שתף קטע נבחר

מדריך רכב צמוד: מתי לקחת, מתי לוותר

תחשיב מעודכן לקראת העלאת שווי השימוש של רכב מהמעביד בינואר 2011, מגלה בדיוק כמה כסף כדאי לכם לשלם על רכב משפחתי צמוד. אם ירצו מכם יותר, החזירו אותו ועברו לרכב פרטי

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, ובמידה והלחץ שמפעילים ארגוני תחבורה שונים לא יזיז את האוצר מכוונתו, צפויה התייקרות ניכרת בשווי השימוש שישלמו מקבלי רכב צמוד. השאלה החשובה ביותר אם כך היא זו: היכן נמצאת נקודת האיזון הכספית שמעבר לה, לא כדאי להמשיך ולהחזיק ברכב הצמוד, ועדיף להחזירו ולרכוש מכונית פרטית, אליה נלווים דמי אחזקת רכב מהמעסיק. והתשובה: בדיקה שערכו סמדר ומשה קצין מחברת חשב, מעלה כי נקודת האיזון היא בין 2,896 ל-3,319 שקלים. ההסברים לפניכם.

 

עם זאת, כדאי לזכור כי בתחילת 2011 צפויה עליית מחירים של חלק מהמכוניות המשפחתיות, אותה מובילים יבואני המכוניות היפניות, שנאלצים להתמודד עם התחזקות משמעותית של היין. מאחר ששווי השימוש כיום נקבע כאחוז קבוע ממחיר הרכב, עליית המחירים תגרור ייקור תואם של השווי.  

 

מתי כדאי רכב צמוד, ומתי לא

התחשיב מגלה כי כל עובד שכיר, צריך לבדוק את מכלול המשתנים שלו עצמו, כמו למשל גובה המס השולי, התנאים הסוציאליים, המרחק שהוא נוסע ועוד. כמובן שכאשר מקום העבודה מגלם עבור העובד את שווי השימוש, או אם אין ויתור על תנאים סוציאליים, גדלה כדאיות השימוש ברכב צמוד. לדוגמה: עובד שמקבל ממעבידו מכונית דוגמת מאזדה 3 שמחירה כחדשה 118 אלף שקלים, וצריך לוותר לכן על יותר מ-3,319 שקלים בחודש, מוטב לו לוותר על ההטבה.

 

אם הוויתור על השכר נמוך יותר, כדאי לו להמשיך ולקבל רכב צמוד מהמעסיק גם אחרי ינואר 2011. התחשיב מבוסס על-כך שהעלות האמיתית של רכב חדש בבעלות פרטית, כמו מאזדה 3, פורד פוקוס או טויוטה קורולה, הצובר מדי שנה כ-20 אלף ק"מ ומוחזק במשך חמש שנים בידי העובד, היא 3,267 שקלים לחודש נטו.

 

אם יש לכם רכב צמוד דומה שקיבלתם מהמעביד, תחויבו מחודש ינואר ב-2,958 שקלים כשווי שימוש או 2.5% ממחיר הרכב. בהנחה שהמס השולי שבו אתם חייבים הוא 45% (כולל ביטוח לאומי ומס בריאות, ובשיעור מס שולי זה חייבים כל מי שמשתכרים ברוטו בין 18,250 ל-39,340 שקל לחודש), יקטן הנטו שלו בגלל תשלום המס על שווי השימוש ב-1,331 שקל. בנוסף תפסידו בנטו עוד 1,825 שקלים בגין ויתור על 3,319 שקלים בשכר הברוטו שלכם, תמורת קבלת רכב צמוד, ועוד 111 שקלים הפסד על הפקדות המעביד לפנסיה ופיצויים. הנטו שלכם יקטן לכן ב-1,936 שקלים בחודש.

 

נקודת האיזון במקרה זה היא אם כך 3,319 שקלים. מעבר לה לא כדאי להמשיך ולהחזיק ברכב צמוד. לעובד ששכרו נמוך יותר (12,720 עד 18,250 שקלים לחודש), והמס השולי שלו (כולל ביטוח לאומי ומס בריאות) על כן רק 42%, יהיה כדאי להחזיר את הרכב הצמוד אם יידרש לשלם 2,896 שקלים בחודש או יותר.

 

וכדאי לזכור

  • כאשר ויתור השכר לעובד גבוה מנקודת האיזון, לא כדאי לעובד לקבל רכב צמוד, אלא לרכוש רכב בבעלות פרטית.
  • אם העובד עושה קילומטרז' נמוך, כדאי לו להחזיר את הרכב למעסיק, גם אם שווי השימוש נמוך יותר.
  • רכישת רכב משומש בן שלוש שנים ויותר ובעלות עליו במשך שנתיים לפחות, תחסוך לעובד שיוותר על הטבה בין 4,000 ל-8,000 שקלים בשנה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
מתי כדאי מכונית צמודה, מתי עדיף רכבת...
צילום: שאול גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים