שתף קטע נבחר

דקה אחת

קליגרפיה טובה היא רגע שלם של מדיטציה

בכל בית מסורתי ביפן, בסין ובקוריאה יש קליגרפיה תלויה על הקיר. בדרך־כלל משפט אחד כתוב בדיו שחור על נייר אורז לבן עם חותמת מרובעת אדומה בצד. לכאורה שום דבר מיוחד, נייר דקיק ופשוט במסגרת בד או זכוכית, וציור של אותיות סיניות שלוקח בדיוק דקה או שתיים לעשות.

 

כבוד רב נותנים בעלי הבתים לקליגרפיה שלהם והם תולים אותה על הקיר בחדר המרכזי. מול המקום בו יושבים האורחים. למשפט הכתוב בקליגרפיה תמיד יש משמעות עמוקה, אך אין מקובל לשוחח עליה עם האורחים. אם הבין אותה האורח או אם ארז את המשפט בכליו ויהרהר בו מאוחר יותר, הרי דבר אישי הוא ואין זה מנומס להעמיד אורחים במבחן.

 

המקבילה המערבית שלנו לציור הקליגרפיה על הקיר היא ספרייה שנאספה במשך שנים רבות. במזרח אין קיר ספרים להרשים בו את האורחים ולהעיד על ההשכלה של בעלי הבית. עבור אנשי המזרח אין צורך להראות את הדרך אותה עברו ולהתפאר בה. מספיק יהיה להראות את התוצאה.

 

ההבדל בגישות טמון באופי ההתבוננות: בן המערב ינתח ויעריך את המאמץ שהושקע ביצירה או את ערכה, בעוד בן המזרח יחפש את החוויה עצמה. את המגע הישיר עם היוצר. את רגע היצירה שקפא בזמן ונשתמר.

 

בהתבוננות על ציור קליגרפיה ברמה גבוהה, ניתן לא רק לראות אלא גם לחוש את הביטחון שבתנועת היד של האמן. את ההחלטיות שבמשיכות המכחול ובו בזמן את השילוב בין עוצמה ורכות. קו עבה שמתחיל בחוזקה ומסתיים בחוד עדין ודק. קו שמתחיל עדין ונפרש מלוא המברשת. ציור הקליגרפיה מגלה סוג מאוד מיוחד של סבלנות נינוחה וזרימה במידה הנכונה. הרמוניה בין להאיץ ולהתעכב, כל שבריר של שנייה מתבטא על הנייר בצורה אחרת. אסור להסס. בכל התעכבות של המכחול, מגיב נייר האורז בהתפשטות מעגל שחור אשר יוצר עיוות בזרימה. אם השיר הוא המילים - הכתיבה עם המברשת היא המנגינה.

 

בקליגרפיה כל ציור הוא חד פעמי. כל קו נוצר פעם אחת וגם אם אינו מושלם אין לתקנו. בציור בצבעי שמן לדוגמה, מותר להוסיף שכבות על הבד ולתקן שוב ושוב עד לתוצאה הרצויה. אך נייר האורז נשמתו עדינה היא, כל דבר מיותר, מיד עושה כתם.

 

אבל יותר מכל דבר אחר, ציור הקליגרפיה, שנעשה בדקה אחת בלבד, מראה שבמשך הדקה הזו, האמן לא עשה שום דבר מלבד להיות כל כולו ביצירה. למשך דקה שלמה הוא לא חשב על שום דבר אחר והיה מסוגל להניח בצד את כל העולם, את הדאגות, את הסידורים, התוכניות, הצרכים וכל שאר הדברים המעסיקים את הראש ללא הפסקה. כך, בהתמקדות הזו, האמן הפך להיות האמנות עצמה. קליגרפיה טובה היא רגע שלם של מדיטציה.

 

יום אחד ניגש איש לאמן קליגרפיה זקן וביקש שיכין עבורו ציור של תרנגול לכבוד בנו שנולד בשנת התרנגול. הצייר הסכים וביקש ממנו לחזור אחרי שבוע ימים. כשחזר האיש, אמר לו הזקן שלצערו הציור אינו מוכן, ואם אפשר, שיחזור בעוד שבוע נוסף.

 

כשחזר כפי שנתבקש, אמרה אשתו של האמן שהציור עדיין אינו מוכן והיא בקשה ממנו לבוא שוב בעוד שבוע ימים. בשבוע השלישי כשבא האיש, אמר לו הזקן: "חכה רק רגע", הוא פרש נייר אורז לבן, טבל את המכחול מספר פעמים ובדקה אחת צייר תרנגול חסון ויפה מסתכל קדימה. הוא הטביע שתי חותמות אדומות והגיש לו בשתי ידיים את היצירה.

 

"שלוש פעמים הטרחת אותי לבוא לכאן", רטן האיש, "וכל הציור לקח לך פחות מדקה לעשות. מדוע היית צריך לתת לי לחכות כל כך הרבה ימים"?

הזקן מיד קד והתנצל: "שלושה שבועות ישבתי בלול תרנגולים".

 

 

ניסים אמון - זן מאסטר, מפתח שיטת הטרילותרפיה לאיזון פנימי.

www.NissimAmon.com

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קליגרפיה מרכז התרבות סנסאנה מדאנג בסיאול
צילום: מרב יודילוביץ'
מומלצים