שתף קטע נבחר

זירת הקניות

חשש: דלק ממתחם הרכבת בלוד זיהם מי תהום

ברכבת ישראל יודעים כבר תקופה ארוכה כי מתחם התדלוק הישן בלוד מזהם את הקרקע בדלקים ושמנים. למרות דרישות המשרד להגנת הסביבה, עד כה טופל המפגע באופן חלקי וכעת קיים חשש כי הזיהום פגע במקורות המים. מנכ"ל הרכבת זומן לשימוע. רכבת ישראל: אנו פועלים באופן עקבי לטיפול במפגע

כבר תקופה ארוכה שהמשרד להגנת הסביבה מתריע בפני רכבת ישראל כי עליהם לטפל בזיהום קרקע שיצרה פעילותם במתחם התדלוק בלוד. כעת, לאחר שהזיהום לא טופל כראוי, חוששים במשרד כי הדלק שחלחל לקרקע הגיע גם אל מי התהום וגרם לזיהום בלתי הפיך למקורות המים באזור.

 

בימים האחרונים, לאחר אינספור התראות ופגישות שקיימו אנשי המשרד עם נציגי הרכבת בנושא, הוחלט במשרד לזמן לשימוע את מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל. במשרד ציינו כי צעד זה עשוי להיות תחילתו של הליך פלילי, במידה והנהלת הרכבת לא תמלא אחר הדרישות הסביבתיות.  

 

במכתב ששלח להנהלת הרכבת מנהל מחוז מרכז במשרד, גדעון מזור, הוא מציין כי פעילות תחנת התדלוק של הרכבת בלוד גורמת לזיהום מתמשך של הקרקע ומקורות המים בסביבה. "מדובר בתחנת תדלוק שלצדה פועל גם מוסך רכבות והזיהום שנגרם שם לקרקע הוא משמעותי. מדובר על דליפת שמנים ודלקים אל הקרקע - אך כמעט שלא נעשה דבר כדי לטפל במפגע", מסביר מזור בשיחה עם ynet.

 

במכתבו מציין מזור כי מתחם הרכבת בלוד נמצא באזור שעשוי להוות סכנה בלתי הפיכה למקורות מים. "באזור זה כל נזק שנגרם לאקוויפר (אקוויפר משני) אינו ניתן לתיקון", הוא כותב. אנשי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה מדגישים כי כבר תקופה ארוכה שהרכבת נדרשת להתקין במקום נקזים להוצאת הזיהום, לוחות מיוחדים (מגשיות) למניעת דליפות נוספות וכן לבצע פעולות להוצאת חלקי הקרקע המזוהמים.  

 

"לזהם עולה מעט, לשקם עולה יותר"

אולם למרות שורת הדרישות במשרד מבהירים כי עד כה החלה הנהלת הרכבת לטפל רק בחלק אחד של הזיהום - וגם זאת באיחור ובאופן חלקי מאוד. "ייתכן שהטיפול הלקוי והאיטי נובע משיקולים כלכליים. לזהם עולה מעט, אבל לשקם עולה הרבה", אומר מזור. לדבריו, במסגרת השימוע שייערך למנכ"ל הרכבת יוקצבו מספר חודשים לטיפול במפגע ואי עמידה בלוח הזמנים שיוסכם, עשויה לגרור הליכים פליליים.

 

זיהום זה מצטרף לזיהום דומה שהתגלה במתחם תדלוק הקטרים בחוף שמן בחיפה - שם התגלה זיהום גדול מימדים של סולר בקרקע ובמי התהום. באתר הצפוני גיבשה הרכבת תוכנית מקיפה לשיקום מי התהום ולשאיבת עדשת הסולר הגדולה שהצטברה במקום. על פי נתוני המשרד, מאתר תדלוק הקטרים בחיפה פונו כ-2200 טון קרקע מזוהמת בסולר.

 

אולם לא רק במישור הסביבתי התגלו ליקויים בהתנהלות הרכבת. ממכתבו של מזור עולה כי לא רק שרכבת ישראל הזניחה את הטיפול בזיהום וגרמה נזק חמור לסביבה - אלא גם שאתר התדלוק פעל תקופה ארוכה ללא רשיון עסק כנדרש. 

 

ברכבת ישראל דחו מכל וכל את טענות המשרד וציינו כי "רכבת ישראל פועלת רבות, על מנת לטפל בכל סוגייה של פגיעה באיכות הסביבה במתקניה והקימה לצורך כך יחידה ייעודית המורכבת ממומחים בתחום ופועלת בין השאר לשיקום מפגעי העבר".

 

בהקשר הנוכחי ציינו כי "רכבת ישראל הביעה בעבר במספר הזדמנויות את התחייבותה כלפי המשרד להגנת הסביבה לטיפול בזיהום הדלק במתחם לוד, ובהתאם לכך פועלת באופן עקבי ומתמשך לטיפול בו. במהלך חודש אוגוסט 2009 ביצעה הרכבת פרוייקט יחודי ומורכב על מנת לנקז את הדלק במקום, ובנוסף נערכת בימים אלו לפרויקט החלפת קרקע בשטח המתחם".

 

בנוגע לרשיון העסק, ברכבת הבהירו כי כל הנחיות מחוז מרכז לקבלת רשיון עסק בוצעו "ובהתאם לכך הוגשה בקשה עדכנית לרישיון העסק בתחנת לוד, כבר בחודש מאי 2009".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זיהמו. רכבת ישראל
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים