שתף קטע נבחר

 

"הסרט הוא הומאז' לאנשים שהם ילדים מגודלים"

במאי "קופקבאנה", מארק פיטוסי, מקדיש את הסרט לרוח האקצנטריות והחופש. בראיון ל-ynet הוא משבח את הכוכבת איזבל הופר ומודה על האובססיה שתשוב גם בפרויקט הבא: "מניח ששוב ישאלו מה הסיפור שלי עם אמהות יהודיות"

לבמאי הצרפתי מארק פיטוסי יש משיכה לשוליים. למרות שהסרט שלו "קופקבאנה", דרמה קטנטונת, נטולת יומרות ומלאת קסם על אישה קצת אחרת עם חלומות גדולים, הוא לכאורה עוד יצירת שמתחככת במיינסטרים הקולנועי הצרפתי, פיטוסי מקווה שהוא הולך איתו צעד אחד רחוק יותר.

 

  • בואו להתעדכן בחדשות, סרטונים ותמונות בלעדיות בעמוד הפייסבוק של ynet
  • וגם לפייסבוק של ynet תרבות ובידור

     

    בפיצ'ר השני שלו, שינעל את פסטיבל הסרטים הצרפתי בסינמטקים ברחבי ישראל, וייצא להקרנות מסחריות מייד לאחר מכן, פיטוסי נוגע גם בנושאים חברתיים כמו יחסי כוחות בין הדורות, נשיות לא מתנצלת, היפלטות אל מחוץ למעגל העבודה ויחס שמרני אל האחר.

     

    צפו בטריילר של "קופקבאנה"

     

    בראיון ל-ynet שנערך בפריז אומר הבמאי: "גם בסרט הקודם שלי דיברתי על אישה בשוליים שבאמצע החיים החליטה לשנות מקצוע ונאלצת להתמודד עם טכניקה של מכירה אגרסיבית. זה נושא שרציתי לחזור אליו כדי להציף דרכו ביקורת חברתית. נכון שהטון הוא קומי, אבל אני לא משוכנע ש'קופקבאנה' זו קומדיה".

     

    גיבורת הסרט, אותה מגלמת השחקנית הצרפתייה, איזבל הופר, היא נפש חופשייה שלכודה בגוף של אישה באמצע גיל החמישים לחייה, מורדת במובנים רבים שאינה מיישרת קו עם מוסכמות חברתיות רווחות. כשהיא מגלה שבתה לא הזמינה אותה לטקס חתונתה כיוון שהיא מתביישת בה, היא מחליטה שאולי בכל זאת הגיע הזמן לשינוי.


    הופר ושאמה ב"קופקבנה"

     

    את תפקיד הבת בסרט מגלמת בתה הפרטית של הופר, השחקנית לוליטה שאמה. "זה מעניין בעיני שדווקא הבת, שבסרט היא בגיל שלא מפחד ממרד ואמור להרגיש חופשי, היא הרבה פחות מקורית וחופשייה מהאם", אומר פיטוסי ומדגיש, "יצירתיות אינה קשורה בגיל אלא באופי, בטמפרמנט ובאישיות".

     

    אישה לא שגרתית

    מה הדרך שעשתה גיבורת סרטו של פיטוסי עד לנקודה בה מוצא אותה הקהל על המסך כשהיא נטולת עבודה וחסרת יציבות, היתה השאלה הראשונה שהציבה בפניו השחקנית הראשית לפני שקיבלה על עצמה את התפקיד.

     

    "אמרתי לאיזבל שמאותה הסיבה שבַּאבּוּ, גיבורת הסרט לא תסיים ספר שהתחילה לקרוא פשוט כי לידו מונח ספר אחר שבא לה פתאום לצלול לתוכו, כך היא הגיעה למקום שבו היא נמצאת", אומר פיטוסי ומדגיש, "זו לא אישה שיכולה להישאר במקום, היא משתעממת בקלות כי האישיות שלה לא בנויה לרוטינה או ליומיום קונבנציונאלי. היא תמיד תעדיף סיבוב סביב אירופה על אופנוע".


    פיטוסי, הופר, מגלי ווש ושאמה בבכורת קופקבאנה (צילום: gettyimages)

     

    באופן מפתיע לא נראה שאכפת לבמאי אם תאהבו או תשנאו את הדמות שיצר. מה שחשוב לו, שלא תישארו אדישים כלפיה. "אני מסתפק ברגשות חלוקים", הוא אומר, "מה שמאד בעייתי בעיני בקומדיות בכלל ובעיקר באלה הצרפתיות, היא הצגת דמויות חד ממדיות שלוקחות את הצופה ביד ומכוונות אותו להרגיש רגש מסוים בלבד. התוצאה היא דמויות חיוורות.

     

    "בְבַּאבּוּ יש משהו מאד סימפטי אבל במידה שווה היא יכולה להיות בלתי נסבלת, מעצבנת ואנטיפטית. אם אני רוצה לעשות קולנוע שקשור לריאליזם, הוא חייב לעבור במקומות האלה. מעבר לכך הסרט הזה הוא הומאז' לאנשים מסוג זה, שהם ילדים מגודלים. אקסצנטריות, מקוריות וחופשיות הם דברים שאני תומך בהם".

     

    איזבל הופר היתה הבחירה הראשונה לתפקיד?

     

    "לוליטה שיחקה בסרט הקודם שלי וכשהתחלתי לכתוב את התסריט הזה, היה לי ברור שהיא תשחק את הבת. מאוחר יותר חשבתי למה לא לנסות לפנות לאמא האמיתית שלה לתפקיד באבו, אבל לא האמנתי שהיא תסכים. שאלתי את לוליטה אם מעניין אותה לשחק עם אמא שלה והיא אמרה שזה מפתה אותה לחזור ולשתף פעולה. הן שיחקו, הרי, בסרטו של שברול, 'עסקי נשים', כשלוליטה היתה בת 4 ואחר כך בסרט "החיים המודרניים" של פריירה ברבוסה".

     

    העקב השטוח וזה עם העקב הגבוה

    פיטוסי לא האמין שכוכבת בסדר גודל של הופר תסכים להשתתף בסרט שלו. גם בגלל הפילמוגרפיה הענפה שלה מול הניסיון המועט שלו אבל לא פחות מכך בגלל הדמות הסימפטית שרקח. "זה נכון שהיא שיחקה בקומדיות, אבל הסרטים האחרונים שעשתה, הוכיחו שהיא מעדיפה קולנוע חמור סבר", הוא אומר.

     

    "הקריירה שלה באופן כללי יותר אינטלקטואלית ובשביל הסרט הזה נדרשה ספונטניות מסוימת. היא מאד הצחיקה אותי כשהיא הגדירה במדויק שבסרט הזה מה שחשוב זה לא הגדרת הז'אנר אלא הגדרת הנשיות. בעיניה יש שני סוגי נשים – זה עם העקב השטוח וזה עם העקב הגבוה".


    הופר בפעולה. חסרת גיל

     

    באבו שחולמת על חופשה פרועה תחת השמש של ברזיל ומוצאת את עצמה מוכרת דירות נופש בעיר הקיט הבלגית שעל חוף הים הצפוני באמצע החורף. הפרדוקס הזה, אחד מני רבים בסרט, הוא בין היתר סוד הקסם. "יש משהו מאד מלנכולי בעיר קיט באמצע החורף וגם בזה יש פרדוקס משעשע", אומר פיטוסי, "זה מוסיף לאבסורד הכללי".

     

    כמו למשל חילופי התפקידים בין הדורות שאתה מציג?

     

    "זה נכון. הדמות של הבת קונבנציונאלית יותר מדמות האם. למעשה בסופו של דבר זה לא תפקיד מתנה, כי קשה לזהור בו. אני מאד מעריך את לוליטה שהסכימה לקחת על עצמה את התפקיד שהופך אותה לקצת בלתי נראית".

     

    סרטו של פיטוסי שהוקרן בבכורה בשבוע המבקרים בקאן הציג ב-100 אולמות ברחבי צרפת והצליח להביא לבתי הקולנוע 350 אלף צופים. פיטוסי אינו מכחיש כי להצלחת הסרט סייעה נוכחותה של הופר על המסך. "אני חושב שלאיזבל היתה יד בהצלחה כיוון שהקהל תמיד שמח לראות אותה שוב על המסך והפעם היתה לו הזדמנות לעשות את זה בסרט יותר קליל", הוא אומר.

     

    האם הסרט הזה מסמן את הנתיב שלך כבמאי?

     

    "אני חושב שכן. אני מעדיף יוצרים שחופרים תמיד באותו הסיפור ובאותם הנושאים והתמות. יש כאלה שיאמרו שזו חולשה של יוצרים שלא מצליחים להמציא את עצמם בכל פעם מחדש או להתחדש,



    אבל מעניין אותי לגלות בכל פעם פנים שונות של אותו הסיפור. ברטראן טברנייה למשל, שהוא במאי שאני מאד אוהב ואני מודה שבכל פעם מחדש קשה לי להאמין שהם נוצרו על ידי אותו אדם".

     

    ומה הפרויקט הבא?

     

    "זה סרט עם השחקנית סנדרין קיברלין. עלילת הסרט מתרחשת באיטליה, אבל בגלל בעיות תקציב הוא יצולם בדרום צרפת. זו קומדיה שבמרכזה בחורה שהחבר שלה עזב אותה. היא יוצאת לחופשה עם הוריה בתקווה לשכוח. זה שוב נוגע בנושא מערכות היחסים המורכבות בין ילדים להורים ואני משער ששוב ישאלו אותי מה הסיפור שלי עם אמהות יהודיות".


  •  

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פיטוסי. חובב אקצנטריות
    צילום: gettyimages image bank
    לאתר ההטבות
    מומלצים