שתף קטע נבחר

היש צורך להטביל תבניות חד-פעמיות?

שאלה:

 

ישנן תבניות אלומניום לשימוש חד-פעמי, אך ניתן לעשות בהן שימוש חוזר. שאלתי היא, האם הן חייבות בטבילה משום שלעיתים משתמשים בהן יותר מפעם אחת, או שאין בכך צורך משום הגדרתן? (דוד)

 

תשובה:

 

דוד שלום.

 

אף-על-פי שלא ציינת זאת במפורש, אתה מתכוון בוודאי לתבניות שאינן מיוצרות בארץ, אלא בחו"ל על-ידי נכרים. לגבי תבניות מייצור מקומי אין שאלה בכלל.

 

מה הבעיה בתבניות מתוצרת חו"ל?

 

א. בתורה נאמר: "כל דבר אשר יבוא באש, תעבירו באש, וטהר. אך במי נדה יתחטא, וכל אשר לא יבוא באש תעבירו במים". (במדבר לא כג). פסוקים אלו, שנאמרו לישראל אחרי חזרתם ממלחמת מדין עם שלל מהגויים, מהווים את המקור לדיני הכשרת כלים שנלקחו מגויים. (תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף עה, ב).

 

ב. ישנם שני סוגי כלים: 1. כלים שהשתמשו בהם הגויים למאכלים אסורים, וצריכים הגעלה כדי להכשירם - וטבילה אחר כך. 2. כלים חדשים שעדיין לא השתמשו בהם כלל, אלא שהיו בידי גויים או נעשו על ידם, וכעת מעבירים אותם לרשות ישראל. אלו צריכים טבילה בלבד. טעם הדבר - "כדי שיצא מטומאתו של עובד כוכבים לקדושתו של ישראל" (ש"ך יורה דעה סעיף קכ).

 

ג. בפסוק הנזכר נאמרה ההלכה לגבי כלים שאפשר להעבירם באש, ולמדו חז"ל מכאן, שהכלים הצריכים טבילה הם כלי מתכות, והם הוסיפו גם כלי זכוכית משום שדינם לעניין טומאה דומה לזה של כלי מתכות. כלי עץ וחרס אינם צריכים טבילה. לגבי כלי פלסטיק יש מחלוקת בין האחרונים, ויש מחמירים להטבילם בלי ברכה. (ע' הכשרות כהלכה מה ו).

 

ד. לפי זה, היה נראה, לכאורה, שצריך להטביל קופסאות שימורים מתוצרת נוכרית - העשויות ממתכת ושיש בהם מאכל, קפה, ריבה, וכו' - לפני שמתחילים להשתמש בהם. אולם, האחרונים כתבו, שאין צורך להטבילם

לפני השימוש, ונתנו מספר טעמים:

 

1. לכלי אין חשיבות עצמית ככלי , ואינו מהווה אלא אריזה לאוכל. (אגרות משה יורה דעה חלק ב מ).

 

2. אין זה שימוש לכלי סעודה שצריך טבילה.

 

3. קופסאות שימורים אינם בכלל כלים עד שיפתחו אותם, ואז נעשים הם לכלי על-ידי ישראל הפותחם.

 

ה. מה דינן של תבניות חד-פעמיות?

 

התבניות, וכן כלים אחרים שנועדו לשימוש חד פעמי, אף שהם ממתכת כאלומיניום, אינם צריכים טבילה, כי אין עליהם "שם כלי" (שו"ת מנחת יצחק ח"ה לב, א). לכן, גם שימוש חוזר בתבנית הזו, אינו מחייב טבילה, מפני שאין השימוש החוזר משנה את העובדה שהיא נועדה לשימוש זמני, ואין היא נחשבת כלי.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים