שתף קטע נבחר

הסיפור המופלא של תיכון אמי"ת בעכו

לפני שלוש שנים רק ‭35%‬ מבוגרי תיכון אמי"ת בעכו היו זכאים לבגרות • ואז הגיעו מנהל חדש שרצה לעשות שינוי ומורה חדש שלמד בעצמו במקום • יחד, הם יותר מהכפילו את שיעור הזכאות לבגרות

מהפך אפשר לעשות גם בבתי-ספר, כפי שניתן ללמוד מהסיפור מחמם הלב הבא. תיכון אמי"ת בעכו שימש במשך שנים מוצא אחרון לתלמידים שלא הצליחו להתקבל ללימודים בבתי-ספר אחרים. חלקם היו מגיעים לשעתיים וחוזרים הביתה, אחרים ישבו בכיתה אבל לא למדו. שיעור הזכאות לבגרות עמד על ‭.35%‬

 

ואז התגייסו למשימת הצלת בית-הספר המנהל מיכאל ליברמן והמורה טל כהן, שסיים את לימודיו בתיכון הזה לפני 17 שנה ושב אליו כמחנך ויועץ חינוכי כדי לסגור מעגל. בתום שלוש שנים מאומצות של עבודה עומד שיעור הזכאות לבגרות של תלמידיו על ‭.75%‬

 

איך הם עשו את זה? הרבה עבודה קשה ויחס אישי. כהן לקח על עצמו לחנך כיתה לתלמידים מתקשים. בהחלטה מפתיעה הוא ביטל את אסיפות ההורים ובמקומן קיים אסיפות תלמידים - התלמידים קיבלו משוב מהמורים והתבקשו לגלות אחריות לציוניהם. מבחינת כהן האחריות לא נגמרת עם הצלצול: הוא מקיים ביקורי בית כמעט יום-יומיים אצל תלמידיו. לפעמים הוא נוסע לבית תלמיד כדי להביא אותו לבית-הספר. כך היה בבוקר אחד ממבחני הבגרות במתמטיקה: אחד התלמידים, שמשפחתו סובלת ממצוקה, לא הגיע לבית-הספר. כהן נסע אליו ומצא אותו ישן, העיר אותו, סייע לו להתלבש והוביל אותו למכוניתו כדי שיגיע בזמן לבחינה.


צוות בית הספר, שלישי מימין: המנהל ליברמן. צילום: גיל נחושתן

 

באורח מפתיע, המורה הצעיר ביטל את הענישה אצלו בכיתה. במקרים קיצוניים, כשהושעו תלמידים, הוא הגיע אליהם הביתה. "אמרתי להם: 'אני המחנך שלכם, לא הייתם בסדר, אבל אני עדיין ננטוש אותם. כשאנחנו מבקרים בבתים של התלמידים ורואים איך הם ישנים, המקרר ריק ואין בגדים, אנחנו מבינים יותר את הילדים כשהם לא רוצים ללמוד. המורים מבינים שאם הילד התחצף זה משום שרע לו או שמשהו מפריע לו, וצריך לסייע לו. כשהילדים רואים שאנחנו נלחמים עליהם ולא מוותרים עליהם בשום מצב, הם מתאמצים - ויש תוצאות‭."‬

 

בזמן שכהן עבד עם הכיתה שלו, עסק מנהל בית-הספר מיכאל ליברמן בשינוי המצב בביתהספר כולו. הפעולה הראשונה שביצע כשנכנס לתפקידו לפני כארבע שנים הייתה להחזיר למורים את האמון בעצמם ובתלמידיהם. "היה בביתהספר סוג של ייאוש‭,"‬ הסביר ליברמן. "נעשתה עבודה עם המורים לטעת אמונה בעצמם וביכולות התלמידים. המוטו שלנו - אמונה בתלמיד ושכנוע עצמי שכל אחד מסוגל לעבודה קשה שבסופה הצתות חולקו לקבוצות קטנות, בהתאם לרמתם של התלמידים. נוסף על כך נבנתה לכל תלמיד תוכנית עבודה אישית, ו"אם תלמיד נכשל בבגרות, אנחנו מגישים אותו למועד חורף, ואם הוא שוב נכשל אז לקיץ, הכל תוך כדי תגבורים. לא מוותרים‭,"‬ הדגיש אתמול ליברמן.

 

הצוות החינוכי גם מעניק שיעורים פרטיים בבתי התלמידים וסיוע כלכלי לתלמידים במצוקה. ביקורי בית ושיחות טלפוניות יום-יומיות בשעות הערב הם חלק מהקשר האישי בין המורים לתלמידים.

 

התוצאות לא איחרו לבוא. בשנת הלימודים תשס"ז היה שיעור הזכאות לבגרות בבית-הספר ‭.35%‬ שנה אחרי, בתשס"ח, קפץ שיעור הזכאות ל‭.57%-‬ בשנה שעברה כבר היה שיעור הזכאות ‭.75%‬ העבודה המאומצת יותר מהכפילה את הצלחת התלמידים.

 

  • "ידיעות אחרונות" בשיתוף עם מפעל הפיס, הסתדרות המורים בישראל, חברת פילת ו-ynet מכריזים על תחרות "המורה של המדינה". בואו לבחור את המורה של המדינה, מלאו את טופס המועמדות, ספרו לנו מי המורה שלדעתכם ראוי לזכות בפרס הצטיינות ובהכרה ציבורית ואולי הוא יזכה להיות אחד מששת המורים המצטיינים אשר ייבחרו על ידי ועדה של אישי ציבור מובילים בתחרות. אפשר להמליץ על מורים שעליהם הומלץ גם בשנה שעברה. ניתן להגיש מועמדות עד 15 בינואר 2010.
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המורה טל כהן. ביטל את אסיפות ההורים וקבע אסיפות תלמידים במקומן
צילום: גיל נחשותן
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים