שתף קטע נבחר

כץ ימליץ לנתניהו: אמץ יעדי בטיחות שאפתניים

בכירי משרד התחבורה יציגו היום לראש הממשלה תכנית רב-שנתית חדשה, למאבק בתאונות הדרכים. המטרה - הפחתה של עשרות אחוזים במספר ההרוגים, והפיכת ישראל לאחת מחמש המדיות המובילות בעולם

נתניהו יתגייס למלחמה בתאונות דרכים. היום (ד') בצהריים יציגו בכירי משרד התחבורה בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את התוכנית הרב-שנתית החדשה למאבק בתאונות. במסגרת התוכנית, צפויים שר התחבורה, ישראל כץ, ובכירי משרדו להמליץ לראש הממשלה על אימוץ יעדים שאפתניים לשיפור הבטיחות, שיפחיתו בעשרות אחוזים את מספר ההרוגים בתאונות בעשור הקרוב, ויעמידו את ישראל בין חמש המדינות המובילות בעולם בתחום הבטיחות.

 

עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:

 

במהלך גיבוש התוכנית הועלתה הצעה לגבות מהנהגים "מס בטיחות" - תשלום חובה שיתווסף לאגרת הרישוי השנתית, וישמש למימון פעולתה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. עם זאת, יתכן כי בסופו של דבר יוחלט לדחות או אף לבטל את הטלת המס, וזאת לאור התחדשות המחאה הציבורית בעניין יוקר המחייה.

 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: האם יאשר הטלת מס בטיחות? (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו: האם יאשר הטלת מס בטיחות?(צילום: גיל יוחנן)

 

ראוי להזכיר כי בעבר כבר הוצע להטיל מס בטיחות, כחלק מהמלצות שהגישה ב-2005 הוועדה לקביעת תוכנית לאומית למאבק בתאונות ("ועדת שיינין"). הוועדה המליצה באותה עת על גביית מס מנהגים בגובה של 9% מדמי ביטוח החובה. אלא שביקורת ציבורית חריפה והתנגדות מצד משרד האוצר וחברי ועדת הכלכלה, הביאה לדחיית ההצעה.

 

שר התחבורה, ישראל כץ, אמר בעבר ל-ynet כי יתמוך בהטלת מס בטיחות על הנהגים, אם ישוכנע כי זו הדרך הטובה ביותר להבטיח תקציב רב-שנתי לרשות. "אני יודע שזה נתקל בעבר בביקורת", הסביר השר כץ. "אבל אם אשתכנע שזו הדרך הטובה ביותר להבטיח את התקציב, אקדם את זה - ואשכנע את הממשלה והכנסת לאשר את זה".

 

ועדת שיינין, הדור הבא  

את התוכנית הרב-שנתית החדשה גיבש צוות בראשות ד"ר יעקב שיינין, שעמד בראש ועדה דומה ב-2005. שיינין, שמכהן כיום כיו"ר הרשות לבטיחות, מונה כבר בשנה שעברה על-ידי השר כץ לתפקיד יועץ לענייני בטיחות, מתוך כוונה שיוביל את גיבוש התוכנית החדשה. כבר עם תחילת עבודתו, אמר שיינין כי על המדינה לאמץ יעדים אגרסיביים לשיפור הבטיחות בישראל. "אפשר לקבוע יעדים נמוכים יותר מאלה שקבענו ב-2005 - אולי אפילו 260 או 270 הרוגים בשנה", הצהיר שיינין.

 

ראוי לציין כי חלק גדול מהמלצות הוועדה מ-2005 לא יושמו בסופו של דבר, למרות שאושרו בממשלה ובכנסת. השר כץ מודע לכך, והבהיר בשיחה שערך באפריל האחרון עם ynet כי הליקויים ביישום התוכנית נבעו "(מ)שתי בעיות - היעדר סמכות לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והיעדר תקציב קבוע לרשות". כאמור, את בעיית התקציב הוצע לפתור באמצעות הטלת מס בטיחות.

 

במסגרת התוכנית החדשה, צפוי משרד התחבורה להמליץ על אימוץ יעדים שימקמו את ישראל בין חמש המדינות המובילות בעולם בתחום הבטיחות. המדד

העיקרי אינו מספר ההרוגים בשנה, אלא מספר הרוגים לנסועה - מדד המקובל על מומחי תחבורה רבים כמתאים יותר לבדיקת רמת הבטיחות. על-פי הערכות, התוכנית תקבע כי ב-2020 תגיע ישראל ל-4 הרוגים למיליארד ק"מ נסועה, לעומת כ-7.6 הרוגים למיליארד ק"מ ב-2010.

  

בנוסף, השר כץ ואנשי משרדו צפויים להמליץ לראש הממשלה לאמץ את "חזון האפס" - הפחתת מספר ההרוגים ל-0 תוך כ-30 שנה. בטיוטת התוכנית, נטען כי מדינות באירופה אימצו את החזון, והוא הולם גם את "ערכיה החברתיים והיהודיים" של ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: מוטי קמחי
יו"ר הרשות לבטיחות, יעקב שיינין
צילום: אורי פורת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים