שתף קטע נבחר

ראש בראש: פרו אבולושן מול פיפא

גם השנה שני משחקי הכדורגל הפופולרים יוצאים במקביל לקונסולות המשחקים ומנסים להגיע ללב ולרגליים שלכם. איזה מהם טוב יותר ואיזה משחק ישרוף שעות מחייכם בשנה הקרובה?

המגרשים ירוקים גם בפרו אבולושן סוקר וגם בפיפא, הכדור תמיד עגול והתחרות בין החברות שמפתחות את המשחקים, קונאמי ו-EA, בעינה עומדת. אלא של-EA תמיד היה יתרון גדול במכירות. השנה התחרות היא קצת שונה.

 

קונאמי עדיין מנסה לשייף פינות במוצר שלה (פרו אבולושן), אבל EA כבר עשתה את הקפיצה הגדולה בגרסת 2010 (מסתיו 2009) ומוצאת עכשיו את הזמן לנסות דברים חדשים ולפתח טכנולוגיות חדשות ומגניבות בפיפא. עדיין יש לכל המשחק את היתרונות והחסרונות שלו, אבל נדמה ש-PES הולך ומתכסה באבק שמשאיר אחריו המתחרה רב העוצמה.

 

עוד ב-games

 

תפריטים

אלה לא מהווים חלק ישיר מהמשחקיות, אבל מערכת התפריטים כן מהווה חלק מחוויית המשחק הכללית - שני הכותרים מנסים להכניס את השחקן אל עולם הכדורגל מהרגע שהמשחק מתחיל ועד הכיבוי. השנה, ככל הנראה, היה מעורב ריגול תעשייתי כבד מאוד בעניין או תיאום. התפריטים בשני המשחקים מאוד דומים.  

 

 

התפריט הראשי הפך אופקי: תוכלו לגלול בו ימינה ושמאלה, ומהסימניות הראשיות לפתוח-מיני תפריטים אנכיים. את רוב המסך תתפוס אנימציה תלת מימדית של שחקנים בפעולה.

 

תפריטי המשנה של פיפא 12 הרבה יותר מסודרים ונעימים לעין מאלה של פרו 12 ונראים חדים ונגישים. התפריטים של פרו עושים רושם מיושן, כאילו על התפריט החדש והמגניב הולבשו תת-תפריטים מלפני עשור. רקע אפור וטקסט לבן. לרגע הרגשתי בחזרה בימי הדוס.

 

התפריט של פרו, מצד שני, כלל ברקע שלו מוזיקה קצבית יותר וסרטוני משחקיות עם יותר אנרגיה, אבל בגלל שתפריטים נועדו להיות קודם כל שימושיים ורק אחר כך קצביים.

 

פיפא: 1, פרו: 0 

 

מצבי משחק ופיצ'רים

בשני המשחקים תקבלו את כל מצבי המשחק שאותם התרגלנו לראות במהלך השנים: משחק יחיד, מצב קריירה, ניהול מועדון, מצבי אונליין תחרותיים ועוד. פיפא 12 מציג את האפשרות ליצור פרופיל שחקן אוניברסלי, כמו פרו 12, אך לפרופיל בפיפא יש באמת משמעות.

 

שם תתבקשו לבחור קבוצה שאותה אתם אוהדים, והנקודות שבהן תזכו גם יעלו אתכם ברמות וגם יזכו בנקודות את הקבוצה אותה אתם אוהבים. ככל שתתרמו יותר – הקבוצה שלכם תופיע גבוה יותר בטבלה. לחלקכם זה אולי נשמע לא נחוץ, אבל אוהדים אמיתיים יודעים שלראות את הקבוצה שלהם מדשדשת בתחתית הטבלה זו לא הרגשה נעימה במיוחד.

 

 

 

לפי הרמה של השחקנים גם תוכלו לדעת לא להתעסק עם שחקנים 20 רמות מעליכם או סתם להשוות מול חברים. תקבלו גם נקודות על משחקים באופליין, נגד המחשב: זאת אומרת שגם כשתתאמנו על טקטיקות התקפה חדשות תזוכו בניקוד על הזמן וההשקעה.

 

בסך הכל, החוויה השלמה של פיפא 12 טובה יותר. היא משלבת את כל מצבי המשחק ליחידה אחת ואת כל אוהדי קבוצה מסויימת ליחידות קצת יותר גדולות. כל הזמן תרגישו שאתם עושים משהו ותורמים בצורה כלשהי, בין אם לניקוד האישי שלכם או לזה של הקבוצה המועדפת עליכם. אז פיפא מבקיע כאן נקודה שניה.

 

פיפא: 2, פרו: 0 

  

גרפיקה ותנועה

כמו בכל שנה מבטיחים לנו בתחום הזה שיפורים שאפשר למשש מיד, הרי אנשי השיווק צריכים לשכנע את השחקנים להניח את המשחק שקנו לפני שנה אחת בלבד ולרכוש את המהדורה החדשה.

 

נתחיל עם השינוי הגדול ביותר של פיפא, והוא התוספת למנוע הפיזיקלי שנקראת ה-Player Impact Engine ואמורה לדמות בזמן אמת את האינטראקציה של השחקנים עם הכדור ובינם לבין עצמם. עכשיו, כשתתקעו בשחקן יריב ותגרמו לו לשבור את הרגל, האנימציה על המסך אמורה להיות הרבה יותר מציאותית.

 

המנוע באמת עובד רוב הזמן והאנימציות שהוא מציג משתנות כל הזמן; השחקנים מגיבים למכות מהכדור ולדחיפות של שחקנים אחרים בצורה שלא נראתה באף משחק ספורט עד היום. הדבר משדרג את חוויית הכדורגל לעשירה ואמיתית יותר, אך כמו בכל דבר חדש, גם במנוע הזה יש לא מעט באגים. האנימציות לפעמים יתחילו להשתגע, שחקנים יעופפו באוויר או יעלמו. מאחר והאנומליות קורות, ברובן, אחרי התקלויות עם שחקנים אחרים ולא בזמן ריצה עם הכדור, הן אינן משפיעות על המשחקיות לרעה.

 

מנגד, פרו 12 פשוט לא עומד בקצב מבחינה ויזואלית. המנוע אמנם כן עבר ליטוש והשחקנים כבר לא נופלים לתוך הדשא או מתחילים לעשות את ריקוד הרובוט באמצע המגרש - לפחות לא לעיתים תכופות - אבל מאחורי הליטוש אפשר לראות את הקמטים של הטכנולוגיה הממוחזרת. תנועות השחקנים נוקשות וחדות ולא משתלבות זו בזו והמודלים של השחקנים נראים כמו בובות קרטון ליד חבריהם מפיפא. בקטגוריה זו זוכה פיפא 12 ללא עוררין.

 

 

 

פיפא: 3, פרו: 0 

 

טקטיקה ובינה מלאכותית

שידרוג נוסף שמגיע עם כותר הפיפא הזה הוא החלפת גניבת הכדור האוטומטית בטכניקת הגנה משוכללת יותר. בכותרים קודמים כל מה שהייתם צריכים לעשות הוא להחזיק מקש אחד ולחכות שהשחקנים שלכם יקחו את הכדור מהקבוצה היריבה – זה כבר לא עובד כאן. הפיצ'ר החדש נקרא Tactical Defending והוא יגרום לכם לעבוד הרבה יותר קשה כדי לזכות בכדור.

 

השיפור הניכר ביותר בפרו 12 הוא הבינה המלאכותית שניתן לאפיין כמאתגרת, חכמה ודינאמית. שחקני קבוצתכם ינסו להשתחרר מהמגינים וליצור בעבורכם הזדמנויות, כאשר מנגד שחקני הקבוצה היריבה ינסו לחסום את דרככם ולהרחיק את עמיתיכם לקבוצה. תוכלו אף לשלוט על שני שחקנים בו זמנית על מנת לבשל מהלכים מורכבים יותר, למרות שזה דורש הרבה תרגול. גם השופטים בפרו נהיו הרבה יותר הגיוניים וסוף סוף למדו את חוק היתרון.

 

לגבי המנצח בקטגוריה הזו, זהותו תלויה ביריב שלכם. אם אתם משחקים לבד כנגד הבינה המלאכותית, תהנו יותר ממשחק בפרו 12, בו היא תאתגר ותפתיע אתכם. אם אתם מרבים לשחק כנגד חברים אז היתרון הזה של פרו נמחק ולפיפא יש יותר עומק טקטי. אז תיקו.

 

פיפא: 4, פרו: 1 

 

חוויית המשחק

הת'כלס. באיזה משחק יותר כיף לשחק? האם המשחקים בכלל מציעים שדרוג משחקיות משמעותי ביחס לגרסאות השנה שעברה? המשחקיות של פיפא 12 כלל אינה דומה לזו של הכותר מהשנה שעברה, הודות למנוע הפיזיקלי החדש ולמערכת ההגנה המשופרת. המשחקיות החדשה מאתגרת יותר וגם מתגמלת יותר.

 

 

 

לפרו 12 משחקיות מהירה יותר שמרגישה יותר כמו משחק ארקייד. יש כאלה שאולי יעדיפו את זה, אבל זה היה גם בפרו 11, שפרו 12 מרגיש כמו טלאי בשבילו ולא כמו משחק חדש לגמרי. הקהל כאן אמיתי יותר, נכון, אבל המשחק עצמו פחות, אז הנקודה שוב לפיפא.

 

פיפא: 5, פרו: 1

 

הקריינות והסאונד

שום שידור של משחק כדורגל לא יהיה שלם בלי צמד שדרנים שיסבירו לנו מה קורה על המגרש, לא בגלל שאנחנו לא יכולים להבין את זה לבד, אלא בגלל שהם מוסיפים לדרמה (ולקומדיה).

 

גם בקטגוריה זו מתבלטת סדרת פיפא. האפקטים הקוליים, כגון הבאסים מהבעיטות החזקות בכדור והתופים שישמיעו האוהדים ימלאו לכם את החדר בתחושת איצטדיון. לקריינות נוכחות חזקה יותר, עם שדרנים שיעדכנו אתכם בדברים מעניינים יותר מ"עכשיו שבצ'נקו עם הכדור".

 

עבודת הסאונד במשחק של קונאמי בינונית. הקריינות יבשה, עם קריין שנשמע לא מרוצה מהעבודה שלו בכלל ורק מחכה ללכת הביתה. את הקהל כמעט ולא תשמעו, והצלילים שהיו אמורים לדמות נגיעות קטנות בכדור מזכירים לי יותר את הקולות שעושה המקלדת של האייפון. פיפ"א לוקח כאן בלי אפילו להתאמץ, ו-PES מנסה לא להיות נבוך מדי מהתבוסה שהוא סופג.

 

פיפא: 6, פרו: 1

  

נצחון חד-משמעי

אין כאן מקום לספקות. כותר הכדורגל שכולם ישחקו בו השנה יהיה פיפ"א 12 (והוא אכן נמכר ביחס של 25 ל-1 מול PES 2012). פיפ"א 12 הוא שיפור ענק מהכותר של השנה שעברה, בעוד כמעט כל מה שקונאמי עשתה בפרו 12 זה לתקן גליצ'ים ולשפר את הבינה המלאכותית. נקווה שבשנה הקרובה הצוות שלה ינסה לעבוד קשה יותר ולהיות שאפתני יותר כדי לחזור בגרסת 2013 אל המגרש בכוחות חדשים.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים