שתף קטע נבחר

 

פצצה סביבתית: מכונית מזהמת פי 500 מסיגריה

בעת ההמתנה בתחנת האוטובוס אסור לעשן, אבל כל מכונית שעוברת על פני התחנה משחררת פי 100 חומרים מזהמים לק"מ - בהשוואה לסיגריה אחת. כדי להעניק לנו באמת אוויר נקי - צריך להשקיע את הכסף במניעת הזיהום התחבורתי והתעשייתי

התקנות החדשות האוסרות על עישון במקומות ציבוריים , נכנסו לתוקף לפני מספר ימים. בין היתר נכללו בתקנות תחנות מרכזיות, תחנות אוטובוסים, רציפי רכבת ומוניות. בנוסף לכך הוחמרו התקנות לגבי עישון במשרדי ממשלה, בבריכות ציבוריות ובגני אירועים.

 

 

אין ספק כי תופעת העישון היא תופעה שמסוכנת לבריאות. אך האם מלחמת החורמה שהכריז משרד הבריאות על ציבור המעשנים, באמת מהווה פריצת דרך לחיים בריאים יותר עבור כולנו? התשובה היא, כנראה שלא.

 

 

עישון סיגריות = 0.0004% מהגזים הרעילים ששוחררו על ידי כל כלי הרכב הפרטיים בישראל (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
עישון סיגריות = 0.0004% מהגזים הרעילים ששוחררו על ידי כל כלי הרכב הפרטיים בישראל(צילום: עידו ארז)

 

ממתינים בתחנה - ונושמים זיהום ממכוניות

על פי דו"ח עישון הסיגריות של משרד הבריאות ממאי 2012, כפי שהוגש לכנסת ישראל, כ-20% מאוכלוסיית ישראל מעשנת בממוצע 20 סיגריות ביום. על פי פרסומים מחקריים שונים כל סיגריה משחררת לאוויר עד 20 מ"ג של כימיקלים רעילים במצב גז כגון: פחמן חד חמצני, ציאנידים, פחמימנים (תרכובות של חומרים מסוכנים לבריאות), תחמוצת חנקן ועוד.

 

אם ניקח בחשבון שבמדינת ישראל ישנם 7.5 מיליון תושבים ו-20% מעשנים (כלומר 1.5 מיליון), ונכפיל ב-20 סיגריות ביום, נגיע לעובדה שאזרחי ישראל מעשנים בכל יום כ-30 מיליון סיגריות. בחישוב פשוט אפשר לומר שמידי שנה משתחררים כ-220 טון של גזים רעילים לשמי מדינת ישראל מעישון סיגריות. 

 

לכאורה, מדובר בתופעה שחייבת טיפול מיידי. אך כאשר נחשפים לשאר הנתונים - התמונה האמיתית מתבהרת: על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ישראל שיחררה במהלך שנת 2009 כ-140,000 טון של פחמן חד חמצני, 12,000 טון פחמימנים ו-8,500 טון של תחמוצת החנקן שמקורם לא בסיגריות, אלא רק בשריפת דלקים של רכבים פרטיי

ם.

 

בסיכום כללי, מדובר בכ-160,500 טון של גזים רעילים שמקורם בכלי רכב בלבד, וזה עוד מבלי להזכיר את המפעלים המזהמים ותחנות הכוח. למעשה, משקלם של הגזים הרעילים ששוחררו על ידי עישון סיגריות הוא כ-0.0004% מהכמות של הגזים הרעילים ששוחררו על ידי כל כלי הרכב הפרטיים במדינת ישראל.

 

כך בזמן שהתקנות החדשות אוסרות על עישון סיגריות בתחנות אוטובוס מחשש לפגיעה בבריאות הציבור – כל כלי רכב פרטי שעובר על פני התחנה משחרר פי 100 חומרים מזהמים לק"מ, מאשר סיגריה אחת. בחישוב פשוט, ניתן לומר שכמות המזהמים שפולט רכב פרטי או אוטובוס שנוסע ב-60 קמ"ש במשך חמש דקות - שזה זמן ממוצע לעישון סיגריה - שווה ערך ל-500 סיגריות.  

 

ברכבת אסור לעשן - אבל אם יש מפעל ליד? (צילום:ירון ברנר) (צילום:ירון ברנר)
ברכבת אסור לעשן - אבל אם יש מפעל ליד?(צילום:ירון ברנר)

 

ואם גרים ליד מפעל מזהם?

משרד הבריאות דואג להזכיר לנו יום ביומו את הסכנות הבריאותיות בעישון הסיגריות וכיצד אלו המעשנים לידנו מסכנים גם אותנו. מנגד, החקיקה כנגד מכוניות מזהמות כמעט ולא קיימת, מלבד חובת הדיווח בפרסומות. זאת, על אף שמחקרים שמתפרסמים מפעם לפעם, מוכיחים שקיים קשר ישיר בין גזי הפליטה ממכוניות פרטיות לבין פגיעה בלתי הפיכה בבריאותם של ילדים.

 

המשרד אף יצא לאחרונה בקמפיין שמציג לנו "אזרח משתעל", שדואג שסביבתו תהיה נקייה ממעשנים. עם זאת הוא שכח לברר האם אותו אזרח גר בקרבת כביש סואן או בקרבת מפעל מזהם.

 

מדינת ישראל יכולה וצריכה להשקיע את הכספים שמושקעים בקמפיינים השונים, בפיתוח תחבורה ציבורית נקייה וברגולציה מחמירה שתרחיק מהמרחב הציבורי את כלי הרכב המזהמים ותחזיר לכולנו את האוויר הנקי שמגיע לנו. בעיית המעשנים היא בעיה שדורשת טיפול ואין להתעלם ממנה, אך יש בעיות חמורות פי כמה - ושלא נעשה לגביהן כמעט דבר. 

 

הכותבים, ד"ר דריו ורטניק ואינג' ואדים, הם בעלי חברה לייעוץ טוקסיקולוגי


פורסם לראשונה 23/07/2012 21:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים