שתף קטע נבחר

מדברים לקיר

מותר לעלות להר הבית? צריך לעלות להר הבית? בשביל מה לנו בכלל לעלות להר הבית? העולם הדתי סוער. יעל משאלי טוענת שהדיון הוא קונספירציה רבנית מקיר לקיר, כדי להתחמק משאלת הקיר המערבי והפתקים

פעם אחת, לפני עשרים שנה, עליתי להר הבית. הרגשתי כמו תיירת במקום זר. הרגשה מצויינת. התפעלתי ממפעלות האיסלאם במקום, מהנוף הנשקף (הבתים המכוערים של הרובע היהודי, למשל) ומחרדת הקודש והטירוף המרחפת על פני המקום.

 

שום צער, שום געגוע, שום נוסטלגיה, אפילו לא פסוק אחד על בניית בית שלישי עלה בראשי. תיירת במקום זר, זה הכל.

 

"הר הבית" הוא לא מקום יהודי. אין שום סיבה דתית לעלות לשם היום. להתפלל היום על הר הבית זה ביזיון דתי ממש. הדיון "מותר או אסור" חייב להישאר בתחומי בית-המדרש כדיון הלכתי-אקדמי בלבד. בדיוק כמו שדנים במה בדיוק צריך לעשות הכהן הגדול בבואו אל קודש הקודשים ביום-כיפור. לגמרי לא רלוונטי, גם אם מרתק מצד הפלפולים שבו.

 

חוץ מקומץ משוגעים, כולם יודעים ומבינים את הדבר. מקצה הרב אלישיב ועד קצה הרב שרלו. הדיון הזה שהרבנים מנהלים ביניהם הוא דיון פוליטי ולא דתי (לא שמישהו יצליח לנתק פה את הקשר הסימביוטי שבין פוליטיקה לדת) והוא כולו עוסק בשאלה "עד כמה שווה לנו לבדוק את הקריזה המוסלמית". הרב אלישיב טוען שלא שווה בכלל (צודק במקרה זה, אם כי מסיבות אחרות) והרב שרלו טוען ששווה לנו, לפחות קצת, לפחות מפעם לפעם. רק כדי להזכיר להם ולנו, מי פה בעל הבית. והמוסלמים, כמו מוסלמים, משתפים פעולה עם הדיון העונתי הקבוע ומאיימים בג'יהאד. וכולם חוזרים הביתה מרוצים, עד המועד הבא שראוי בו להתדיין בשאלה הכי אקטואלית ורלוונטית וחדשה "מותר או אסור ליהודי לעלות להר הבית"? "לעלות סתם"? "להתפלל"?, וואו. שאלות רעננות ומרגשות.  

 

אני מודה שזה עובד להם. הדיון המשמים הזה, המעלה עובש מחוסר עניין לציבור, הרבה פחות מסוכן מבחינה דתית ורוחנית מהשאלה המעניינת באמת, כמעט באותו עניין: "סליחה, הקיר הזה, שהצמידו לו רחבה וטקסים ממלכתיים... הקיר הזה שדוחפים לו פתקים, מה בדיוק העניין הדתי-יהודי שלו? מותר ליהודי להתפלל "לכותל המערבי" כאילו הוא באמת "שריד בית מקדשנו"?" אל הקיר הזה מותר ליהודי לעולות? למה בעצם?

 

יותר קל לדבר על הר הבית, כי זה לא מעשי. הר הבית לא בידנו, בית המקדש השלישי לא ייבנה שם (ויש לקוות שלא בכלל), ונורא כיף להתקוטט עם המוסלמים על ערכים קדושים של ממש ולא סתם על אדמה וגבולות. הר הבית! קודש הקודשים! אבל יותר חשוב, בטח בדורנו, להשיב באופן רציני על שאלת הכותל המערבי. מי ולמה הפך את המקום הזה למקום קדוש? להתפלל שם? לטמון פתקים? רק בגלל שמכל קירות התמך של הר הבית היה קטע הקיר הזה גלוי יותר? תנו סיבה!

 

אז היה היה פעם, בעצם פעמיים, לפני הרבה מאוד שנים, בית-מקדש. עכשיו אין. מבחינתי זה ממש בסדר להתפלל בכל מקום אחר, לא קרוב להר הבית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הר הבית
צילום: AP
הכותל
צילום: דודי ועקנין
מומלצים