שתף קטע נבחר

סלקום וישראכרט רבות - הלקוחה משלמת

לקוחה החליפה כרטיס אשראי אבל משום מה, הוראת קבע לסלקום לא עברה לכרטיס החדש, ובמקום העבודה שלה עיכבו לה את המשכורת בשבועיים עקב החוב שנוצר. בישראכרט טוענים: "שלחנו הודעה לסלקום" בסלקום טוענים: "לא קיבלנו"

כשכרטיס אובד או נגנב וחברת האשראי מחדשת אותו, כל החיובים אמורים לעבור לכרטיס החדש, כולל חיובים בהוראת קבע.

 

כך גם חשבה פ', שעזבה את מקום העבודה שלה אחרי שנתיים וחצי. מקום העבודה ההוא העניק לה טלפון סלולרי ברשת סלקום, והתשלום עבור השיחות נעשה בהוראת קבע דרך כרטיס האשראי: כל עוד היא דיברה בנייד בפחות מ-200 שקל בחודש, מקום העבודה שילם לה את החשבון. כל חריגה שולמה על-ידה.

 

פ' לא עברה את הרף הזה כחצי שנה, ואיתרע מזלה שבחודש האחרון לעבודתה שם, ספטמבר 2009, עברה אותו בכ-9 שקלים. "העבירה" הזאת הובילה למשחק פינג-פונג קפקאי במיוחד, בו פ' היתה הכדור שטורטר בין מקום העבודה שלה, סלקום וישראכרט.

 

הוראת הקבע לא הועברה מהכרטיס המבוטל

"כשבאתי לקחת את הצ'ק האחרון ממקום העבודה, נאמר לי שיש לי חוב עלום לשלם לסלקום בעבור הטלפון הנייד שקיבלתי ממקום העבודה, על סך 66.27 שקל", היא מספרת. "כאשר תהיתי לפשר החוב נמסר לי שמדובר בתוספת גבייה לחוב של 9.18 שקלים, מחודש ספטמבר האחרון".

 

פ' איבדה את כרטיס הישראכרט שלה לפני זמן מה וחידשה אותו. אבל משום מה, ברשות סלקום עדיין היו פרטי הכרטיס הישן שלה.

 

הסכום של 9.18 שקלים נכנס לגבייה בחודש אוקטובר, אולם סלקום לא הצליחה לגבות אותו מהכרטיס הישן המבוטל, מן הסתם, וחברת כרטיסי האשראי לא זיהתה את הוראת הקבע, משום שזו לא הועברה על-ידי סלקום לכרטיס החדש.

 

החוב חזר לסלקום, ולפיכך דינו היה כדין צ'ק חוזר. דחיית החוב על ידי ישראכרט גררה קנס של 49 שקל ובתוספת מע"מ צמח החוב ל-66.27 שקל.

 

"לא ברור לי מדוע הוראת הקבע על הכרטיס לא הועברה באופן אוטומטי לכרטיס האשראי החדש, כפי שהתחייבה ישראכרט לעשות", מספרת פ'. "במקום העבודה סירבו לתת לי את הצ'ק בעבור חודש העבודה האחרון שלי (על סך 5,900 שקל) אם לא אשלם את החוב. הם הבהירו שאין זה מעניינם ועלי לסגור זאת מול סלקום. בסלקום סירבו לשוחח עימי ואמרו כי ההסכם שלהם הוא רק מול מקום העבודה. אז החלטתי להתקשר לישראכרט ולשאול אותם לפשר הדבר. ה'חוב' הזה הרי אינו באשמתי.

  

בישראכרט מתבלבלים: האם שלחו או לא שלחו הודעה לסלקום?

פ' פנתה לישראכרט - ב-23 בדצמבר ושם נאמר לה בתחילה שהם לא מוצאים את החיוב בכלל. "לאחר מספר שיחות טלפון הודיעו לי שמצאו אותו, אבל שלא מחובתם לשלם אותו כי לא דאגתי להעביר את הוראת הקבע", מספרת פ'. "לטענת המוקדנית - ברגע שאין חיובים למשך חצי שנה על כרטיס האשראי - ההוראה מבוטלת".

 

פ' אמרה נואש ושלחה את אימה לטפל בעניין. לאימה נאמר שכאשר הולך כרטיס לאיבוד בישראכרט דואגים לידע את החברות שעמן יש הסכמים של הוראות קבע וישראכרט אכן יידעה את סלקום.

 

"נציג עמו דיברה אמי במוקד הבירורים, אמר לה באופן חד משמעי שנשלח טופס לסלקום", מספרת פ'. "לאחר שיחה ממושכת והבהרות הוא בדק שוב והפעם אמר שהטופס 'לא נשלח'. אימי שאלה למה והוא השיב כי אינו יודע. אימי ביקשה לדבר עם המנהלת והוא הבטיח לה שהמנהלת שמרית תחזור אליה בתוך שעה.

 

"היא חזרה כעבור שעתיים וחצי וכך הסבירה: הוראת הקבע לסלקום לא הייתה קבועה כל חודש רק במקרה של חריגה מעל 200 שקל, וזה לא קרה מאז דצמבר 2008. לכן, כאשר אבד הכרטיס, ברשימות שלהם לא ראו את הוראת הקבע ולכן לא שלחו לסלקום הודעה על מעבר לכרטיס אשראי אחר.

 

"כששאלתי מדוע לא הפעלתם שיקול דעת כשהחזרתם את החיוב המזערי הזה? השיבו לי שזו המדיניות! כרטיס שבוטל, כל חיוב עליו חוזר".

 

החברות חייבות להעביר ביניהן את המידע, לא הלקוחה

חלק מהמידע ששמרית מישראכרט מסרה לפ', אינו מדויק לכאורה. מחובתה של חברת האשראי להעביר את כל החיובים מכרטיס אחד לחדש. בחברת האשראי טענו לכאורה בפני פ' שגם שכיוון שהוראת הקבע היתה "רדומה" במשך חצי שנה, היא נשכחה במערכת.

 

אבל טיבה של הוראת קבע הוא הסכם בין צרכן לחברה: כשהגורם המסחרי מעביר הודעה לחיוב, אני הצרכן מאשר שימוש בכרטיס אשראי לתשלום.

 

וטיבה של ההוראת הקבע הספציפית בה עסקינן היא שרק אם פ' עוברת באגורה את ה-200 שקל מחייבים אותה, אם לא, לא נוגעים בחשבונה - ולכן רבים הסיכויים שתהיה רדומה, זה אופייה, ואין בכלל להתפלא שעברו חודשים מבלי שהופעלה.

 

זה לא עניינה של חברת האשראי אם ההוראה מופעלת או לא, כל עוד הסכימו הצרכן והחברה על קיומה. חברת האשראי נמצאת בתווך, היא צינור להעברת הכסף, ואינה יכולה להפוך למעין שופט.

 

אבל פ' כבר הרימה ידיים. הי מספרת: "השיחה עם שמרית הייתה טעונה והיא הורידה מישראכרט כל אחריות, השיחה עם סלקום הסתיימה ב'אין לנו מה לדבר איתך רק עם מקום העבודה', והשיחה עם מקום העבודה היתה: 'זה לא לשיקול דעתנו'.

 

"בסופו של דבר שיחות הטלפון עלו הרבה מעל לסכום המדובר, ומקום העבודה לא מוכנים לשחרר את השיק עד שלא ישולם להם כל החוב".

 

ישראכרט: "שלחנו דו"ח". סלקום: "מעולם לא קיבלנו"

אחרי דין ודברים, מקום העבודה הסכים לשחרר את הצ'ק אבל הטיל על פ' את החוב. במקום העבודה אמרו לנו שסלקום פנו לפ' בשני מכתבים בעניין הכרטיס. פ' טוענת שהמכתבים לא הגיעו אליה, אולי מפני שעברה כתובת, אבל כך או כך: לא פ' אמורה לעדכן את הפרטים אצל סלקום, אלא ישראכרט, ולא ברור מדוע ישראכרט לא עשתה כן ומדוע סלקום גלגלה זאת לפתחה של הלקוחה.

  

מישראכרט נמסר בתגובה: "כרטיס מסטרקארד שאליו שידרה חברת "סלקום" חיוב בסך 9.18 שקלים בתאריך 10 באוקטובר בוטל על-ידי הלקוחה בחברת ישראכרט.

 

"ישראכרט הודיע לחברת סלקום בדו"ח מיוחד (דו"ח כרטיסים מוחלפים), כי הכרטיס שמספרו רשום לעיל הוחלף בכרטיס שמספרו מסתיים בספרות אחרות.

 

"לצערנו, חברת סלקום לא שידרה החיוב מחדש לכרטיס התקין. אילו עשתה כן היתה אי הנעימות נמנעת מהלקוחה".  

 

מסלקום נמסר בתגובה: "סלקום מעולם לא קבלה מחברת האשראי את הדו"ח, במידה והיה מתקבל, כמובן שהפרטים היו מוחלפים. החברה העבירה ללקוחה מספר עדכונים, שאין ברשותינו אמצעי תשלום מעודכן, לצערנו הלקוחה לא פנתה לחברה לעדכון הפרטים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
לאן נעלמה הוראת הקבע? מסטרקארד
מומלצים