שתף קטע נבחר

תושבי הנגב: "האוטובוסים זה קטסטרופה"

סקר שערך המשרד לפיתוח הנגב בנושא שביעות רצון תושבי הדרום מהתחבורה הציבורית, מעלה תמונה מאד עגומה. כמעט כולם מגדירים אותה כבעייתית, יותר ממחצית הנשאלים אומרים כי הסיבה לנטישת הנגב היא בעיקר עקב בעיית התניידות

מדוע נוטשים תושבי הנגב ועוברים למרכז? אם לשפוט לפי נתוני סקר שערך המשרד לפיתוח הנגב והגליל, האשמה העיקרית בהגירה היא התחבורה הציבורית הכושלת. מנתוני הסקר, שייחשף בוועידת הנגב שתיערך ביום ג' הקרוב, 53% אומרים כי עוזבים את אזור הנגב בעיקר בגלל התחבורה הציבורית. 89% מציינים כי התחבורה הציבורית בדרום נחשבת כבעייתית. 60% אינם מרוצים מתדירות האוטובוסים, מסלולם וזמן הנסיעה הנדרש.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

שביתה ותחנת רכבת סגורה - הבאר שבעים התרגלו (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
שביתה ותחנת רכבת סגורה - הבאר שבעים התרגלו(צילום: הרצל יוסף)

 

חלק הארי (80%) של משתתפי הסקר, שנערך בקרב 360 מתושבי הנגב,  ציינו כי הם אכן משתמשים בתחבורה ציבורית - כמעט מחצית מהם אמרו כי הם משתמשים בתחבורה ציבורית לצורך לימודים, ואילו חמישית אמרו כי לצורכי תעסוקה. יש לציין כי כ-60% מהמשיבים לסקר סטודנטים, ו-30% שכירים. וכמה בכל זאת מרוצים? רק 8% ממשתתפי הסקר.

 

ומה מפריע במיוחד? היעדר תחבורה ציבורית בשעות הלילה המאוחרות (אחי חצות) ותעריפים לא ידידותיים לסטודנטים - בעיות הנובעות כנראה מהעובדה שסטודנטים רבים עובדים למחייתם, לעיתים קרובות בעבודות הנמשכות עד השעות הקטנות של הלילה, כמו בתחום המסעדנות או בעבודות אבטחה ומשמרות שונות.

 

כדאי לציין כי דרך ההתניידות המועדפת על משיבי הסקר היא בעזרת האוטובוס - בדומה למצב בכל הארץ. כמעט 70% טענו שהם משתמשים באוטובוס להתניידות, ורק 8% ברכבת - אחוז גבוה כמעט פי 3 מהחישוב הארצי.

 

האוטובוסים זה קטסטרופה

אבל הנתונים הללו לא מפתיעים איש. בוודאי שלא את תושבי הדרום. אורי קידר, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון, אמר כי "אני חושב שזה לא סוד שמצב הרכבות בדרום הוא מאוד-מאוד בעייתי. מובן שעבודות פיתוח הן דבר שלוקח זמן. אך מועד סיום העבודות נדחה כבר שלוש פעמים למיטב זכרוני. בעייתי שאחת לכמה חודשים מנתקים את העיר מרכבות לפרק זמן שנע בין ימים לשבועות.

 

"אם רוצים שאנשים צעירים יישארו בנגב", הוסיף ואמר, "חייבים להבין שנושא התחבורה הציבורית חשוב לאין ערוך. מלבד תעסוקה מקומית, זה הגורם המשפיע. אנשים רוצים את האופציה של עבודה במרכז ומגורים בדרום. בעולם המודרני ברור לכולם חשיבות הנושא. כל עוד המצב לא ישתפר, חוסר שביעות הרצון יהיה גבוה".

 

להילה כהן (27), תושבת הדרום הנוסעת מדי יום לעבודה בתל אביב, אין מילה טובה לומר על שירותי האוטובוסים. "האוטובוסים זה קטסטרופה. התורים, הדחיפות. אם יש שביתה ברכבת, לא מגיעים מאורגנים ויש עומס מטורף. אי אפשר לבנות על זה". יגאלה אלפי הוסיפה כי "אין צורך להכביר במילים בנוגע לתפקוד הרכבת. תמיד יש עיכובים והשבתות. אני שלוש שנים נוסעת כך לעבודה, אבל אין לי הרבה ברירות אחרות". 

 

השדרוגים שבדרך

שר התחבורה הבטיח אמנם לאחרונה כי עבודות הכפלת הקו בין באר שבע לתל אביב צפויות להסתיים בחודש יולי הקרוב, וכי עבודות השיפוץ של תחנת הרכבת בבאר שבע יהפכו אותה למקום נעים יותר להיות בו. נקודה חשובה, שכן כיום מדובר באחד המקומות הלא נעימים בעיר, עמוסי לכלוך וצפיפות ואף סכנות בטיחותיות. כדאי גם להזכיר כי פתיחת הקו בין המרכז לבאר שבע נדחה מספר פעמים כבר בעבר.

 

במשרד התחבורה רואים את הדברים אחרת, ומזכירים כי מתבצע כיום שדרוג אוטובוסים, ושיפורים נוספים הכוללים בין היתר כרטוס בתחנות ומידע על זמני הגעת האוטובוס על-גבי מסכים אלקטרוניים. עוד מזכירים כי לאחרונה פורסם מכרז חדש להפעלת מערך קווי אוטובוסים במטרופולין באר-שבע, כולל קווים חדשים והגברת התדירות.

 

במשרד מזכירים כי בעתיד יונהגו קוים מהירים וחדשים בין דרום הארץ למרכזה, בהם קו מהיר בין קרית-גת לתל-אביב ובאר שבע-ראשון-לציון. בנוסף מצביעים על חניכת מסילת רכבת בין אשקלון לבאר- שבע עד סוף 2013.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
2011: תחנת אוטובוס בבאר שבע. יש שיפור?
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים