שתף קטע נבחר

מי אשם בכך שהנהג אשם?

מבחינת שר התחבורה, ה"גורם האנושי" הוא האחראי לתאונות הדרכים על כבישי ישראל בכלל, ולריבוי התאונות הקטלניות והעליה המאיימת במספר ההרוגים בפרט. אלא שלקביעה זו לא שותפים מומחי התחבורה הבולטים במדינה

שר התחבורה מצא את האשם בתאונות הדרכים: "או שאין מה לעשות מבחינה תשתיתית, או שהממשלה עושה ומשקיעה סכומים עצומים, ואז נשאר נושא הנהג". דברים אלה אמר אתמול (ד') במליאת הכנסת שר התחבורה, ישראל כץ, בהתייחסו לתאונות הקטלניות של השבועות האחרונים, אשר הביאו לעלייה משמעותית של עשרות אחוזים במספר ההרוגים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. "הגורם האנושי (הוא) עדיין המרכיב המרכזי", הבהיר השר לחברי הכנסת.

 

על דברי השר כץ, ענה אתמול ח"כ זאב בילסקי: "אני לא יכול להסתכל בפנים של האנשים ולהגיד להם - הגורם האנושי הרס משפחה שלמה. אי-אפשר להתחבא מאחורי הגורם האנושי. יש מה לעשות, אדוני השר". לדעתו של בילסקי, שותפים בכירי המומחים בתחום הבטיחות: דווקא מאחר שהגורם האנושי מועד לטעויות, על המדינה לעשות כל שביכולתה על-מנת להקטין את הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מכך. אם באמצעות שיפור לימודי הנהיגה, אם באמצעות החמרת הדרישות מנהגים מקצועיים - ואם באמצעות הקמת תשתית סלחנית.

 

כדי לבדוק מה אמר השר, וכיצד מסתדרים דבריו עם המציאות והסבריהם המפורטים של מומחי בטיחות, לפניכם מספר דוגמאות:

 

"מה שנקרא הגורם האנושי"

השר על ריבוי התאונות לאחרונה: "די ברור שדווקא בהצטברות של התאונות האחרונות, קיים באופן מובהק מה שנקרא הגורם האנושי".

 

ח"כ נחום לנגנטל, יו"ר ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא תאונות דרכים (2002): "במדינת ישראל נפגשים בעצם עם הנהגים (רק) בהכשרתם. אני אמרתי את זה הרבה מאוד שנים במשרד התחבורה, כשעבדתי במשרד, (ו)אני אומר את זה גם היום - השיטה לא שינתה את דרכה ב-‎20-30 שנים האחרונות... ישנם שינויים מינוריים בלבד. בסך הכל מלמדים במדינת ישראל איך לעבור טסט, ופחות מלמדים איך לנהוג. אתה שואל את עצמך איך הנהג שעולה על הכביש ואוחז בהגה - ובכל זאת זה כלי משחית - אם הוא לא מוכשר כראוי ולא מוכשר נכון, אז התוצאה יכולה להיות הרת אסון".

 

דו"ח ועדת שיינין, לקביעת תוכנית לאומית למאבק בתאונות הדרכים (2005): "לגורם האנושי משקל מכריע בגרימתן של תאונות. מודעותו, ניסיונו וידיעותיו של המשתמש בדרך עשויים לסייע לו ברגע הקריטי. לאור זאת יש לראות בהכשרה מקצועית בבתי הספר ובחינוך לבטיחות בדרכים אמצעי מרכזי ללמידה מקצועית ומובנית, שינוי נורמות התנהגות, שיפור הידע והמיומנות, ופיתוח מודעות עמוקה לנושא הבטיחות... שדרוג ההכשרה והתמקדות בהתנהגות, ידע ומיומנות, הכרת מגבלות האדם והרכב ותנאי הסביבה, עשויים לתרום לשיפור משמעותי של הבטיחות בדרכים".

 

ואיך טיפלו "בגורם האנושי": המלצותיהן של ועדת החקירה הפרלמנטרית וועדת שיינין בעניין הכשרת נהגים והטמעת נושא הבטיחות במערכת החינוך - לא יושמו. קביעתו של ח"כ לנגנטל, לפיה שיטת לימוד הנהיגה לא השתנתה באופן מהותי ב-30 השנים האחרונות, רלוונטית גם היום.

 

"אין הרבה מה לעשות"

השר על תאונת המשאית הקשה ליד צומת הערבה: "זה לא כביש שמוגדר כביש אדום, אין הרבה מה לעשות שם ויש לנהוג בזהירות".

 

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, בהופעה בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית (2002): "אין במדינה לימוד נהיגה אמיתי ונורמלי... הכשרה משמעה לרדת את הירידה בסדום - נהגים חדשים יורדים את הירידה עם הבלמים, ובסוף הירידה באמת אין בלמים, והנהג מטפס על האנשים בצומת. לא מלמדים את הדברים הללו בבתי הספר במדינת ישראל".

 

אלוף (מיל') עמי סגיס, יו"ר ועדה ציבורית לבחינת ענף ההובלה בישראל (2002): "תחום הכשרת הנהג (המקצועי) הוא אולי אחד המרכיבים הראשונים בבעיית תאונות הדרכים. משרד התחבורה ומשרד העבודה והרווחה חייבים להגיע לתכנית חדשה להכשרת הנהג. יש לטפל בנושא בצורה מסודרת כדי להביא לכך שהגורם העיקרי שמעורב בתאונות יקבל את כל ההכשרה הנכונה והמתאימה לביצוע הובלה... נהג הוא בעל מקצוע. אי-אפשר להתייחס לאדם שהוציא עכשיו רישיון כאל נהג... שכר הנהגים חייב להיות שכר הולם, כדי שלא יחייב את הנהג לעבוד שעות יתר ולחפש לעצמו עבודות נוספות".

  

דו"ח שיינין (2005): "נהגי רכב ציבורי ורכב כבד יידרשו להכשרה מקצועית ייחודית ולתעודת מקצוע. תוכנית ההכשרה תיקבע בידי אנשי מקצוע. נהגים אלה יידרשו להדרכה מתקדמת והשתלמויות תקופתיות כחלק מתהליך חידוש הרישיון".

 

ואיך טיפלו ב"גורם האנושי": מרבית המלצות ועדות סגיס ושיינין בעניין הכשרת נהגי רכב כבד וציבורי לא יושמו.

 

"התנהגות פושעת ורשלנית"

השר על נהגים ועבירות תנועה: "התאונות האלה ורבות מהתאונות, הן בגלל התנהגות פושעת ורשלנית של נהגים".

 

ד"ר משה בקר, יועץ לוועדת החקירה הפרלנטרית (2003): "החלוקה של הגורמים שנעשית אצלנו מוטעית. בחקירות המשטרה בדרך כלל הגורם האנושי מוזכר בכל מקרה. מתייחסים שם תמיד לעבירה כלשהי על החוק. לפי המשטרה ‎97% מהתאונות נגרמות עקב הגורם האנושי. גורמי הרכב, התשתית והסביבה - כולם יחד מהווים ‎3%. זוהי טעות. בכל תאונת דרכים יש ‎3-4 גורמים דומיננטיים".

 

דו"ח שיינין (2005): "לא ניתן לטפל רק באחד מגורמי התאונה בלי לטפל בעת ובעונה אחת ביתר גורמיה... תשתיות סלחניות מקטינות את הנזק של הטעויות האנושיות, שתמיד תהיינה".

 

ואיך טיפלו ב"גורם האנושי": בכירי המומחים בתחום התחבורה ממליצים מזה יותר מ-20 שנה לבצע "חקירת עומק" לתאונות קשות וקטלניות, על-מנת למצוא את מכלול הגורמים לכל תאונה - ובכך למנוע את הישנותן של תאונות דומות. נכון להיום, אין בישראל אף גורם המבצע חקירת עומק של תאונות דרכים, וחקירות המשטרה מתמקדות בגורם האנושי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: "הגורם האנושי הוא המרכיב המרכזי"
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים