שתף קטע נבחר

חניתם בחניית נכה? שלמו 5,000 שקל

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אמש (א') הצעת חוק המכפילה פי 10 את הקנס המוטל על מי שחונה בניגוד לחוק בחניית נכה: מ-500 שקל ל-5,000 שקל. יוזם ההצעה, ח"כ זבולון אורלב: "סוגיית החניה היא אחת הבעיות הקשות הניצבות בפני אנשים עם מוגבלות"

"אדם המחנה את רכבו במקום שהוקצה לחניית כלי רכב של נכה, כשרכבו אינו נושא תג נכה או שאינו רכב הנותן שירות הסעה לנכה, דינו - קנס 5,000 שקלים חדשים". כך קובעת הצעת חוק של ח"כ זבולון אורלב, שאושרה אמש (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה. כיום, הקנס בגין חניה בניגוד לחוק במקום השמור לנכה עומד על 500 שקלים בלבד. "סוגיית החניה היא אחת הבעיות הקשות הניצבות בפני אנשים עם מוגבלות", אומר אורלב. "לכן, מוצע להחמיר את העונשים הננקטים נגד עברייני התנועה, על ידי הטלת קנס גבוה של 5,000 שקלים חדשים". 

 

יש לציין כי משרד התחבורה, התומך בהצעת החוק של אורלב, מקדם במקביל הצעת חוק ממשלתית, המטפלת בצורה רחבה יותר בבעיית הנגישות לנכים, ובכלל זאת מסדירה נושאים כמו נגישות לתחבורה ציבורית וקביעת תקני חניה במקומות ציבוריים. גם בהצעת החוק של המשרד כלולה הגדלה של הקנס, אם כי בשיעור נמוך משמעותית: מ-500 שקל כיום ל-1,000 שקל.


חנית נכים: האם הקנס יוכפל פי עשרה? (צילום: ויז'ואל/פוטוס) 

 

פי 50 מקנס רגיל? 

מלבד הגדלה דרמטית של הקנס על חניה במקום השמור לנכים, הצעת החוק של אורלב גם קובעת כי בעלי נכסים פרטיים - כמו למשל קניונים או אולמות אירועים - יוכלו לקבל היתר מרשות מקומית להציב תמרור, האוסר על חנייה במקום המיועד לנכים בלבד. לאחר הצבת תמרור, יוכלו בעלי הנכס לאכוף את החוק באופן עצמאי, אם כי "באמצעים סבירים" - כמו למשל על-ידי גרירת כלי הרכב, וחיוב בעל הרכב בתשלום עבור הגרירה.

 

יש לציין כי למרות תמיכת הממשלה, כלל לא בטוח כי הצעת החוק אכן תהפוך לחוק. בעיה שעשויה לטרפד את אישורה, היא הפרת המידתיות הנהוגה במדרג הענישה הנוכחי. כיום, מקדישה מערכת המשפט בישראל מאמצים ניכרים לשמירה על עקרון המידתיות - התאמה בין עבירות ועונשים, וכן בין חומרת העונשים המוטלים על עבירות דומות. לכן, יתכן כי העלאת הקנס מ-500 שקלים ל-5,000 שקלים - בזמן שהקנס בגין עבירת חנייה "רגילה" עומד על 100 שקלים בלבד - תיתפס כבלתי מידתית.

 

בעיה נוספת שעלולה להיגרם כתוצאה מהגדלת הקנס היא הגברת העומס על בתי המשפט, שיידרשו להתמודד עם עלייה ניכרת במספר בעלי הרכב שיערערו על קנסות חניה שקיבלו. כדאי לזכור כי מזה כעשר שנים מנסים ח"כים להעביר הצעות חוק דומות - ביניהם אורלב עצמו - אך עד כה לא הבשילו ההצעות לכדי חוק מחייב.

 

"הקנס לא תמיד אפקטיבי" 

הליקויים באכיפה נגד מי שחונה בחניות נכים בניגוד לחוק, מוכרים היטב למשרדי הממשלה ולרשויות המקומיות. כבר בדו"ח משנת 2001, התייחס לעניין מבקר המדינה באריכות, וקבע כי "נגד רבים מהנהגים המחנים את רכבם במקומות חניה השמורים לנכים, אין ננקטים צעדי אכיפה כלל או מוטלים עליהם קנסות בלבד... הטלת קנס לא תמיד אפקטיבית, ואף אינה פותרת את בעייתו המיידית של נכה שמקום החניה השמור לו נתפס".

 

המבקר גם התייחס לבעיית מקומות החנייה במקומות השייכים לבעלי נכסים פרטיים: "יש שבעלים פרטיים של בניינים המשמשים כבניינים ציבוריים, מציבים במגרשי החניה של בניינים אלה תמרורים המורים על מקום חניה שמור לנכים, בלא לקבל אישור לכך מרשות התמרור. מקומות שיש בהם תמרורים כאלה, ובכלל זה סימון על הכביש, אינם בבחינת מקום חניה אסור על פי חוק. בנסיבות אלה, אין לרשויות האכיפה - המשטרה ופקחי הרשות המקומית - יכולת לאכוף את איסור החניה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ זבולון אורלב
צילום: דודי ועקנין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים