שתף קטע נבחר

"הקניונים הוותיקים חיים מתהילת העבר"

מנכ"לי רשתות יצאו בכנס BIG נגד הקניונים ודיברו על ההאטה בהוצאות. מנכ"ל שופרסל: "תם עידן הקניון. נחפש מקומות זולים יותר". מנכ"ל אלקטרה: "לא תראו חנות שלנו בקניון. ברחנו משם". גבי רוטר: "ההוצאות עולות ב-3% מדי שנה והמחיר לצרכן יורד. מטריד אותנו שאנחנו לא יכולים להעלות מחירים"

בכנס שוכרים של ביג (BIG) שנערך היום (ג') דיברו מנכ"לי שופרסל, קסטרו, פוקס ואלקטרה על השוק שהשתנה לטובת הצרכן, אך לטענתם גם לרעת הרשתות. המחירים לצרכנים רק יורדים אך תנאי השכירות בקניונים בלתי אפשריים.

 

  • עשרות מוצרים מתייקרים: "המשכורת לא מספיקה"

  • האם מרוקו מוכנה למגה-קניון?

 

"אנחנו בתחום מאוד קשה", אמר מנכ"ל קסטרו גבי רוטר. "המחאה היתה על מזון, אך היא גרמה לאנשים לצרוך פחות. יש תנועה חזקה של אנטי צריכה ומנגד אצלנו באופנה המחיר רק ירד. אנחנו צריכים להתאמץ הרבה יותר כדי להשיג את אותן תוצאות. יש שחיקה ברווחיות הבסיסית שלנו, שכר עבודה שעלה שכר דירה שלא יורד אנחנו במצב פחות טוב לעומת שנים עברו.

 

"רמת התחרותיות שלנו יותר טובה משנים עברו, כי היה עלינו להתמודד עם מותגים בינלאומיים, מה שנקרא, 'רוצחי קטגוריה'. כיום המטרה שלנו היא לתת הצעת ערך טובה יותר ללקוח, בעוד שיש רשתות שמרבות במבצעים. מטריד אותנו שרמת ההוצאות שלנו עולה ואנחנו לא יכולים להעלות מחירים אלא רק להורידם. ההוצאות עולות ב-3% מדי שנה והמחיר לצרכן, במקרה הטוב, נשאר אותו דבר ובמקרה הרע יורד. בשנים הקרובות, נצטרך להתרגל לשוק מאוד רווי".

מנכ"ל פוקס הראל ויזל הסכים: "שוק האופנה לא צמח השנה. הוא ב-0%. כיום, אין מוצר שאנחנו קונים שאין עליו מחיר סופי לצרכן. בעבר היו בוחרים ואז משלמים. היום זה לפי המחיר".

 

בתחום החשמל, אמר מנכ"ל אלקטרה יקי ודמני, "המחיר הממוצע של פריט ירד, הכמויות גדלו, אך העלויות גדולות יותר ואנחנו לא מרוויחים יותר כסף. הפריטים הלא ממותגים נפגעו כי המותגים הורידו מחירים והצרכנים מעדיפים לשלוח יד למותג".

 

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן הבטיח המשך תחרות רצחנית בקמעונאות המזון, שתוביל בסופו של דבר להתייצבות: "מאז קיץ 2011 אנחנו בשוק אחר. בתחרות מאוד אגרסיבית. הצרכנים מתוחכמים, מדויקים, הייטקיסטים - עורכים השוואות אונליין. יש שחיקה ברווחיות בגלל הורדות מחירים, עליית שכר המינימום, החשמל, הדלק הארנונה. אבל השוק יתעשת ויתייצב. יש לנו תחרות עזה במודיעין ואנחנו לא עומדים מנגד ומה שאנחנו עושים במודיעין נעשה בעוד מקומות. כל הרשתות הקטנות לא מתקרבות יחד לנתוני שופרסל. נמשיך להוביל את השוק הרבה מאוד זמן עם רווחיות תפעולית של 4%-5%".

 

במקביל לטרוניות על מצבן הלא פשוט, כל הרשתות יצאו בגלוי נגד הקניונים, ענף בו שולטות שתי קבוצות: עזריאלי ומליסרון.שכר הדירה בענף, כך טוענים ברשתות כבר תקופה, נסק לגבהים שלא מאפשרים לעסקים לנשום.

 

"אף אחד לא הולך לקניון בגלל מיזוג האוויר"

"הקניונים הוותיקים חיים מתהילת העבר, לכן אין מקום לשלם להם את אותם שכרי דירה ששילמנו בעבר", אמר גבי רוטר, "אבל אנו כלואים בחוזים ויש לנו אינטרסים בקבוצות קניונים שאנחנו מעוניינים לפעול בקניונים מסוימים שלהן. היום שיעור שכר הדירה הוא לא ריאלי ליכולת שלנו לחולל רווחים ראויים. לכן בהסתכלות קדימה נצטרך להיכנס למתחמים חדשים. בפירוש נסגור חנויות ונעבור לקניונים אחרים. אנחנו לא יכולים לשלם את אותם הסכומים בחלק מהמקרים שיעור שכה"ד כמעט הוכפל. בעבר הוא עמד על 8% היום על 15%. זו דרך שאנו לא יכולים להמשיך בה.

 

"עובדתית יש שתי קבוצות קניונים מובילות ויש ניצול של הכוח שלהן. כמו שאת שוק האופנה פצחו לתחרות ב-92 צריכה להיות תחרות גם בקניונים".

 

הראל ויזל אמר: "קצת התבלבלו בקניונים. אף אחד לא הולך לקניון בגלל מיזוג האוויר ובגלל הארכיטקט הולכים בגלל המותגים. בלי המותגים הקניון לא יהיה אותו קניון. יש קניונים שכר הדירה בהם מביא לכך שאי אפשר להרוויח כסף. אני עובד מ-6 בבוקר עד חצות, המחירים שלי נמוכים, אני הוגן מסתכל לצרכן בעיניים ואני רוצה להרוויח כסף.

 

הקניונים אשמים בתחרות המטורפת באופנה

ויזל אף חושב שהקבוצות נחלשו דווקא. "לפני שנתיים הו היו בשיא כוחן כי היה שוק של ביקוש. בפריסה שלהם עכשיו שהתרחבה מאוד, הם מחזיקים משקולות על הגב והמטוטלת מתחילה לזוז בצורה אחרת. יש מותגים שצריכים היום את הקניונים פחות משהקניונים צריכים אותם. המצב בשוק השתנה - בכל קבוצה יש מספר קניונים חזקים ומספר קניונים חלשים".

 

" לאחרונה הציעו לי שטח שהוצע כבר לכמה חברות. איפה שלא יהיו שכרי דירה הוגנים, הקניונים ימצאו נכסים ריקים. זה לא שהפראיירים נגמרו אלא שהפראיירים שהיו התחזקו. כשחברות מסוימות יתמוטטו וחברות אחרות לא ירוצו לקחת המקום שלהן שכר הדירה ירד".

 

איציק אברכהן אמר ששופרסל לא נלחמת עוד על מקומות בקניון: " עד לא מזמן נלחמנו על חנות בכל קניון. אבל היום 80% מהמכירות שלנו הן בחנויות דיסקאונט. אנחנו כלואים בקניונים בחוזים ואני הכרזתי שתם עידן, נחפש מקומות זולים יותר. לא נהיה כפופים לרצון להיכנס לכל קניון". ויקי ודמני הצהיר: "לא תראו חנות חשמל שלנו בקניון. ברחנו משם. והתופעה תחזור על עצמה בפאואר סנטרים שהקפיצו את השכר פי 2. יצאנו מהקניונים כי להציב 7-6 חנויות אחת ליד השנייה זו תופעה מסוכנת שתרסק חנויות מסוימות".

 

רוטר טוען שהקניונים תרמו לתחרות הבלתי אפשרית, לטענתו, באופנה. "בהתחלה התפנו חנויות החשמל ופתחו חנויות אופנה אחר כך התפנו בתי הקולנוע ופתחו חנויות אופנה ובקרוב הסופרים ויפתחו חנויות אופנה. התחרות בתוך הקניון התעצמה. אז אנחנו חושבים שאולי חנות במרכז העיר יותר אטרקטיבית. המודל הזה מיצה את עצמו הוא יקר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אלירן אביטל
גבי רוטר. המודל של הקניונים מיצה את עצמו
צילום: אלירן אביטל
הראל ויזל. הקניונים צריכים את המותגים יותר
יקי ודמני. הפאואר סנטרים הקפיצו את המחיר
צילום: סיון פרג'
מומלצים