שתף קטע נבחר

על חיוב שחזר משלמים - פעמיים

לקוח של פלאפון שילם לחברה באמצעות הוראת קבע. כשהתשלום חזר, הבנק גבה ממנו עמלה גבוהה. כשהגיעה החשבונית מפלאפון, גילה שגם פלאפון גבתה ממנו את אותה עמלה. מסקנה: מסתבר שאפשר לגבות עמלה מהצרכן, פעמיים

מאוד נוח לשלם חשבונות בהוראת קבע, אבל כשהתשלום לחברת פלאפון אינו מכובד על-ידי הבנק, בגלל חוסר כיסוי בחשבון או בעטיין של סיבות טכניות, ייתכן שתשלמו עמלה כפולה - לבנק ולפלאפון.

 

איתרע מזלו של יניב, לקוח של פלאפון, שנאלץ לשלם עמלה מנופחת במיוחד: על הוראת קבע של 42 שקל שחזרה, שילם לבנק 35 שקל ולפלאפון 52.95 שקל, כלומר 130 שקל סך הכל. כך שלמעשה, יניב שילם עמלות בגובה 87.95 שקל בנוסף ל-42 שקל של התשלום, כלומר "הקנס" היה גבוה יותר מפי 2 מהתשלום עצמו.

 

"אני משלם מדי חודש לפלאפון 42 שקל בהוראת קבע, אחרי שעברתי לאורנג'", מספר יניב. "בחודש שעבר, שילמתי בזמן אבל הוראת הקבע חזרה, כנראה שלא היה לי מספיק כסף בחשבון. מכיוון שכך, הבנק הבינלאומי חייב אותי ב-35 שקל נוספים.

 

"אחרי זמן מה, הגיעה אלי חשבונית של פלאפון, והבחנתי בשורת: 'חיוב נוסף' של 52.95 שקל, נוסף על 42 השקלים שאני משלם מדי חודש. התקשרתי לברר את מהות החיוב והתברר לי, שחברת פלאפון הגדילה לעשות וחייבה אותי על כך שחזרה הוראת הקבע בתואנה שהבנק חייב אותם על התשלום שחזר. אבל הבנק כבר גבה ממני 35 שקל ושילמתי אותם לבנק. למה אני חייב לשלם 130 שקל על חוב של 42 שקל?

 

פלאפון: "זה מופיע בחוזה"

מהיכן הגיעה העמלה המסתורית הנוספת? בבנק הבינלאומי אמרו לנו את המובן מאליו: "הבינלאומי גבה מהלקוח המדובר עמלה אחת בלבד - 'עמלת החזרת חיוב על פי הרשאה', וזאת כמקובל במקרה כזה וכמקובל במערכת הבנקאית. כל עמלה ו/או עלות נוספת לא נגבתה מהלקוח על ידי הבנק הבינלאומי".

 

והרי ברור שלא הבינלאומי גבו את העמלה הנוספת, כי אם פלאפון. אבל מי גבה מפלאפון את העמלה שגילגלה על הלקוח שלה? ובכן, נראה שמדובר בשיפוי: הלקוח שחשבונו לא כובד, "פיצה" את חברת הסלולר, שגם היא, כך מסתבר נדרשה לשלם את אותה עמלה בחשבון הבנק שלה, שמנוהל באותו בנק או בבנק אחר.  

 

בהליך של הוראת קבע, פלאפון מבקשת מהבנק או ממסב - חברה שעוסקת בחיובים על פי הרשאה, לחייב את חשבונו של הלקוח. כיוון שהחיוב חזר והבנק של פלאפון טיפל בחיוב שחזר, הוא גובה מפלאפון עמלה. כך שאין קשר ישיר בין העמלה שנגבית מהצרכן לעמלה שנגבית מפלאפון. אבל חברת פלאפון מצידה, מחייבת את הלקוח בעלויות אלה. כלומר, הבנקים עושים על כל תשלום כזה שנדחה הון קטן שמגולגל לחלוטין על בעל הכיס הקטן: הצרכן.

 

מפלאפון מסרו בתגובה: "במצב שבו תשלום אינו מכובד על ידי הבנק של הלקוח, הן הלקוח והן פלאפון מחויבים בעמלה על ידי הבנק. כמקובל במשק, עמלה זו נגבית מהלקוח בחשבונית החודשית. ההסבר נמסר ללקוח בעת השיחה עימו, כולל המידע על הוצאות הגבייה בגין הפיגור בתשלומיו. הסבר זה אף מופיע בהסכם עליו חתם הלקוח במעמד ההתקשרות".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
כל העמלות מגולגלות לכיוונו של בעל הכיס הקטן - הצרכן
צילום: רויטרס
מומלצים