות החשובות שאושרה על-ידי השר, נוגעת לבטיחות כלי הרכב המיובאים. על-פי החלטת השר, כל כלי רכב שייובא לישראל בייבוא אישי, יחויב בבדיקת תקינה במשרד הרישוי - בדומה לבדיקה שמחויבות לעבור מכוניות שהיו מעורבות בתאונות קשות. עוד הוחלט כי מהנדסי משרד התחבורה יערכו לכלי הרכב בדיקה ראשונית כבר במכס. החלטות אלה נועדו למנוע יבוא אישי של כלי רכב שעברו תאונה בארצות המוצא. יש לציין כי ההחלטות עשויות להקשות על כל המעורבים בעניין: גם על היבואנים האישיים, שיידרשו לעבור תהליך בדיקה קפדני יותר - אך גם על משרד התחבורה, שייאלץ להקצות את כוח האדם שיערוך את הבדיקות.

 

סוחרים, מתווכים ויועצים

אלא שמגבלות אלה אינן צפויות להטריד יתר על המידה את מי שעוסק כיום בייבוא אישי-מסחרי: מזה שנים רבות, עוסקים בענף סוחרים, מתווכים ויועצים, הנוקטים שלל צעדים כדי לייבא לישראל כלי רכב באופן מסחרי, תחת מסווה של יבוא אישי. למעשה, חלק מאותם סוחרים ומתווכים אף מחזיקים אולמות תצוגה גדולים, וזאת למרות שעיסוק מסחרי בייבוא אישי אסור על-פי חוק. גם הוועדה הציבורית שבחנה את הענף, מצאה כי המצב כיום מאפשר לאותם סוחרים ומתווכים לעסוק כמעט באין מפריע "בייבוא מסחרי תחת מסווה של יבוא אישי".

 

מה שעשוי להקשות על פעילותם של הסוחרים בענף, הוא נוהל חדש, לפיו לא ניתן יהיה לשחרר כלי רכב מהמכס אם יתגלה כי אחד ממסמכי הייבוא שלו מזויף. עם זאת, יש לזכור כי בחלק מהמקרים משרד התחבורה כלל אינו מודע לזיופים. את אחד ההסברים לכך אפשר למצוא בתופעת "המאכערים". כך מסבירים את העניין בדו"ח המסכם של הוועדה הציבורית: "'המאכערים' פועלים בסמוך לרשויות הרישוי, ותמורת תשלום מבצעים פעולות שונות עבור הציבור. עדויות אלה (בעניין התופעה) מצביעות על כשל חמור המאפשר לאותם מאכערים לפעול בקלות, נוחות ומהירות גבוהה בהרבה מזו המתאפשרת לצרכן ישר, הבא בשערי רשויות הרישוי. אין ביטחון כי הם פועלים באחריות והגינות".

 

איך מובטל מייבא מכונית יוקרה?

בשנים האחרונות - ובמיוחד ב-2008 ו-2009 - חלה צמיחה דרמטית בהיקף הפעילות של הענף: על-פי נתוני אגף הרכב במשרד, מספר המכוניות שהגיעו לישראל בייבוא אישי צמח מ-250 ב-2005, לקרוב ל-3,000 בשנה שעברה. השגשוג בענף, שפגע במישרין במכירותיהן של יבואניות הרכב - בעיקר ביבואניות מותגי יוקרה כמו ב.מ.וו, מרצדס ו פורשה, אך גם יבואניות מותגים עממיים יותר כמו פולקסווגן - הביא לתוצאה חיובית עבור הצרכן הפרטי: ירידת מחירים משמעותית בשוק היוקרה, בשיעור שהגיע בחלק מהמקרים לעשרות אחוזים.

 

אלא שלצד השגשוג, התברר בשנים האחרונות כי בענף גברה גם התנהלות שהוגדרה פעמים רבות על-ידי פקידי הממשלה כעבריינית. בדו"ח שפרסמה לאחרונה רשות המסים, נחשפו עבירות ואי-סדרים רבים בענף, ובהם העלמת מסים בהיקף מיליוני שקלים, רישומים כוזבים, ושימוש אסור בכלי הרכב המיובאים. עוד דיווחה הרשות כי 20% מהאזרחים המייבאים לישראל מכוניות יוקרה בייבוא אישי - בשווי ממוצע של מאות אלפי שקלים - רשומים כחסרי מקור הכנסה. לגבי 10% נוספים, דווח כי הם מרוויחים מתחת לשכר המינימום. ברשות מעריכים כי אי הסדרים שרווחו בשנים האחרונות בענף הייבוא האישי, גורמים לאובדן הכנסות של כ-100 מיליון שקל בשנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים