שתף קטע נבחר

 

מחאת נשים: הקול שלנו הוא לא ערווה

בארבע ערים יתכנסו נשים לשירה בציבור במחאה על "הדרת נשים בשם ההלכה", כלשונן. "הגיע הזמן שנפסיק לשתוק. אנחנו לא מפיצות זימה ולא פרסומות מהלכות לפורנוגרפיה". יו"ר איגוד המכינות לתלמידותיו: אל תשתתפו באירוע ללא שירת נשים

שירת נשים - לכתחילה: מאות נשים - דתיות וחילוניות - יוצאות למחאת שירה בציבור במרכזי הערים, נגד מה שהן רואות כהשתקה, דחיקה והדרה שלהן מהמרחב הציבורי, בשם ההלכה.

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

המאבק, שיצא לדרך בימים האחרונים במאמר ב-xnet ולאחר מכן בפייסבוק, סחף אחריו עד כה למעלה מ-1,000 תומכות שהקליקו "like". המארגנות מצפות כי ההתארגנות המקומית תהפוך למחאת המונים ארצית, ולחלק בלתי נפרד מהמאבק החברתי.

  

תחת הכותרת "ככה לא נראית ערווה! מחאה מוזיקלית של נשים שרות" יתכנסו המפגינות ביום שישי, 11.11.11 בשעה 11:00 בבוקר, לשירה משותפת באתרים מרכזיים בתל-אביב, ירושלים, חיפה ובאר-שבע. רשימת השירים ושירונים יפורסמו בימים הקרובים. בשל ההערכה כי מספר המשתתפות יהיה גדול ממה שתוכנן, החליטו המארגנות לנסות ולשלב באירוע גם זמרות ידועות.

  

בדף הפייסבוק של המחאה נכתב כי הדוגמאות לכך שהמרחב הציבורי של נשים בישראל הולך ומצטמצם רק מתרבות, כשמעל לכל מרחף האיסור ההלכתי "קול באישה ערווה".

 

"הגיע הזמן שנפסיק לשתוק. המרחב הציבורי שייך לכולנו - גברים ונשים כאחד. אנחנו לא מפיצות זימה ולא פרסומות מהלכות לפורנוגרפיה. כשאנחנו פותחות את הפה, אנחנו לא הופכות לאיברי מין, ולא נסכים לקבל יחס כזה מצד אף אחד. שירת נשים אינה ערווה. שירת נשים היא דבר נפלא... לא ניתן שישפילו אותנו, לא ניתן שישתיקו אותנו, לא נפסיק לשיר".  

 

הלכה? תירוץ לשוביניזם

יוזמת המחאה, הילה בניוביץ'-הופמן, טענה בשיחה עם ynet כי "בשנים האחרונות ישנה פגיעה מתמשכת בכבודן ובמקומן של נשים בישראל, וכי פרשת צוערי קורס קצינים שסירבו להאזין לשירת נשים באירוע צבאי הייתה "הקש האחרון". היא הוסיפה כי בעיניה מהלך זה הוא חלק מהמאבק החברתי, משום שצדק חברתי הוא גם צדק מגדרי, כלשונה.

  

"כבר תקופה ארוכה מאוד אנחנו לוקחים כמובן מאליו את ההשתקה וההדרה של הנשים, ורואים את זה בכל מקום", טענה, "בפרצופי הנשים שנעלמים מפרסומי חוצות, באירועים רשמיים בכנסת שבהם לא משתתפות נשים כדי לא לפגוע ברגשות דתיים ובקווי ההפרדה, ועכשיו זה הולך ומתגנב גם לתוך הצבא".

 

בניוביץ' דוחה את הטענה כי מדובר בעניין דתי-הלכתי, שאינו נובע משוביניזם: "זו התפלפלות אפולוגטית יפה, אבל לסתום למישהו את הפה כדי שלך יהיה יותר נוח – זה בלתי מתקבל על הדעת. ואם הייתי מונעת מגברים חרדים ללכת במעיל שחור בקיץ כי אני לא מסוגלת לראות את זה, או כי זה מגרה אותי? להכל יש תירוצים הלכתיים, אבל בסופו של דבר מי שלא מסוגל לראות בנשים בני אדם הוא בבעיה".

 

המחאה מגיעה לצבא

בתוך כך, המאבק סביב שירת נשים בצה"ל נמשך, ואף עולה מדרגה. ראש המכינה הקדם צבאית על-שם יצחק רבין באורנים, דני זמיר, המכהן גם כיו"ר איגוד המכינות, קורא לתלמידותיו שלא להשתתף בטקסים או באירועים ביחידותיהן שבהם נשים אינן שרות. 

 

במכתב לבוגרות המכינה הציע זמיר להחרים טקסים או אירועים שבהם אין שירת נשים או במקרה שהן "מודרות, נדרשות לחגוג בהסתר ובנפרד, או לא זכאיות לנהל אותו כמו גברים בפני קהל מעורב". הוא הוסיף להמליץ כי "במידה שאתן מצוות בפקודה להשתתף באירוע כזה, למרות התנגדותכן, השתתפו והגישו קבילה". את

מכתבו חתם: "טהרן - זה לא כאן!"

  

בשיחה עם ynet הסביר זמיר כי היצמדות לכללי השילוב הראוי בנושא זה היא פשרה הוגנת, אך קרא לעצור מיידית את הסחף, כהגדרתו, שבמסגרתו "שוללים זכויות אדם בסיסיות מחיילות באירועים פומביים, על-פי תו תקן אורתודוכסי חרד"לי, שמעולם לא הוסכם... סטטוס-קוו והתחשבות הם העיקרון המנחה שכולנו צריכים לכבדו. בדגש על כולנו.

  

"כל טקס צבאי ודתי שלבנות אין זכות להקריא, לשיר או לנהל, בתנאים זהים לבנים - אני ממליץ שלא ייקחו בו חלק. הנקודה המרכזית היא לא לעשות 'דווקא' מחד, ומאידך למנוע מצב שלעיתים גורמים מסוימים ב'שטח' דוחפים אליו, ואשר בו - בניגוד למדיניות השילוב הראוי – מקומן של הנשים מצומצם או אינו קיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שירו לעולם בנות
צילום:משה מילנר, לע"מ
מומלצים