שתף קטע נבחר

נוקיה כבר לא מספר אחת

אחרי שנים רבות של שליטה מוחלטת בשוק הסלולר בארץ, סמסונג במקום הראשון ואפל במקום השני עוקפים את היצרנית הפינית. וגם: כמה סמארטפונים נמכרו בישראל ב-2011?

גבירותי ורבותי - מהפך: על פי נתונים שהציגה חברת המחקר IDC ישראל, נתח השוק של נוקיה הצטמק ב-2011 ל-20% בלבד, זאת לעומת 46% בימי הזוהר. נתונים אלה מצביעים על המגמה העולמית של היחלשות נוקיה והתחזקות היצרניות החזקות כדוגמת סמסונג ואפל, אבל אם בשוק העולמי נוקיה מצליחה בדרך לא דרך להחדיר את המכשירים שלה (בעיקר לשווקים באסיה), ולרדת ב-5.6% בלבד (27 אחוזים לעומת 32.6 בשנת 2010), הרי שבשוק הישראלי מדובר בקריסה של ממש.

 

עוד ב-GSM-Israel:

 

 

שוק הסלולר בשנת 2011. פילוח (צילום: GSM ) (צילום: GSM )
שוק הסלולר בשנת 2011. פילוח(צילום: GSM )

 

 

נתון נוסף שאינו עוזר לנוקיה הוא העובדה שישראל נמצאת בחזית הטכנולוגיה הסלולרית ועדיין ממוקמת גבוה מאוד ביחס של כמות המכשירים ביחס לכמות האוכלוסיה. השוק הישראלי חווה בשנה החולפת גידול מרשים במכירות הסמארטפונים, לעומת האטה במכירות המכשירים ה"טיפשים". לנוקיה אין היצע של מכשירים חכמים להציע לשוק הישראלי, וגם אלה שנמצאים (N8, C7) אינם מהווים אלטרנטיבה ראויה למכשירים של סמסונג ואפל. אם נוסיף לכך את העובדה שמפעילת הסלולר "פלאפון", ששולטת בכמעט שליש מהשוק הישראלי, תומכת במכשירי הדור השלישי בלבד ואינה מוכרת מכשירים "טיפשים", בוודאי לא עוזרת ליורוקום, יבואנית נוקיה בישראל.

 

סמסונג, שזוכה בשנתיים האחרונות לפריחה בשוק הסלולר העולמי, מביאה את המהפכה גם אלינו. מערכת ההפעלה אנדרואיד שכובשת את העולם מביאה לישראל מגוון רחב מאוד של סמארטפונים מתקדמים, כשאת הבכורה לוקחת סדרת Galaxy, עם הגלאקסי הראשון שהושק בישראל בסוף 2010 וזכה להצלחה גדולה, כמו גם הגלאקסי אס 2 שהגיע ביולי האחרון והמשיך אצלנו את המגמה העולמית של התחזקות סמסונג. היצרנית הקוריאנית אמנם שולטת בשוק הישראלי עם למעלה מ-25% מכלל המכשירים, אך סיימה את 2011 בעליה מתונה יחסית של 2 אחוזים.

 

מי שזכתה לזינוק המרשים ביותר היא אפל, שקפצה מ-10% בסוף 2010, ל-23% ב-2011. הקפיצה המרשימה ממקמת את אפל כמספר שתיים בשוק הישראלי, הודות למכירות האייפון 4 ולאחרונה גם ה-4S. אפשר בהחלט להמר שמגמת ההתחזקות של אפל תמשיך גם השנה, עם השקת האייפון 5 שאמור להיות אחד הסמארטפונים המתקדמים והנחשקים בשוק.

 

ההתחזקות של אנדרואיד ואפל בישראל, בצירוף העובדה שנכון לעכשיו יורוקום, יבואנית נוקיה, לא מראה סימנים רציניים של הבאת סדרת הדגל החדשה של החברה, Lumia (פרי שיתוף הפעולה של נוקיה ומיקרוסופט) עם מערכת ההפעלה Windows Phone לישראל, מעמידות בספק רב את יכולתה של נוקיה לשרוד בשוק הישראלי.

 

אבל לא רק סמסונג ואפל התחזקו בשוק המקומי. מי שהכפילה את נתח השוק ועמדה בגבורה מול הענקיות היא LG, שקפצה מ-4% בלבד בשנת 2010, ל-8% בסוף 2011 והצליחה לעקוף את סוני אריקסון. את הזינוק המרשים אפשר לייחס לסמארטפונים שהשיקה יבואנית LG בישראל, חברת "ברימאג תקשורת", ובשיווק האגרסיבי והנכון שביצעה בראשות ההנהלה החדשה. אמנם, ל-LG אין בישראל כיום מכשיר דגל, כדוגמת הגלאקסי אס 2 או האייפון 4S, אבל ההצלחה לה זוכה ה-Oprimus Black ברשת סלקום, כמו גם ה-Optimus One, עושים את שלהם והלקוח הישראלי רואה ביצרנית הקוריאנית אלטרנטיבה ראויה (וזולה) למותגים הגדולים.

 

גם מוטורולה מצליחה, אמנם בזחילה מסויימת, להרים את המותג הותיק בישראל. עם כניסת ה-Atrix וה-Defy, כמו גם סמארטפונים נוספים, מוטורולה מוביליטי עלתה מנתח שוק מזערי של 2% בלבד בשנת 2010, ל-5% בסוף 2011. אנחנו מעריכים כי כניסת הסמארטפון הדקיק RAZR לשוק הישראלי, יביא לעליה נוספת במכירות בשנה הנוכחית.

 

נתח שוק לפי מערכות הפעלה (צילום: GSM ) (צילום: GSM )
נתח שוק לפי מערכות הפעלה(צילום: GSM )

 

להבדיל מהמגמה העולמית, RIM, יצרנית מכשירי הבלאקברי, זכתה להצלחה יחסית בשוק המקומי. החברה הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה מ-3% ל-5% בשנה האחרונה. RIM העולמית סובלת כבר תקופה ארוכה ממשבר חמור ולאחרונה גם החליטה להחליף את צמד המנכ"לים הנוכחי, אבל אצלנו המגמה הפוכה.

 

בסוני אריקסון המגמה הפוכה. נתח השוק של החברה עמד על 7% בסוף 2011, צניחה של ממש לעומת השנים הקודמות (15% ב-2010, ו-21.1% לפני שנתיים). יבואנית המותג לישראל, "ברס תקשורת", סבלה באופן ישיר מהיחלשות סוני אריקסון העולמית, אך מנסה בחודשים האחרונים להחדיר כמה דגמים מתקדמים לשוק הישראלי, כדי לנסות ולשפר את המצב. למעשה, סוני אריקסון "זכתה" בתקופה האחרונה להיות המותג המציע את מגוון המכשירים הגדול בישראל.

 

מי שמשתרכת מאחור היא HTC הטאיוונית. החברה זוכה להצלחה רבה בעולם וממוקמת בין חמש היצרניות החזקות ביותר, אבל אצלנו בארץ נראה שהמותג נעלם כמעט לחלוטין. המאבקים בין היבואנים, העובדה כי בארץ קיים דגם בודד אחד שמשווק אצל מפעילה אחת, וענן חוסר הוודאות שריחף מעל HTC בישראל, גרמו לכך שהחברה "שמרה" על אחוז בודד גם בשנת 2011. כעת, עם יבואן חדש (Touch Group) וסדרת מכשירים מתקדמת שתגיע לישראל (הסנונית הראשונה כבר השבוע), אפשר להאמין ש-HTC יחזרו לפיסגת הסמארטפונים הישראלית.

 

כדי להמחיש עד כמה השוק הישראלי רווי בטלפונים סלולריים בכלל ובסמארטפונים בפרט, נציין כי בשנת 2011 נמכרו לא פחות מ-2.4 מיליון מכשירים סלולריים (אצל המפעילות ובחנויות הפרטיות), לעומת 2.16 מיליון בשנת 2010. כמות הסמארטפונים שנמכרה עומדת על 1.5 מיליון, לעומת 855 אלף מכשירים "טיפשים". נתונים אלה ממשיכים את המגמה שהחלה בשנת 2010, כשהמכשירים החכמים נמכרים בכמויות גדולות יותר מהסלולריים הרגילים.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: GSM
ובמקום הראשון: גלקסי
צילום: GSM
מומלצים