ברזיל פינת בבל
בבל ג'ילברטו, יורשת העצר של המוזיקה הברזילאית, מגיעה לישראל לראשונה, אחרי שבביקור הקודם תפסה רגליים קרות לנוכח המצב. דובי לנץ שמע ממנה על האהבה החדשה שלה והקסם שבבוסה נובה ונזכר בהפתעה הנעימה שאירגנה לו

מכירים את ההרגשה של בחור שמחכה לדייט והגברת לא מגיעה? כזאת היתה הרגשתי במרץ 2001. בפסטיבל "שומעים עולם" במשכן לאמנויות הבמה התנוסס שמה של בבל ג'ילברטו בגדול על המודעות, לצידם של תזמורת החתונות והלוויות של גורן ברגוביץ', בפעם הראשונה מתוך רבות בארץ, ועומר פארוק טקבילק (שחוזר ארצה בימים אלה לפסטיבל העוד הבינלאומי בירושלים).

 

ג'ילברטו היתה אמורה להיות הדובדבן בקצפת, אלא ששבוע לפני הפסטיבל קיבלתי טלפון ספוג דמעות מניו יורק: "אני נורא מצטערת, אבל אני לא יכולה להגיע – אמא צלצלה אלי ואמרה שהמצב אצלכם מסוכן מאוד. ואחר כך גם אבא. אני מפחדת". אפשר להבין איך ילדה בת 35 שומעת בקול ההורים, במיוחד אם ההורים הם האב ז'ואו ג'ילברטו – הקול והגיטרה מאחורי הבוסה נובה -  והאם היא הזמרת מיושה, אחותו של שיקו בוארקי, מגדולי הזמרים והמוזיקאים הברזילאיים. עם משפחה שכזו קשה להתווכח.

"אני באמת מאוד שמחה להגיע סוף סוף לישראל ולבצע בה את כל השירים שלי האהובים על הקהל", היא אומרת, "כל כך הצטערתי שלא הגעתי כשקבענו בפעם הקודמת, ורק חיפשתי את ההזדמנות לבוא – אז עכשיו זה בטוח".


ג'ילברטו. בוסה נובה היתה הצ'יל אאוט האמיתי (צילום: Henrique Gendre)

 

"בהופעה אני שמה דגש מיוחד על האלבום החדש שלי, "All In One". הוא מבטא תחושה שלא הרגשתי בחיים – אהבה. סוף סוף מצאתי את הגבר שלי, טכנאי הקול שלי בהקלטות ובהופעות, דידייה קוניה, שעבד כבר עם כל הגדולים במוזיקה הברזילאית", היא אומרת על בן זוגה בן ה-26, "ואתה יודע – האהבה עושה לי טוב. לעבוד עם האדם שאתה אוהב, זה פשוט נפלא" ובקול שכולו עטוף צמר גפן מתוק – ממש אותו קול בו היא מבצעת את שירי אלבומה האחרון, היא מוסיפה "ואנחנו גם עומדים להינשא".

 

הסתובבת בחצי עולם כדי להקליט את האלבום האחרון שלך.

 

"אל תגזים. רק בג'מייקה, שם גם הקלטתי את השיר של בוב מארלי שבאלבום, "The Sun Is Shining", בסלבדור בבאהיה, המקום שאני הכי אוהבת בעולם, כי משם מגיעה כל המוזיקה הברזילאית הטובה ושם נולד גם אבי ז'ואו, ובניו יורק, שם אני נולדתי ושם אני מתגוררת היום".


"צריך לתת כבוד לדורות הקודמים"

 

השירים עצמם מדברים, ניחשתם נכון, על אהבה, ואהבה ו...אהבה. את רובם כתבה בעצמה, והיא שרה אותם באנגלית ובפורטוגזית – ואין כמו השפה הרכה והמתגלגלת הזו לשירי אהבה. "האם שברון לב גורם לשירים שנולדים להיות טובים יותר? אני לא יודעת. בטוח שעם לב שבור נכתבים הרבה יותר שירים, אבל אולי דווקא אלה שנולדים עם לב מאוהב הם הטובים יותר?"

 

בין איימי וויינהאוס לכרמן מירנדה

באלבום עבדה ג'ילברטו עם מפיקים שונים, כולל מארק רונסון, מי שהפיק בין השאר את איימי וויינהאוס, אשר עבד איתה על החידוש שלה לשירו של סטיבי וונדר, "The Real Thing".

 

אבל גם אם היא לא מוכנה להצהיר בקול רם, הרי את החותמת לאלבום נתן המוזיקאי הברזילאי מסלבדור, קרליניוס בראון. "יש משהו בכלי ההקשה של באהיה שנותן צבע מיוחד לכל שיר, גם אם אלה שירים שקטים. האלבום הברזילאי המדהים ביותר של השנים האחרונות היה "Tribalistas" של קרליניוס, עם מריסה מונטה וארנלדו אנטונס, ואני מקווה שהוא הכניס גם לאלבום שלי את הנשמה המיוחדת שיש לו."

קרליניוס הפיק, בין השאר, את הביצוע של ג'ילברטו ל-"Chica Chica Boom Chic", שיר ישן של כרמן מירנדה, מלכת הסמבה של שנות השלושים והארבעים שהופיעה בסרטים הוליוודיים, כנראה בחסות מועצת הפירות והירקות של ברזיל כי אחרת אי אפשר להסביר את הכובעים שלה המעוטרים בכל יבול האדמה. "לו היתה כרמן מירנדה בחיים היום, היא היתה חוגגת השנה את יום הולדתה ה-100, לכן חשבתי שיהיה נחמד לבצע שיר שלה, שיבטא את כל מה שהיה תוסס במוזיקה שלה. צריך לתת כבוד לדורות הקודמים."

 

ואם כבוד, מובן שהיא נותנת קודם כל כבוד להוריה, ובמיוחד לאביה ז'ואו. "נולדתי בבית שכולו מוזיקה, בו הגיטרה של אבא, שנתנה את הקצב המיוחד של הבוסה נובה, היתה הכלי הקדוש ביותר בבית. כבר בגיל שבע התחלתי להקליט, תחילה יחד עם אמא שלי – מיושה. את הכבוד לאבא אני נותנת בביצוע שלי ל-"Bim Bom" שלו, בוסה נובה שהוא כתב ממש בתחילת ההיסטוריה וההיסטריה של המקצב הזה.

 

מסומפלת בצ'יל אאוט

"אני מתה על בוסה נובה. זו היתה המצאה יוצאת דופן של אנטוניו קרלוס ז'ובים ושל וינישיוס דה מוראס ושל אבא שלי ועד היום אנשים מאוהבים ונרגעים ומתפנקים עם המקצב הזה. האווירה הכללית באלבומים שלי היא של המקצב הזה רק שעברו כבר למעלה מ-60 שנה מאז שנוצר וההפקה היום נשמעת אחרת. הבוסה נובה היתה הצ'יל אאוט האמיתי של שנות השישים ולכן אולי גם מרבים לסמפל את האלבומים שלי לקטעי צ'יל אאוט של היום".

 

אז הנה היא מגיעה סוף סוף לארץ, להופעות בזאפה הרצליה ב-10 בנובמבר ובזאפה תל אביב ביום למחרת. שמונה שנים מאוחר יותר, אני עדיין ממתין לראות איך תפתיע הפעם. כשפגשתי אותה בצרפת ב-2001 (אחרי שהמנהלת הישראלית שלה שדאז, מאירה שור, הפגישה בינינו, ואחרי שביטלה את הופעתה בארץ), היא משכה אותי אל מרכז הבמה כדי לרקוד איתה את הסמבה האחרונה, ואת כל הלילה בילינו עם כל הפמליה שלה בריקודים בדיסקוטק שניגן באותו ערב לכבודה רק מוזיקה ברזילאית.

 

בשלוש לפנות בוקר היא אירגנה לי הפתעה אמיתית כששלחה את בן זוגה דאז לקנות 30 בקבוקי שמפניה וביקשה מכל הקהל להרים כוס "לכבוד חבר יקר שלי מישראל שאיכזבתי אותו לפני כמה שבועות, ועכשיו אני רוצה לפצות אותו כי הוא חוגג היום את יום הולדתו". בבל ג'ילברטו – אני מחכה לך לפגישה הבאה.

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה ברזיל פינת בבל
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    7 לילות
    ynet ספיישל