שתף קטע נבחר

שוק הרכב מוכיח: המיתון כבר נגמר

מכירות הרכב בחודש אוגוסט החולף הפתיעו רבים, עם מספר מכוניות חדשות זהה לחודש המקביל אשתקד. בסך הכל רושם שוק הרכב ירידה של כ-26% לעומת 2008. בכירים בשוק הרכב: השוק חוזר לקצב צמיחה רגיל. ואיזה מותג יוקרה הכפיל את מספר המכוניות לעומת אשתקד? פורשה

שוק הרכב הישראלי מציג: התאוששות. מספר המכוניות שנמסרו מתחילת השנה ללקוחות עומד אמנם על 26% פחות מבתקופה המקבילה אשתקד, אך באוגוסט נמסר מספר זהה לחודש המקביל ב-2008. בסך הכל נמסרו מתחילת השנה כ-112 אלף מכוניות חדשות, לעומת כ-152 אלף אשתקד. בכירים בשוק הרכב אינם מופתעים. חלקם מסבירים זאת בבהלה לרכוש מכוניות לפני ייקור מס הקנייה שחל ב-2 באוגוסט במסגרת רפורמת "מיסוי ירוק", אך אחרים מסבירים כי מדובר בהתאוששות כללית מהמיתון.

 

מה מניע את ההתאוששות?

רבים בענף טוענים כי רפורמת "מיסוי ירוק", שיישומה החל ב-2 באוגוסט - ובמסגרתה התייקר מס הקנייה על מכוניות חדשות מ-75% ל-90% - גרמה לעלייה משמעותית בהיקף המסירות בחודש יולי, ואף תרמה לשיפור התוצאות באוגוסט. זאת, מאחר שיבואניות רבות מיהרו להקדים את שחרורן מהמכס של אלפי מכוניות, במטרה להקדים את ייקור מס הקנייה. אלפי המכוניות ששוחררו מהמכס, כך טוענים חלק מהעוסקים בענף, נמסרו ללקוחות בחודשיים האחרונים, ובכך גרמו להתעוררות משמעותית של השוק. 

 

אלא שלא כולם מסכימים עם טענות אלה. בכיר באחת היבואניות הגדולות אומר היום (ה') ל-ynet, כי ההתאוששות החלה עוד לפני שמשרד האוצר אף הכריז על כוונתו ליישם את הרפורמה. עדות לכך אפשר למצוא בנתוני המסירות של חודש יוני, שבו נמכרו קרוב ל-18 אלף כלי רכב. למעשה, אומר הבכיר, כבר במאי - אז נמסרו כ-13 אלף כלי רכב - החלו להיראות ניצני התאוששות.

 

"השוק חוזר לממדים הריאליים שלו, של טרום המשבר", אומר הבכיר. "היקף המסירות של חודש אוגוסט הוא היקף נורמאלי, ואין לזה קשר לרפורמת מיסוי ירוק או לכל החלטה אחרת של משרד האוצר". הסיבות להתאוששות, מסביר אותו בכיר, הן פעילות ערה של לקוחות פרטיים, לצד התאוששות ניכרת של חברות הליסינג. עדות להתאוששות ענף הליסינג, אפשר למצוא גם בחזרתן של החברות הגדולות בענף לשוק ההון. כך למשל, אחת החברות הגדולות סיימה לאחרונה בהצלחה גיוס הון של יותר מ-100 מיליון שקל.

 

אז כמה מכוניות יימכרו ב-2009?

כבר כעת נראה כי היקף המסירות בשנה הנוכחית יעלה על תחזיותיהם הפסימיות של חלק מבכירי ענף הרכב. בחודשים האחרונים של 2008, כמו גם בתחילת השנה, היו מי שחזו כי ב-2009 יימסרו כ-125 אלף עד 130 אלף מכוניות בלבד - זאת, לעומת יותר מ-190 אלף בשנה שעברה. כך למשל, מנכ"ל קבוצת כלמוביל, צביקה פולק, אמר בינואר השנה כי "אנחנו לא שותפים להערכות האופטימיות לגבי היקף המכירות בשוק הרכב, לפיהן המכירות ירדו ב-20% בלבד, ל-150 אלף מכוניות".

 

 

אלא שנראה כי דווקא אותה אופטימיות תתברר כנכונה. עם קצת יותר מ-112 אלף מכוניות שנמסרו מתחילת השנה, נדמה כי רק משבר חמור במיוחד יימנע משוק הרכב מלהתקרב - ואף לעבור - את הרף של 150 אלף מכוניות. כדאי לזכור כי גם בחודשי המשבר הקשים ביותר, בסוף 2008 ותחילת 2009, הצליחו יבואניות הרכב למסור כ-10,000 מכוניות בחודש.

 

המובילים ממשיכים להוביל

בצמרת טבלת מותגי הרכב נמצאת כמובן מאזדה, אשר מכרה מתחילת השנה 19,582 מכוניות חדשות, ורשמה על-כן ירידה דומה לזו של שוק הרכב כולו - 26%, בהתחשב בכמעט 27 אלף מכוניות חדשות שעלו על הכביש בתקופה המקבילה אשתקד. יונדאי במקום השני, מקדימה רק במעט את טויוטה: הראשונה מסרה השנה 12,469 מכוניות חדשות, השניה 12,009. בשני המקרים נרשמת ירידה של כ-23% לעומת נתוני 2008. במקום הרביעי ממוקמת פורד, אשר יכולה לראות עצמה מרוצה, עם הירידה הקטנה ביותר מבין חמשת המותגים הגדולים - 8% בלבד ומסירת 7,811 מכוניות חדשות מתחילת השנה. שברולט לעומת זאת, היא המותג שסובל יותר מכל. למרות השקת הקרוז החדש, רק 7,110 שברולטים חדשים עלו על הכביש השנה, ירידה של 35% לעומת אשתקד.

 

ניסאן הוא המותג המרשים ביותר בין "עשרת הגדולים". המותג היפני מציג השנה צמיחה מרשימה של 40% במכירות, עם 5,597 מכוניות חדשות, לעומת 4,003 אשתקד. את מרבית הצמיחה חייבת ניסאן לטידה המשפחתית, שנקלטה היטב בציי רכב. הונדה לעומת זאת רשמה צניחה בשיעור של כמעט 50%, ובסך הכל העלתה 5,437 מכוניות חדשות על הכביש. בפולקסווגן העניינים יגעים יותר, אם כי המותג הצליח להימנע מירידת מכירות משמעותית: 4,824 מכוניות לעומת 5,565 אשתקד - ירידה של 13% בלבד. סוזוקי וסובארו נועלות את צמרת טבלת המכירות, עם 4,141 ו-3,905 מכוניות חדשות בהתאמה. בשני המקרים מדובר בצניחה של כמעט 30% לעומת אשתקד

 

מכוניות יוקרה - בסימן עליה

מעט מפתיע, אך הנתונים מתחילת השנה מראים כי דווקא בקטגוריית היוקרה, אשר אמורה הייתה להיפגע יותר מכל מהמיתון המעיק, נרשמה צמיחה ניכרת אצל מרבית המותגים. אודי הוא מותג היוקרה המוביל, עם 979 מכוניות חדשות שנמסרו מתחילת השנה, לעומת 604 בלבד אשתקד - עליה מרשימה של כ-60%. גם וולוו מציגה עליה נאה, עם 854 מכוניות חדשות לעומת 710 אשתקד. בב.מ.וו מציגים עליה של כ-40% - מ-548 מכוניות חדשות בינואר-אוגוסט 2008, ל-755 השנה.

 

ומי נרשמת כמפסידה מפתיעה? מרצדס. יצרנית היוקרה מדווחת על-ידי דו"ח האיגוד כמי שמסרה השנה 657 מכוניות חדשות, מספר קטן בחצי מזה עליו דווח אשתקד. יש לציין כי עיקר הנפילה נרשמת לחובת המסחריות, שדווחו בעבר בדו"ח האיגוד, אך כיום נספרים בדו"ח המשאיות. לקסוס היפנו-אמריקנית שומרת על יציבות לעומת אשתקד, עם 348 מכוניות חדשות (332). יגואר מציגה נפילה ל-67 מכוניות בלבד, מספר זהה לקדילאק, שמציגה כך נפילה חזקה עוד יותר. ואיזה מותג יוקרה רשם את הצמיחה החזקה מכולם? פורשה, שהכפילה את מכירותיה ל-36 מכוניות מתחילת השנה.

 

את המהפך בשוק היוקרה מסבירים בענף בפעילות שיווק אגרסיבית במיוחד מצד אודי וב.מ.וו, המתבטאת במבצעי מכירות תכופים, הנחות משמעותיות, ועסקאות טרייד-אין בתנאים טובים במיוחד. עם זאת, יש מי שמזהיר מפני האגרסיביות היתרה של שני המותגים, ואומר כי השפעתה על תדמית המותג לאורך זמן עלולה להיות שלילית. בשוק היוקרה גם אומרים כי רפורמת המיסוי הירוק - שהביאה לייקור מחיריהם של דגמי היוקרה - גרמה לעלייה משמעותית בהיקף המסירות בחודשיים האחרונים. בענף מעריכים כי לאחר שתסתיים מכירת מלאי המכוניות ששוחרר מהמכס לפני ה-2 באוגוסט, תורגש בחודשים הקרובים האטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עוד מכוניות, ועוד
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים