שתף קטע נבחר

ירדו על היורדים: "משרד הקליטה הפחיד והעליב"

קמפיין שקרא לישראלים החיים בארה"ב לשוב לארץ הופסק עקב תלונות של הקהילה היהודית. "אם זה עשה לי משהו, זה דווקא את האפקט ההפוך", אמר דני מניו יורק. אנשי יח"צ: "התייחסו אל היורדים כנפולת של נמושות". ומה דעתכם?

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה בסוף השבוע להפסיק קמפיין של משרד הקליטה שעורר אי נחת בקרב יהודים רבים בארצות הברית, בו נקראים ישראלים לשעבר לשוב לארץ לפני שבני זוגם הזרים לא יבינו אותם וילדיהם יתחילו לחגוג את חג המולד במקום את חנוכה או יכנו אותם "daddy" במקום "אבא".

 

הקמפיין שעורר סערה:

יהודי ארה"ב כועסים: "נתניהו נלחם בחג המולד"

אחרי הזעם בארה"ב: קמפיין משרד הקליטה יופסק 

 

"הסרטונים האלו לחלוטין לא שכנעו אותי", אמר ל-ynet דני, איש מחשבים בן 38 שמתגורר

בניו יורק עם אשתו ובתו בשמונה השנים האחרונות. "אם זה עשה לי משהו, זה דווקא את האפקט ההפוך. הצפייה חיזקה אצלי את המחשבות שישראל הופכת ליותר ויותר לאומנית ופחות דמוקרטית וכל אלו הן סיבות לא לחזור לישראל".

 

לדברי דני, "הקמפיין מבוסס על חוסר ידע ומנגן על רגשות זולים. הישראליות של הילדה שלי והקשר למורשת שלנו הם לא תלויים דווקא במקום שבו אני גר". בכל מקרה, הוא אומר, ההחלטה אם לשוב לישראל או להישאר בארה"ב היא מורכבת משיקולים רחבים יותר, "וקמפיין כזה לא ישנה אותם. העובדה שהוא גרם לנזק בקהילה היהודית פשוט מייתרת אותו".

 

עוד בערוץ החדשות :

חיי כלא: מה מצפה למשה קצב בתא המאסר?

'מחקר' בסעודיה: אם נשים ינהגו, לא יהיו בתולות

תיק פתוח: הילדה מבת-ים והגופה המבותרת בים  

 

"אנחנו נשארים ישראלים, אבל פחות"

שאול כהן (50) שמתגורר כבר למעלה מעשור עם משפחתו בלוס אנג'לס, דווקא אהב את הקמפיין, שלדבריו "עושה את העבודה ומעביר את המסר לפיו אנחנו נשארים ישראלים אבל הילדים שלנו כבר פחות". ובכל זאת, הפרסומות השנויות במחלוקת לא שכנעו אותו לשוב לארץ. "אני נמצא כאן כבר שנים ארוכות ובגילי זה כבר קשה להתחיל מחדש, אבל זה חודר ללב של חברים שלי שנמצאים כאן זמן קצר ומשפיע בטווח הארוך". כהן הוסיף כי "אנחנו משוחחים על הקשר לישראל והזיקה חשובה עבורנו. הרגשות האלו בהחלט קיימים וקמפיין כזה מעורר אותם".

 

 

בקהילה היהודית בארה"ב הביעו זעם על הקמפיין, אך במשרד הקליטה הדגישו כי הוא כוון אך ורק לישראלים לשעבר. "לקולות הנשמעים בימים האחרונים, לפיהם ממשלת ישראל מנסה להתערב בבחירותיהם האישיות של יהודים בארה"ב או מזלזלת באורח חייהם, אין קשר למציאות", נמסר, "המשרד לקליטת העלייה מוקיר ומעריך את הקהילה היהודית בארה"ב ומכיר בקשר החזק שלה עם ישראל". במשרד גם אמרו כי הסרטונים הוסרו מהיוטיוב, אך חלקם עוד מופיעים באתר.

 

איזה קמפיין יחזיר אותם לארץ? 

ומה חושבים אנשי המקצוע על הקמפיין שהרגיז ופילג במקום לקרב? יפתח קרמר מחברת הדוברות ויחסי הציבור GCS אמר ל-ynet כי הקמפיין כשל "מאחר שלמעשה 'ירד' על היורדים ולא עודד אותם לשקול או הלכה למעשה לעלות לארץ. קמפיין במדינה אחרת שבה יש שונות תרבותית, תקשורתית וחברתית, ראוי היה שייבחן לעומק בעבודת מחקר מקיפה לפני הוצאתו", במקרה הזה, לדבריו, "קהל המטרה לא רק שלא הושפע מהקמפיין ומסריו - אלא ממש נעלב מהם. כך הפסדנו פעמיים, גם עלבנו בציבור היהודי החי בארה"ב וגם הסרנו את הקמפיין והתנצלנו לאחר התערבות נכונה של לשכת ראש הממשלה".

 

 

טל אלכסנדרוביץ'-שגב, ממשרד יחסי הציבור בן חורין-אלכסנדרוביץ', אמרה כי "הטעות העיקרית בקמפיין היא שיוצריו בחרו באלמנטים של הפחדה במקום להדגיש את הפן הרגשי. מדובר בפחדים הכי עמוקים ובנקודות הכי כואבות של הורים של אובדן הזהות הישראלית. קמפיין טוב צריך קצת להרגיז ולהתסיס, אבל פה זה נעשה בצורה בוטה מדי, מתוך מקום של עליונות ולפיה אלה שירדו מהארץ הם מעין 'נפולת של נמושות'".

 

"היום כל הראייה באשר למקום המגורים היא הרבה יותר פלורליסטית", מזכירה

אלכסנדרוביץ'-שגב, "ולכן במקום קמפיין של הפחדה היו צריכים להסביר מה טוב בישראל ולא מה רע במקום אחר. היו צריכים ללכת למקום שבו הישראלים תמיד ירגישו בבית, למשל כל אחד יודע מי זאת 'אמא של יוני' או מה זה 'חולצה ותקליט' או מוזיקה של ערב שבת".

 

מעין נוה, מבעלי חברת קום אנד סנס, הוסיף: "נראה כי יוצרי הקמפיין לא עשו בדיקת מסרים בקבוצות מיקוד רלוונטיות לקהל המטרה, שכן מדובר בפרדוקס ולפיו לא ניתן מצד אחד לחבק את הקהילה היהודית בארצות הברית ומצד שני לסמן אותה כיהדות מסוג נחות. קמפיין ההפחדה מאותת על אובדן הזהות ומודיע לקהלי המטרה הודעה מפחידה למדי, שיידעו שהם בדרך לאובדן הזהות היהודית, וזה נתפש בצדק כדבר מאוד פוגעני, כי אין דבר מפחיד יותר מאשר איבוד הזהות העצמית. הקמפיין היה צריך לקרוא ליורדים לחזור ארצה מתוך געגוע או מתוך הכרה שאנחנו זקוקים לתמיכה ולזיקה שלהם ולא מתוך הפחדה שהשהות בארה"ב תפגע בזהות שלהם".

 

ומה דעתכם? הצביעו "בעד" אם אתם תומכים בקמפיין משרד הקליטה ו"נגד" אם הוא הצליח להרגיז גם אתכם

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חג המולד במקום חנוכה. מתוך הקמפיין
נתניהו. הפסיק את הקמפיין
צילום: אלכס קולומויסקי
"אלמנטים של הפחדה". אלכסנדרוביץ'-שגב
מומלצים