שתף קטע נבחר

לימור לבנת הגישה ערר נגד שינוי סימון המחירים

השרה מתנגדת לאישור התיקון שיאפשר לבטל את מדבקות המחיר ברשתות גדולות, ואילו בתי עסק קטנים ימשיכו להציג מחירים על גבי המוצרים. "להצעת החוק עשויות להיות השלכות קשות על הצרכנים במדינת ישראל"

שרת התרבות והספורט לימור לבנת מתנגדת להצעת החוק לביטול מדבקות המחיר על גבי המוצרים שעברה בקריאה טרומית. לבנת הגישה היום (א') ערר לשר המשפטים יעקב נאמן המשמש יו"ר ועדת השרים לחקיקה על ההחלטה לאשר את התיקון לחוק.

 

  • ביטול חובת סימון מחירים? הצרכנים רק יפסידו

 

כפי שפורסם ב-ynet, הצעת החוק היא פרי יוזמה של רשתות שיווק גדולות שמשוועות כבר שנים להיפטר ממדבקות המחיר, משום שאלה מספקות להן תעסוקה רבה, והוצאה נכבדת וכן מסייעות לצרכנים להשוות מוצרים בקלות. לפי ההצעה, את המדבקות יחליפו צגים דיגיטליים ש

יוצבו על המדפים או לצידם. רשתות וחנויות קטנות שלא יוכלו לממן את השינוי, יחויבו להמשיך בנוהל הדבקת מדבקות המחיר.

 

השרה לבנת כתבה כי  "בישיבת ועדת שרים לענייני חקיקה בתאריך 1 בינואר 2012 אושר התיקון להצעת חוק חובת סימון מוצרים שמספרה 3464. בתאריך 4 בינואר 2012 עברה ההצעה בקריאה טרומית בכנסת. הואיל ולא נכחתי בדיון האמור בועדת השרים לחקיקה, ולא השתתפתי בהצבעה, הריני מתכבדת בזאת להגיש ערר על החלטה זו, ולקיים בעניינה דיון נוסף בועדת השרים לחקיקה".

 

לבנת מפרטת את הטעמים הבאים לערר: "להצעת החוק במתכונתה הנוכחית עשויות להיות השלכות קשות על הצרכנים במדינת ישראל, שלהבנתי לא היו ברורות לכל השרים בעת ההצבעה", כתבה, "הצעת החוק האמורה עברה בוועדת השרים מבלי שהתקיים דיון ציבורי ממצה בהשלכות שעשויות להיות לה על ציבור הצרכנים.

 

"לא ברור מדוע יש לאפשר לרשתות השיווק ולקמעונאים אחרים לוותר על תווית המחירים על המוצרים, מה שעשוי להקשות מאוד על הצרכנים להשוות מחירים ולערוך את קניותיהם באופן מושכל וחסכוני יותר. הצעת החוק האמורה מבטלת הלכה למעשה זכות בסיסית שהיתה לצרכן בהשוואת מחירים. למרות זאת להבנתי לא התקיים דיון מעמיק בקרב השרים אם האמצעי החלופי, שמציע החוק החדש, אפקטיבי ולא יגרום לפגיעה בצרכנים".

 

עוד כתבה כי התברר ש"מאחורי הצעת החוק עומדות רשתות שיווק שנסתייעו בחברת לובינג גדולה, עובדה שספק רב אם היתה ידועה לשרים בעת ההצבעה".

 

בתמ"ת מתנגדים; במועצה לצרכנות רגשות מעורבים

בתמ"ת אמרו ל-ynet כי לא תמכו בהצעת החוק. ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה כי "המשרד אינו תומך בחוק. שר התמ"ת, שלום שמחון, היה אחד משני השרים שהתנגדו בוועדת לחקיקה לחוק סימון המחירים (שמחון ושר המשפטים היו היחידים שהצביעו נגד).  

 

"לאחר שאושר החוק בוועדת שרים לחקיקה, הציב שמחון שלושה תנאים לתמיכת הממשלה בחוק: (1) המשך הלכי החקיקה יתואמו עם משרדי האוצר, התמ"ת והמשפטים. (2) יבוצע פיילוט בטרם אישור החוק ורק לאחר שיתברר כי הפיילוט נחל הצלחה - יימשכו הליכי קידום החוק. (3) הרשת שבה יתבצע הפיילוט תתחייב שלא יפוטרו עובדים במסגרת יישום הפיילוט לחוק וממילא, כל רשת שבה יבוצע החוק, אם בכלל יאושר, תתחייב שלא לפטר עובדים.

 

"הצעת החוק המוצעת תחזיר את הצרכנים 20 שנה אחורה ותיפגע בתחרות. חובת סימון המחירים היתה הישג צרכני גדול מאד, שאפשר לצרכן לערוך השוואת מחירים. הסייג שהציב התמ"ת, לאחר שהחוק אושר על אף התנגדותנו, הנוגע לתיאום עם משרדי הממשלה, נועד להבטיח את זכויות הצרכן, כך שלא תיפגע יכולתו לערוך השוואה מחירים בכל שלבי הרכישה: בבית ובחנות".

 

במועצה לצרכנות מסרו כי: "במועצה מתקבלות תלונות רבות של צרכנים בנוגע לטעויות בחשבונות ברשתות השיווק. הצעת החוק תשים קץ לבעיה הרווחת של הבדל בין מחיר מוצר וקופה ותציין את המחיר ליחידת מידה שלא תמיד מיושם ברשתות. זה יתן לצרכנים מידע ברור על מחיר כל מוצר. בתנאי כמובן שהצג יהיה קרוב למוצרים ולא יצור בלבול בין מחירם של מוצרים דומים. במועצה מקווים כי החיסכון, אם יהיה, של הרשתות כתוצאה מהתהליך יגולגל לצרכנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
לימור לבנת
צילום: יועד כהן
מומלצים